פישר בוועדת הכספים: "תקציב הביטחון הוא נטל"
נגיד בנק ישראל אמר במפגש הפרידה מוועדת הכספים כי "אי אפשר להוציא על ביטחון 6%-7% מהתוצר בלי לפגוע באיכות החיים, אבל אין ברירה". פישר התייחס גם לחוק הריכוזיות ולהפרדת הבעלות בין נכסים פיננסים לריאלים: "אני מציע לא לעשות ניסיונות עם המערכת הפיננסית"
נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר היום (ב') לוועדת הכספים כי "תקציב הביטחון הוא נטל על איכות החיים. אי אפשר להוציא על ביטחון 6%-7% מהתוצר בלי לפגוע באיכות החיים, אבל אין לנו ברירה. אנחנו לא שבדיה ואין לנו את הלוקסוס להוציא רק 2% מהתוצר על ביטחון". הנגיד מנה את תקציב הביטחון בין האתגרים העומדים לפני המשק בישיבת פרידה ערב סיום כהונתו בסוף החודש.
חוק הריכוזיות: פירמידות יצומצמו לשתי שכבות
פישר מגבה את לפיד: "התוכנית שהציג אמיצה"
פישר: לרסן ביקושים של משקיעים באמצעות מיסוי
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
פישר קרא "לפעול להורדת שיעור ההוצאות על הביטחון מהתוצר, שהוא מהגבוהות במדינות המפותחות", אבל ציין כי גובה תקציב הביטחון מתקשר עם אתגר המצב הגיאו-פוליטי המחייב להגיע להסדר מדיני עם הפלסטינים. "אם אין פרטנר, צריך לחפש אותו", אמר והוסיף כי "להסדר תהיה השפעה לטובה על איכות החיים וימנע השלכות שליליות על תחומי החיים האחרים כשהמצב הביטחון הקיים מרתיע משקיעים זרים לבוא לישראל".
"להיזהר עם הקו של צמצום הריכוזיות"
אתגר נוסף לדבריו הוא צמצום הביורוקרטיה. הנגיד ציין כי ישראל אמנם נמצאת במקום לא רע במדד העולמי, ה-38 מבין 185 מדינות. אבל הזכיר כי ב-2005 עמדנו במקום טוב יותר, ה-26. "הירידה שלנו נובעת גם כי מדינות אחרות מתקדמות יותר מאתנו בתחום זה", אמר הנגיד. "מצבנו גרוע בהתחשב במבחנים שמציבים אותנו במקום ה-139 בקצב מתן אישורי בניה (בישראל לוקח 13 שנה לבנות דירה) ובמקום ה-144 ברישום נכסים".
באשר לאתגר של צמצום הריכוזיות הזהיר הנגיד את הוועדה לבל תמשיך בקו שלה, שהסתמן אתמול בדיון על חוק הצמצום לבצע הפרדה טוטלית של נכסים פיננסיים ושל נכסים ריאליים שמוחזקים בידי בעל שליטה אחד.זאת כשבוועדה התגבשה התנגדות להצעת הממשלה לבצע הפרדה של נכס פיננסי רק אם שוויו עולה על 40 מיליארד שקל ושל נכס ריאלי שמחזורו השנתי מעל 8 מיליארד שקל.
חברי הוועדה דורשים לבחון את מודד השווי להפרדה מהשקל הראשון של השווי, והנגיד מציע לרדת מהקו המזיק הזה. "אני מציע לא לעשות ניסיונות עם המערכת הפיננסית" אמר פישר כי "אסור ללכת לניסיונות לאסור על בעלים של נכסים ריאליים להחזיק בנכסים פיננסיים. להטיל מגבלות כן. הפרדה טוטלית לא. אני לא ממליץ לצאת לדרך בלי לבדוק לעומק את העניין והשלכותיו".
הנגיד לא מאמין שבהפרדת נכסים פיננסים יימצא להם קונה שיהיה בעל שליטה והוא איננו רוצה בנקים בלי גרעיני שליטה. עם זאת הוא תמך בהחלטת הוועדה לקפל את הפירמידות ל-2 שכבות בלי חברת אג"ח.
הנגיד סקר תחילה את התפתחות המשק מ-2005, המועד בו החל את תקופת כהונתו השנייה. אתגרים נוספים לעתיד לבוא אותם מנה הם העוני, ההון אנושי, מחירי הדיור, והתחרותיות.
"העוני אצל החרדים והערבים עלה ב-60%"
פישר ציין כי רמת העוני לא גדלה בממדים משמעותיים מ-2005 שבו הוא עמד על 24.6% וב-2012 על 24.8%. "רמת העוני היא לפי גודל המשפחה", אמר הנגיד. "העוני יורד אם ההשכלה עולה. הוא יותר נמוך עם 2 מפרנסים במשפחה. השונה אצלנו שהעוני עלה אצל הערבים והחרדים ב-60%. אצל המגזרים האחרים הוא פחות או יותר יציב.
"הבעיה בשתי הקבוצות היא שאצל החרדים עובדים 40% מהגברים ואצל הערבים עובדות רק 20% מהנשים. מה שנכון לשני המגזרים הוא רמות חינוך נמוכות שלא מקדמות את השתלבותם בעבודה. אנחנו שמחים שהחרדים החלו ללכת למכללות ולקבל חינוך שיאפשר השתלבות במעגל העבודה. בלי חינוך והשכלה לא יוכלו לזכות בפרנסה ראויה. מה שמעודד בארץ הוא לפחות שלא מפסיקים לדבר על הבעיה".
בסקירת התפתחות המשק ציין הנגיד כי סימני הגירעון נראו כבר ביוני 2011, אחרי שב-7 השנים האחרונות "צמחנו מהר יותר מהמדינות המפותחות, מה שמבטיח עתיד חיובי אם נמשיך לשמור על היציבות במשק". עוד הוא ציין כי "אין פחד מאינפלציה" שעומדת היום על 2.4% כשהצפי עומד על 1.8%. שיעור הצמיחה עומד על 3.8% וללא תרומת הגז הטבעי הוא היה עומד על 2.4%. "השפעות חיוביות יותר נתחיל לראות מ-2014, אמר הנגיד.