שתף קטע נבחר

 

באלו הידיים הזזתי את הלווין

מסיוע לעיוורים ועד הנחיית לוויינים, גוף האדם הופך להיות חלק מהותי הרבה יותר בעולם המחשוב והמצלמה מחליפה את המקלדת והעכבר

בסוף שנת 2010 הציגה מיקרוסופט לעולם את הקינקט, מצלמה שמשלבת טכנולוגיית קריאת תנועה מתקדמת, שהיתה אמורה לשנות את האופן שבו אנחנו משתמשים, משחקים ושולטים בקונסולה הביתית שלנו. כמעט שלוש שנים אחרי, כ-30 מיליון יחידות שנמכרו, ושבירת שיא גינס למוצר האלקטרוני הנמכר במהירות הרבה ביותר, ניתן בבטחה להגיד שהקינקט וטכנולוגיית קריאת התנועה הינם הצלחה פנומנלית.

 

למרות הכישלון לשבות את ליבם של הגיימרים הכבדים, הטכנולוגיה החדשה של מיקרוסופט, יחד עם ה- Move של סוני ובקרי ה- Wii וה- Wii-U, הוסיפו נדבך שכמעט ולא היה מוכר לגיבורי הכורסא: שימוש בגופנו כבקר המשחק.

 

 

לא רק לגיימרים

אולם בתקופה שחלפה מאז השקת הקינקט, התגלה שהפוטנציאל של הטכנולוגיה רב הרבה יותר מלפזז יחד עם גיבורי מלחמת הכוכבים את ה- YMCA. מהנדסים צבאיים, אנשי טכנולוגיה רפואית, מודרים, האקרים ואפילו אנשי תעשיית הפורנוגרפיה מפתחים עניין רב בטכנולוגיית קריאת התנועה, ויישומים חדישים מפתיעים החלו להופיע ולבחון את גבולות היצירתיות המוכרת.

 

 

רגע לפני השקת הדור הבא של הקונסולות וכפועל יוצא גם טכנולוגיית קריאת התנועה, מהו הפוטנציאל הטכנולוגי האפשרי והאם הממשק העתידני שהוצג בסרט "דו"ח מיוחד" הוא רק ההתחלה?

 

גופכם הוא השלט

מהי למעשה טכנולוגיית קריאת התנועה? באמצעות מצלמה וחיישנים ייחודיים, הקינקט ודומיו מאפשרים לשלוט ולתקשר עם הקונסולה הביתית באמצעות מחוות גוף ופקודות קוליות. כך ניתן, ללא בקר, שלט או ג'ויסטיק, לשלוט בחרבו של אביר ג'דיי הנלחם על המסך, להשתתף בסשן התעמלות מפרך או לזמר בתחרות קריוקי. הטכנולוגיה הופכת את גוף האדם וקולו לבקר המשחק.

 

בשל שיאי המכירות, לא יהיה מפתיע כי קונסולות הדור הבא יכילו ככל הנראה רכיב קריאת תנועה מובנה, ללא צורך ברכישת מכשיר נפרד. אלו ככל הנראה יהיו מדויקים ומתוחכמים בהרבה מאלו המוכרים לנו. על פי דיווחים ושמועות, הקונסולה הבאה של מיקרוסופט עתידה להכיל את ה"קינקט 2", אשר יכיל יכולות חישה מתקדמות בהרבה, כולל קריאת תנועה בתנאי אור מוגבלים ודרך רהיטים. מיקרוסופט אף הגדילה והציגה בתחילת השנה אב-טיפוס של רכיב נוסף שיעשיר את חוויית המשחק: ה- Illumiroom, מקרן מובנה אשר יהפוך את החדר כולו לזירת מלחמה חיה ונושמת.

 

 

וכמובן שאי אפשר בלי הדבר הראשון שרבים יחשו עליו , כשמעו לראשונה על טכנולוגיית קריאת התנועה, והוא סקס וירטואלי. חברת ThriXXX, אשר עוסקת ב"סקס תלת מימדי וגיימרוטיקה", פיתחה יישום אשר מאפשר אינטראקציה עם אישה וירטואלית יפיפייה, אשר מגיבה למחוות גופניות מסוימות, כפי שהייתם מצפים שדמות במשחק שכזה תגיב. את סרטון ההדגמה תיאלצו למצוא בעצמכם. 

 

מחדר הניתוח לחלל החיצון

אולם השימוש בטכנולוגית קריאת התנועה אינו עוצר בתחום המשחקים. בשנת 2010, למרות חוסר שביעות רצון ראשונית מצד מיקרוסופט, יצאו לשוק מספר תוכנות קוד פתוח שאפשרו יצירת אפליקציות לקינקט וקהילת המודרים הסתערה על האתגר בהתלהבות רבה. עד מהרה הסכר הטכנולוגי נפרץ, ופיתוח של יישומים חדשים ומלהיבים החל להתרחש. ב-2011, מיקרוסופט שחררה גרסא מסחרית של הקינקט למערכת ההפעלה חלונות, וכיום כ-300 חברות שונות מרחבי העולם מפתחות יישומים שונים לטכנולוגיה.

