מחלת נהגי הקטר: 'למה נוסעים משלמים המחיר?'
ציפורה נתקעה בדרך לבית החולים, דמיטרי מיהר לביקור טכנאי ויצחק בטוח שהכול תרגיל אחד גדול. 33 נהגים ברכבת הודיעו בבוקר שהם חולים ולא יבואו לעבוד, עקב שינויים בסידור העבודה שלהם. בתחנת ההגנה בת"א, נוסעים נשארו להמתין על הרציף
בהנהלת הרכבת עשו מאז הבוקר (יום ד') מאמצים למנוע שיבושים בתנועת הרכבות בעקבות ההודעה הפתאומית של נהגי קטר על כך שהם חולים ולא יגיעו לעבודה, כנראה במסגרת אמצעי מחאה שהם נוקטים. בתחנת רכבת ההגנה בתל-אביב, הקו היחידי שבו נותרו עדיין שיבושים בצהריים הוא הקו ליבנה.
עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet
"הגעתי מבאר-שבע לתל-אביב לתחנת ההגנה, ורכבת הייתה אמורה לצאת ליבנה מערב ב-13:23, אבל היא בוטלה. נצטרך לקוות שניסע בזו של 13:43", סיפר אחד הנוסעים, יצחק. "אני גר בערד ונוסע הרבה ברכבת, ונראה לי שהיום הנהגים עשו פשוט תרגיל. לא צריך להתפלא על הדברים האלה. מי שמחזיק את המפתח עושה מה שהוא רוצה: עובדי הרכבות, עובדי הנמלים, עובדי בזק וחברת החשמל. אולי צריך להפחית להם קצת את הכוח".
נהגי קטר ברכבת נקטו היום צעדי מחאה נגד חלוקת משמרות שתבוצע בעזרת מחשב במקום באופן ידני כפי שהיה נהוג בעבר. 33 מנהגי הקטר ששובצו לעבודה היום הודיעו הבוקר במפתיע כי חלו, ואליהם הצטרפו נהגים אחרים. משמעות הצעד הייתה שיבושים צפויים בתנועת הרכבות.
ציפורה שטרן-ביטון סיפרה בתחנת ההגנה בתל-אביב: "אני צריכה להגיע לבית החולים וולפסון, שם נמצא דוד שלי שלא מרגיש טוב. אני מחכה כאן כבר הרבה זמן, ורוצה להגיע לשם כמה שיותר מהר. באתי במיוחד מנהריה, ואני רואה שהכול משתבש". היא לא מאמינה שהנהגים אכן חולים: "הם רוצים כסף ותנאים כמו כל העולם. תמיד יש ברכבות שינויים ושיבושים של הרגע האחרון. הם לא חושבים שאנשים צריכים להגיע הביתה או לאוניברסיטה ושהם צריכים להודיע. בינתיים אני אחכה כאן, כמו שכולם מחכים, אבל אני לא יודעת לכמה זמן. אולי אאלץ לקחת אוטובוס או מונית כדי להגיע לבית החולים. אני יכולה רק לאחל לנהגים שיהיו בריאים מהר, ושלא יהיו חולים כל כך הרבה".
דמיטרי, נוסע נוסף שממתין כמו האחרים, סיפר: "אני נורא מאוכזב. רצתי לכאן והצלחתי להגיע חמש דקות לפני שהרכבת אמורה הייתה לעזוב, ואז גיליתי שהיא בוטלה, ואני צריך להמתין כאן שעה. יש לי היום ביקור טכנאי של הוט ואני אצטרך כנראה לוותר על ארוחת צהריים. זה מעצבן נורא. אני רוצה להגיד לנהגים שאני לא חושב שהם צריכים לפתור את הבעיות שלהם על גב הנוסעים".
ברכבת ניסו מאז הבוקר לגייס נהגים מחליפים, ואף הטיסו נהגים ששהו באירוע של ההסתדרות באילת. בהנהלת הרכבת הסבירו ל-ynet כי צעדי המחאה של נהגי הקטר החלו לאחר שהובהר להם כי יאלצו מעתה לעבוד יותר שעות. "משמרת נהגי קטר נמשכת כ-8 וחצי שעות, מהם אמורים הנהגים לעבוד 7 שעות בלבד. עם זאת, דו"ח שהוכן עבור ההנהלה הוכיח
כי מעשית הם עובדים בממוצע כ-3 שעות וחצי, ולא יותר מכך. המערכת הממוחשבת אמורה לעשות סדר בכל הבלגן, ובעיקר בתשלומים המיותרים לעובדים".
"עד היום הם התרגלו לעבוד שבע שעות ולנהוג 3.8 שעות בממוצע. עם זאת, השכר שקיבלו היה על 8.5 שעות. הנהגים קבלו השלמה של 11 שעות בשבוע, שזו עלות שכר עודפת של כ-90 אלף שקלים בכל שנה לכל נהג. בסידור הממוחשב אנו דורשים מהם לפעול על-פי ההסכם הקיבוצי, ולנהוג עד שש שעות במשמרת של 8.5. למעשה, הנהגים התרגלו לקבל שכר על הרבה פחות עבודה, וזה ממש לא מוצא חן בעיניהם", אמר גורם בהנהלה.