לפיד מרכך הגזירות: חצי מהקיצוץ בתקציב יבוטל
פרסום ראשון: ל-ynet נודע כי שר האוצר יביא לאישור הממשלה החלטה שתאפשר להוציא עוד 6.5 מיליארד שקל מעבר לתקרה הקבועה בחוק. הצעתו, הזוכה לתמיכת רה"מ, תביא לביטול חצי מהקיצוץ המתוכנן בתקציב, שאמור לעמוד על 13 מיליארד
תוכנית לפיד: קיצוץ מלא בשנה הבאה, קיצוץ ממותן השנה. שר האוצר, יאיר לפיד, יביא לאישור בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב את תכניתו לקיצוץ בתקציב המדינה לשנים 2013-2014. מהצעת המחליטים שהגיעה לידי ynet עולה כי הקיצוץ בתקציב המדינה יחול בשנת 2014 ויעמוד על 18 מיליארד שקל, במקביל להעלאות המסים שיהיו בהיקף של 14 מיליארד שקל. בנוגע לשנה זו, הוחלט כי תהיה רק הפחתת הוצאות הנובעת מהקיצוצים של 2014.
לפיד: "זו הפעם האחרונה שנעביר תקציב דו-שנתי"
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
משמעותה של החלטה חדשה זו היא הקטנה של הוצאות הממשלה לשנת 2013 בהיקף של 6.5 מיליארד שקל בלבד, למרות שהחריגה מתקרת ההוצאה הקבועה בחוק היא בהיקף של 13 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, תתבקש הממשלה ביום א' לאשר חריגה חד פעמית מתקרת ההוצאה בהיקף של 6.5 מיליארד שקל. בהצעה של לפיד מצוין, כי היא תואמה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והיא זוכה לתמיכתו.
"בשל הגידול החריג בהוצאות הממשלה ונוכח תחזית ההכנסות ממסים", נכתב בהצעה, "ובשל העיכוב באישור תקציב המדינה לשנת 2013 ויכולתה המוגבלת של הממשלה לבצע התאמות נדרשות בהוצאותיה ובהכנסותיה בשל כך, מוצע לקבוע כי בנוסף לגידול המותר בהוצאה על פי חוק, תהא רשאית הממשלה להגדיל את הוצאותיה, באופן חד-פעמי בשנת הכספים 2013, בשיעור נוסף על השיעור הקבוע בחוק, שלא יעלה על 2.2% ביחס לסכום ההוצאה הממשלתית בשנת 2012".
כמו כן, מצוין בהצעתו של לפיד, כי יעד הגירעון לשנת 2014 ייקבע על רמה של 3% מהתוצר וכי יעד הגירעון לשנת 2013 יהיה גם הוא נגזרת של התכנית הכלכלית לשנת 2014 ויעמוד על רמה של 4.9% מהתוצר. כדי לעמוד ביעד הגירעון לשנת 2013, תידרש הממשלה כבר בקרוב להעלאות מסים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל.
עומק הבור התקציבי
ההצעה חושפת במידה רבה את עומק הבור התקציבי שעמו נאלצת הממשלה להתמודד בימים אלה. על פי נוסח ההחלטה שיוגש לשרים, על מנת לשמור על החוק המגביל את גודל התקציב, הייתה צריכה הממשלה לקצץ 13 מיליארד שקל בתקציב 2013. בנוסף, נדרשו העלאות מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל על מנת לעמוד ביעד גירעון של 3% לשנה זו, שנקבע רק בקיץ האחרון.
מכיוון שהתקציב לא יאושר לפני חודש אוגוסט, הוחלט במשרד האוצר כי לא ניתן ליישם קיצוץ כה גדול בהוצאות הממשלה לשנת 2013, מכיוון שישנן הוצאות שלא ניתן לשנותן באמצע השנה. בנוסף, ישנן גם העלאות מסים שלא ניתן להחליט עליהן אלא בתחילת השנה האזרחית, כמו העלאת מס הכנסה או מס חברות.
בשל כך, הוחלט כי רק בשנת 2014 תיושם תכנית כלכלית שתאפשר לממשלה לעמוד בכל יעדי התקציב, כלומר, עמידה ביעד ההוצאה (במחיר של קיצוץ של 18 מיליארד שקל בתקציב) ועמידה ביעד גירעון של 3% (במחיר של העלאת מסים בהיקף של 14 מיליארד שקל).
באשר לשנה זו, הוחלט כי הקיצוצים של 2014 ייכנסו לתוקף כבר באוגוסט, וכתוצאה מכך הם יצמצמו את הוצאות הממשלה בסכום של 6.5 מיליארד שקל. כמו כן, תיזום הממשלה העלאות מסים עקיפים, שאותם ניתן להעלות באמצע השנה, כמו מס שבח על דירות להשקעה ומכסים על מוצרי צריכה.
באשר לקיצוץ הגדול ב-2014, הוא יורכב מחמישה סעיפים עיקריים: קיצוץ בתקציב הביטחון בהיקף של 4-3 מיליארד שקל, קיצוץ בתקציב סלילת כבישים והנחת מסילות רכבת בהיקף של 4-3 מיליארד שקל, קיצוץ בקצבאות ילדים בהיקף של 4-3 מיליארד שקל, קיצוץ בשכר עובדי המדינה בהיקף של 3-2 מיליארד שקל וקיצוץ של 5-4 מיליארד שקל ברכיבים תקציביים קטנים יותר.
הקיצוץ ברכיבים הקטנים יותר יכלול הפחתה של תמיכות בכוללים ומוסדות דת, הפחתה של התמיכה הממשלתית במוסדות לימוד חרדיים, וצעדים נוספים שטרם נחשפו.
העלאות המס ב-2014 יכללו, ככל הנראה, העלאה של המע"מ ב-1%, העלאה של מס ההכנסה, ביטול פטורים ממס והטלת מס רווחי יתר על הפקת משאבי טבע.