ורודה בשטח: הצצה לאיגואנה הנדירה בגלאפגוס

סדרת הטבע החדשה של דיוויד אטנבורו ורשת Sky Vision, "איי גלאפגוס", מזמינה אתכם למסע מופלא בין חיות הבר באיים. הצצה לפרק האחרון שישודר מחר בערב בערוץ הראשון ובו מפגש מצולם עם איגואנה ורודה וחדשה למדע שהתגלתה באיים הנידחים

אחרי שהענקנו לכם הצצה ראשונה אל צבי הענק של איי גלאפגוס, ומופע ההתעטשויות של איגואנות הים השחורות באיי גלאפגוס. הרי לכם הצצה לפרק האחרון של סדרת הטבע המופלאה "איי גלאפגוס" מבית היוצר של דיוויד אטנבורו ורשת "sky vision" הבריטית, שישודר מחר (ראשון) בשעה 22:00 בערוץ הראשון.

האיגואנה הוורודה של איי גלאפגוס / דיוויד אטנבורו

יש לנו את הסיכוי להשיב מחדש את התהילה המלאה של המערכת האקולוגית השברירית באיי גלאפגוס. כיום, כמו לא רבים באיים טרופיים במקומות אחרים, 95 אחוז מהמגוון הביולוגי באיי גלאפגוס שורד, עדיין.

למרבה התדהמה, מינים חדשים עדיין מתגלים. אחד מהם נמצא צפונית לאיי אלסדו, בהר געש הענק, אך המתוייר מעט מאוד שזכה לשם וולף (זאב).

כדי להגיע להרי הגעש יש צורך במסוק. זה אחד המקומות העוינים והפחות נגישים בכל האזור. היו שמועות כי משהו מוזר חי במדרונות הגבוהים הללו. משהו שחי במחילות ויוצא מעת לעת כדי לאכול. צוות מדענים יצא לחקור זאת ומה שהם גילו, הדהים את כולם. מין לא ידוע לחלוטין של זוחל - איגואנה ורודה.

עד כה חשבו כי יש בגלאפגוס רק שלושה מיני איגואנות - איגואנת ים שחורה שחיה לאורך החופים ושני מינים של איגואונות צהובות שחיות ביבשה וניזונות מצמחייה.

אך מסתבר כי איגואנות היבשה הללו, הן הקרובות ביותר ביותר לאיגואנה החדשה שהתגלתה. מחקרים גנטיים של כ-100 פרטים לערך שהתגלו ומהווים את האוכלוסיה הקיימת הקטנה, הראו הראו כי האיגואנה הוורודה התפצלה מקרובי משפחתה האיגואנות הצהובות ביבשה, לפני יותר מחמש מיליון שנה. כך שהיא היתה שם בזמן של השתיים האחרות, אך היתה נסתרת מעולם המדע עד כה.

משמעות התגלית היא שהאיגואנה הוורודה עתיקה יותר מהרי הגעש בה היא חיה וישנו כמובן מסתורין שאף אחד לא הצליח להסביר - אף אחד לא יודע מדוע היא ורודה. האם כדי להיות ורוד הדבר מביא תועלת? אנו לא יודעים, אולי היא היתה בעבר נפוצה יותר באי וזו רק אוכלוסיה שרידית שנותרה. שוב, אנו לא יודעים. אך יש דבר אחד שהינו בטוח לחלוטין - יש לנו רבות ללמוד על האי הקסום ועל החיות שהתפתחו כאן. יש דבר אחד שאין לי בו צל של ספק, צ'ארלס דארווין היה מאושר.

הפרק השלישי והאחרון "אבולוציה" בסדרת "איי גלאפגוס" ישודר מחר (א') בערוץ הראשון בשעה 22:00 ובמקביל בערוץ 511 באיכות HD