פייסבוק במגעים לרכישת Waze במיליארד דולר
חשיפת "כלכליסט": פייסבוק הרעבה להרחבת המשתמשים הסלולריים שלה נמצאת בשלב האחרון של המו"מ לרכישת ווייז. פייסבוק נוהגת לפרק את החברות שהיא קונה בארץ, כך שלא ברור מה יעלה בגורל מרכז הפיתוח של ווייז
חשיפת "כלכליסט": פייסבוק מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת הסטארט־אפ הישראלי Waze תמורת כ־800 מיליון דולר עד מיליארד דולר. ל"כלכליסט" נודע כי שתי החברות מנהלות מו"מ מתקדם המצוי כעת בשלב בדיקת הנאותות (Due Diligence), השלב האחרון, שבו נבדקת החברה לפרטי פרטים לאחר חתימה עקרונית על הסכם המכירה (Term Sheet).
- דיווח בינואר: אפל מבקשת לרכוש את Waze הישראלית
- 400 מיליון ד'? ההערכות הן ש-Waze שווה יותר
- לא רק Waze: אפליקציות ישראליות שוות
הסיפורים החמים לפני כולם בפייסבוק של ynet
המו"מ החל למעשה לפני כחצי שנה. Waze, כך פורסם בחודש ינואר, ניהלה מו"מ עם אפל (שהוכחש ע"י בכירי אפל). לאחר מכן נפוצו הערכות כי חברות נוספות דוגמת מיקרוסופט ופייסבוק במגעים לרכישת החברה. עם זאת, בתחילת השנה לא נערך מו"מ בפועל, אך הצדדים נפגשו כשנציגי פייסבוק ביקרו שלוש פעמים בארץ.
Waze ופייסבוק החלו לשתף פעולה באוקטובר 2012, עם השקת גרסה חדשה של Waze המתממשקת לפייסבוק. החיבור לפייסבוק מאפשר לנהגים להציג על גבי המפה חברי פייסבוק אחרים הנמצאים בדרכים ומעוניינים שנתיב הדרך שלהם יוצג בקרב חבריהם.
רכישת Waze תיחשב לאחת הרכישות הגדולות ביותר של פייסבוק מאז הקמתה, למעט קנייתה את אינסטגרם באפריל 2012 במחיר דומה - כמיליארד דולר. Waze נחשבת לרכישה השלישית של פייסבוק בישראל, וקדמו לה סנאפטו, שנמכרה ב־2011 תמורת 70 מיליון דולר, ופייס.קום, שנרכשה ביוני 2012 עבור כ־60 מיליון. עם זאת, פייסבוק נוהגת לפרק את החברות שהיא קונה בארץ ולהעביר חלק מהעובדים למשרדיה בסן פרנסיסקו, בניו יורק ובלונדון, כך שלא ברור כעת גורל מרכז הפיתוח של Waze בישראל.
הפופולריות של Waze שנייה רק לגוגל Maps
Waze הוקמה ב־2007 בידי אהוד שבתאי, אמיר שנער ואורי לוין, המשמש כיום כנשיא החברה. כמנכ"ל החברה מכהן נועם ברדין, שמתגורר בארה"ב. האפליקציה שלה נחשבת כיום לאפליקציית הניווט הגדולה בעולם המבוססת רשת חברתית בזכות 45 מיליון משתמשים ונתח שוק של 10% מכלל אפליקציות הניווט בארה"ב. כישלון ההשקה של אפליקציית המפות של אפל בספטמבר 2012 העלה את קרנה של Waze עם המלצתו של מנכ"ל אפל טים קוק להשתמש באלטרנטיבות, ובהן Waze.
בשנה האחרונה שילשה Waze את מספר המינויים שלה מ־15 מיליון ל־45 מיליון, ובמרץ בלבד היא זכתה ל־1.5 מיליון הורדות בכל העולם. כמעט שליש ממשתמשיה, כ־12 מיליון, אמריקאים. כיום Waze היא אפליקציית המפות והניווט השנייה בפופולריותה - אחרי גוגל Maps - בחנויות של אפל בארה"ב, בקנדה, בצרפת ובאיטליה. במדינות מתפתחות כמו ברזיל, אורוגוואי ואינדונזיה היא הותירה את תוכנת הניווט של גוגל הרחק מאחוריה.