 

אחד התחומים המסקרנים ביותר בו משתלבת טכנולוגיית קריאת התנועה הינו עולם הרפואה. דוגמה מעניינת אחת הינו ה- Opect, מערכת הדמיית גוף אשר מאפשרת להעביר מידע מורכב לרופאים בזמן ביצוע ניתוח, ובכך להשאיר את ידיהם פנויות למלאכה הסבוכה. המערכת, אשר מפותחת ביפן, הינה רק אחת מני יישומים שונים כמו למשל מערכת אשר מסייעת לילדים בעלי מוגבלויות דיבור שונות לתקשר באמצעות מחוות גופניות, או כלי לסיוע בתהליך שיקום של פצועים.

 

 

יישום מעניין במיוחד, שלפי הסרטון עדיין נמצא בשלב ראשוני מאוד, הינו קסדת קינקט לעיוורים, אשר מסוגלת ליצור הדמיה מדויקת של הסביבה, לזהות מכשולים ולשדר הכוונה קולית בהתאם.

 

 

טכנולוגיית הקינקט אינה עוצרת בחד הניתוח בלבד, ובעלת שימוש נרחב גם בתחומי הרובוטיקה. כך למשל חברה בריטית השתמשה בטכנולוגיית החיישנים המתקדמת של הקינקט על מנת להכווין עגינה של לווין מזערי ללווין אחר באטמוספירת כדור הארץ. החיישנים המתקדמים משמשים גם לרובוטים ארציים יותר, כמו למשל כלב הנחייה הרובוטי הזה, אשר מסוגל לזהות מדרגות ומכשולים אחרים, ולא זקוק לעצירות תכופות על מנת להתפנות.

 

 

 

היד שמנענעת את ווינדוס

השלב הבא של קריאת התנועה הוצג בדמותו של ה- Leap Motion. מכשיר מזערי זה נועד לשדרג את אינטראקציית האדם- מחשב לשלב הבא, באמצעות קריאת תנועות כף היד והאצבעות ותרגום שלהם למציאות וירטואלית על המסך. מפתחי החברה טוענים כי הטכנולוגיה מדויקת להפליא, ומסוגלת לקרוא תנועות מזעריות, עד אשר "עיצוב של חימר וירטואלי יהיה קל כמו עיצובו בעולם האמיתי."

 

המכשיר עצמו קטן, כטלפון חכם ממוצע, מתחבר באמצעות USB ונמכר יחסית בזול - 80 דולר. החברה החלה בשיתוף פעולה עם Asus ו-HP, על מנת להטמיע את הטכנולוגיה במחשבים ניידים אשר עתידים לצאת בסוף השנה הקרובה. ה- Leap Motion יאפשר ביצוע של פעולות יומיומיות במחשב, כגון גלישה בדפדפן, גלילת מסמכים ועד פעולות מורכבות כגון עיצוב גרפי ויצירת מודלים תלת מימדיים, באמצעות כף היד האנושית בלבד.

 

 

גם במקרה זה, הטכנולוגיה מיהרה "להיחטף" על ידי תעשיית החלל: נאסא הודיעה כי תבחן שימוש ב- Leap Motion על מנת לשלוט ב- Athlete, רובוט עכבישי בעל שש רגליים שנועד לתור אסטרואידים ואת הירח. לפי נאסא, הטכנולוגיה יכולה לסייע בשליטה מדויקת מרחוק ברובוט במקרים מורכבים של כבידה נמוכה. כמובן, שאי אפשר בלי הקוואדרוקופטר, הצעצוע האהוב על חובבי הגאדג'טים, אשר בסרטון זה נשלט באמצעות מכשיר Leap motion אשר נפרץ על ידי מפתחים זריזים. 

 

 

המחיר הנמוך של מכשירי הבסיס של טכנולוגיית קריאת התנועה, בשילוב הקלות היחסית שבה ניתן להשתמש בקוד על מנת ליצור אפליקציות שונות ומשונות, פותחות אינסוף אפשרויות ליישום. בשילוב טכנולוגיות מסכי המגע, המחשוב הלביש והמציאות הרבודה, ניכר שהסצנות המפורסמות מסרטי "איירון מן", או "דו"ח מיוחד" הן רק הקצה של עולם מחשוב אינטואיטיבי ופיזי הרבה ממה שאנחנו מכירים היום.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים