אסון של 200 מיליון דולר: בראד פיט והמחדלים
התסריט ששוכתב אחרי השלמת הצילומים, הסוף שהוחלף ב-40 דקות חדשות, פשיטת השוטרים ההונגרים על ההפקה, והבזבזנות שהוסתרה - תחקיר וניטי פייר חושף את מחדלי "מלחמת העולם Z" של בראד פיט, סיוט שעלה 200 מיליון דולר
אפשר להעריך את הנחישות של בראד פיט - כדמות הראשית בעלילת "מלחמת העולם Z", וגם ככוח המניע מאחורי הסרט רב ההיקף המבוסס על רב המכר של הסופר מקס ברוקס. לא זו בלבד שפיט מגלם את ג'רי ליין, המלקט עדויות של קורבנות מתקפת הזומבים ברחבי העולם בניסיון להכריע אותם, הוא גם היה שותף בכיר בהפקה ובעצם היוזם של הפרויקט כולו. אבל יש סיכוי שהיום הוא מצטער על כך. והוא בוודאי מרגיש עוד יותר רע אחרי הגילויים מצידו של התסריטאי דיימון לינדלוף.
לינדלוף, ונציגים בכירים בהפקת הסרט, התראיינו לגיליון יוני של מגזין וניטי פייר וחשפו שם מכל וכל על הנעשה מאחורי הקלעים של ההפקה רבת התקציב, שהתנהלה בחוסר יעילות משווע, כשלה, צולמה מחדש ועלתה לבסוף כ-200 מיליון דולר - סכום שספק אם הסרט יצליח להחזיר למשקיעים עם יציאתו לאקרנים ביוני הקרוב (יצא בישראל ב-27 ביוני).
"וואו, הסוף לא עובד"
על פי התחקיר, התסריטאי המוערך ("פרומתיאוס" וסדרת הטלוויזיה "אבודים") נשכר על ידי צוות המפיקים של "מלחמת העולם Z" כדי לנסות ולהציל את הסרט עם שכתוב של המערכה השלישית והמסיימת אותו. מארק אוואנס ואדם גודמן, מראשי אולפני פרמאונט, צפו בגרסה המקורית של הסרט שכתב מת'יו קרנהאן וביים מארק פורסטר וגילו לתדהמתם - באיחור מה - שמדובר באכזבה גדולה. "וואו, הסוף לא עובד" אמרו ופנו ללינדלוף כדי שיימצא פתרון יצירתי, אולם זה דרש השקעה נוספת - גדולה מאוד.
"אמרתי להם, שיש שני מסלולים שאפשר ללכת בהם", נזכר לינדלוף בהתייחסותו לחלק האחרון של הסרט המתרחש ברוסיה. על פי הסיפור, שם מתנהל קרב מאסף של האנושות נגד הזומבים, אחרי שהגיבור עוזב את הזירה הישראלית בסרט, בה הוא נאבק לצד חיילי צה"ל. המסלול הראשון שהציע היה לבדוק האם צולמו חומרים שניתן לעצב אותם מחדש בהתאם לתסריט משופץ. המסלול השני, אותו תיאר כחסר סיכוי, הוא: "לשנות את הכל אחרי שבראד עוזב את ישראל".
החלקים שצולמו במלטה - ששימשה כתפאורה לישראל (בהם השתתפו בין השאר הישראליות ג'וליה לוי-בוקן, לוסי אהריש ואחרים) - היו מספיק טובים מבחינת אוואנס וגודמן, אולם גם להם היה ברור כי עליהם לשנות את מה שקורה אחר כך ברוסיה. לכן הציעו ללכת על האופציה השנייה, אולם זו דרשה הסרה של סיקוונס קרב באורך של לא פחות מ-12 דקות, וצילומי השלמה ארוכים על פי תסריט חדש לגמרי.
"לא תיארתי לעצמי שמישהו יגיד 'בואו נזרוק את זה וננסה משהו חדש'", נזכר לינדלוף, "אבל כשהם התעניינו במסלול השני, אמרתי: 'בכנות, בהצלחה בניסיון למכור את זה לפרמאונט'".
למרות העומס התקציבי שהתווסף, אוואנס וגודמן החליטו ללכת על זה. היציאה של הסרט, שתוכננה תחילה לחורף 2012, נדחתה ביותר מחצי שנה לקיץ הקרוב ובינתיים נערכו צילומי השלמה של חומרים חדשים על פי תסריט חדש, באורך של 40 דקות, שנערכו מחדש לתוך הסרט.
על פי לינדלוף, ההסבר שסיפק פיט לכשלים הללו נבעו מהקושי לשמור על מסגרת הסיפור המקורי של ברוקס בעת עיבודו לקולנוע. במהלך הפגישה ביניהם, בניסיון לגייס את התסריטאי לפרויקט שהושלם, אמר פיט: "כשהתחלנו לעבוד על התסריט הרבה דברים היו חייבים לרדת כדי שהסיפור יתגבש. התחלנו לצלם לפני שהחלטנו איך זה עומד להסתיים, וזה לא יצא כמו שרצינו. מה שאנחנו צריכים עכשיו זה מישהו שלא נושא על גבו את כל ההיסטוריה של הפרויקט הזה, שהוא יכול לראות את מה שיש לנו, ויאמר לנו איך להגיע ליעד שלנו".
כאמור, המסלול השני שהציע לינדלוף - לחתוך את כל החלק האחרון של הסרט ולצלם במקומו קטע חדש באורך כ-40 דקות - היה זה שהתקבל בלית ברירה. כך גדלה ההוצאה של ההפקה במיליונים רבים, אולם לא זאת היתה הסיבה היחידה שהתקציב התנפח ליותר מ-200 מיליון דולר.
הצילומים לסרט נערכו בפילדלפיה שבארצות הברית, בבריטניה, וכן במלטה (שדימתה כאמור את ישראל) ובהונגריה (שדימתה את רוסיה).
במהלך הצילומים בבודפשט פשטו שוטרי היחידה המקומית למניעת טרור על ההפקה והחרימו כ-85 רובים, אשר נאסרו לשימוש מצד השלטונות ההונגריים. אולם נזק גדול יותר ארע במלטה. אחרי סיום הצילומים באי הים תיכוני, נמצאו במשרדי ההפקה קבלות על רכישות לצוות ולניצבים בשווי כולל של מיליוני דולרים. "מעשה בלתי נתפס" על פי אוואנס.
"זה היה פשוט מטורף", תיאר אוואנס בגרסתו לתחקיר וניטי פייר את הבזבזנות של הצוות שנסתרה מעיניהם, "אדם ואני האמנו שיצאנו בשלום ממלטה, ואז גיליתי שלא כך המצב. זה היה סיוט".