המודל העסקי של Waze מבוסס על ציון מותגים במפות האפליקציה ועל הצגת הודעות על הנחות ומבצעים בקרבתו של המשתמש. עד כה היא גייסה 67 מיליון דולר: באוקטובר 2011 השקיע המולטי־מיליארדר לי קה־שינג בחברה 30 מיליון דולר באמצעות קרן ההשקעות שלו הורייזון ונצ'רס לצד קרן ההון־סיכון קליינר פרקינס. כשנה קודם לכן גייסה החברה 25 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר. בסבב זה השתתפו מיקרוסופט והקרנות ורטקס, מאגמה, בלו ראן וקוואלקום ונצ'רס.
רבים תופסים את Waze כתוכנת ניווט, אלא שיותר מכך היא מתפקדת כרשת חברתית לנהגים. כל אותם 45 מיליון משתמשים ניגשים לתוכנה באמצעות הטלפון הסלולרי - חלום רטוב עבור פייסבוק, שמתקשה לעבור לטלפון הסלולרי עם אפליקציה שזוכה למטחי ביקורת על תקלות, איטיות פעולה ושיעור המרה (conversion) נמוך.
למרות הפופולריות של Waze היא מצויה בתחילת דרכה במונחי הכנסות: היא מכניסה לפי ההערכה לא יותר מעשרות בודדות של מיליוני דולרים מלקוחות כגון AT&T, דאנקן דונאטס וטאקו בל, שמפרסמים אצלה את מוצריהם באמצעות קופונים או הוראות הגעה לסניף שלהם. למשקיעים בחברה ידוע כי Waze זקוקה בשלב זה להון רב כדי להמשיך ולפעול תוך תחרות חריפה עם גוגל. אם החברה לא תצא לאקזיט מיידי, היא תיאלץ לגייס עשרות מיליוני דולרים נוספים.
עבור פייסבוק ייתכן כי מדובר בנכס שיכול לגייס לה משתמשים רבים, חלקם חדשים. ואולם, קשה להבין כיצד יקבלו המשקיעים של פייסבוק - שצמאים לראות אותה מייצרת הכנסות גם בסלולר - את רכישת Waze, ששווה כיום לא פחות מ־300 מיליון דולר על פי ההערכות וטרם הספיקה להציג מודל עסקי שעובד.
פייסבוק לא תתערב באופן הפעילות של Waze
מאז ומעולם העדיפו מנהלי Waze לא להימכר לאחת מהשחקניות הסלולריות דוגמת אפל, גוגל או מיקרוסופט, משום שהדבר עשוי היה לגרום לאובדן משתמשים רבים ולהפסקת השירות עבור המשתמשים שאינם שייכים למערכת ההפעלה שתרכוש אותה. לדוגמה, אם היתה אפל רוכשת את Waze, הדבר היה מביא בהכרח לסגירת השירות של החברה בקרב משתמשי האנדרואיד - אם לא בטווח המיידי, אז בטווח הארוך. בתחילת השנה החזירה אפל את השימוש באפליקציית המפות של גוגל, ואילו גוגל חסמה באותה תקופה את הגישה לאפליקציית גוגל Maps ממכשירי הסלולר של ווינדוס 8.
פייסבוק, מנגד, יכולה להיתפס כבית חם יותר עבור Waze. היא תותיר על כנה את פעילותה על כל הפלטפורמות הסלולריות שהיא פועלת בהן ולא צפויה לגרום לשינוי חד בפעילותה, אם להסתמך על רכישת אינסטגרם, שלא גררה אחריה התערבות אגרסיבית של פייסבוק באופן פעילותה.
בתחילת החודש דיווחה פייסבוק על 751 מיליון משתמשים בגרסת המובייל שלה, עלייה של 10% ביחס לרבעון הקודם. פייסבוק מצויה כיום במירוץ מתמשך אחר רכישת משתמשים חדשים בסלולר, ובהתאם מעדיפה אפליקציות ששיעורי הצמיחה שלהן גבוהים. אינסטגרם, כך דיווחה לאחרונה, צמחה בתוך שנה מאז רכישתה מ־30 מיליון ל־100 מיליון משתמשים כיום. לפי דיווחי פייסבוק, הכנסותיה מפרסום בסלולר ברבעון הראשון של 2013 הגיעו ל־30% מכלל ההכנסות מפרסום, עלייה ביחס ל־23% ברבעון הרביעי אשתקד ול־14% ברבעון השלישי של 2012.