מופע הארנבים של אבי נשר: האנימציה ב"פלאות"
לצד אורי חזקיה, אדיר מילר, יהודה לוי, יובל שרף ושאר כוכבי "פלאות", מתעוררות לחיים על המסך הדמויות המצוירות בסרט החדש של אבי נשר. איך עשו את זה? האנימטור הראשי אבי בלייר מספר על תהליך העבודה. וגם: הצצה לקטעי האנימציה
בסרטו החדש "פלאות", אבי נשר חוקר מחוזות קולנועיים חדשים. הבמאי הישראלי הוותיק משלב בזירת ההתרחשות של הסרט - סמטאותיה הקסומים של ירושלים, גם קטעי אנימציה, אשר מבקשים להעניק רובד נוסף לדמות הראשית.
עוד על "פלאות" שיוצא לאקרנים ביום חמישי הקרוב:
גיבור עלילת המתח הקומית ארנב (בגילומו של אורי חזקיה) הוא צייר רחוב ירושלמי, אשר נסחף לפרשה מסתורית במהלכה הוא פוגש גם את אדיר מילר, יהודה לוי, ויובל שרף. לצד הדמויות שהשחקנים הללו מגלמים בלייב אקשן, הוא פוגש את הדמויות שצייר בעצמו ברחובות העיר העתיקה, על קירות ביתו ועל דפי טיוטה שעל שולחנו. כל אלו מתעוררים, קמים לתחייה, ומספקים הצצה לעולמו הפנימי של הגיבור, וגם חן מיוחד לסרט כולו.
כדי לשזור את שני העולמות, נעזר נשר בשירותיו של אבי בלייר, מבכירי האנימטורים בארץ שצורף להפקה והיה אחראי על עיצוב הדמויות ויצירת האנימציה בסרט.
עיצוב הדמויות
"ארנב הוא טיפוס קצת זרוק ומעופף, מישהו שמחובר יותר לעיפרון ולמכחול מאשר למחשב", מסביר בלייר, "לפיכך הגיוני היה שעיצוב הדמויות והאנימציה ייעשו בטכניקה של אנימציה קלאסית, של ציור על נייר פריים אחר פריים".
על פי בלייר, לפי הכל היה עליו לפתח מתוך ההקשרים שהגו נשר והתסריטאי השותף שאנן סטריט דמויות מונפשות המחוברות לדמות הגיבור ארנב, והדמויות . "האתגר הראשוני היה לפצח את דמותו של ארנב", מספר בלייר, "לצורך כך נוצרו עשרות סקיצות שבדקו כל מיני כיווני עיצוב כגון גרפיטי, ילדותי, ואפילו כאלה שמזכירות את אורי חזקיה במראה.
בסופו של דבר הדמות שנבחרה הינה דמות נאיבית ומתוקה אשר מייצגת את המאפיינים הפנימיים של ארנב, ופחות את הדמיון הפיזי לאורי. לאחר שנקבע הקו העיצובי של דמות ארנב, אפשר היה לעבור לעיצוב שאר הדמויות בסרט שדווקא כן מזכירות במראן הפיזי את הדמויות שעליהן הן מבוססות, אולם בצורה מסוגננת ומשעשעת".
יצירת האנימציה
בשילוב בין לייב אקשן לאנימציה, יש גם אתגר נוסף והוא שילוב בין החזון של הבמאי והוראותיו לכשרון המאייר, ועל פי בלייר הוא ונשר שמרו על תקשורת מתמדת ושיתוף פעולה כדי לשמור על תיאום.
"הדבר החשוב ביותר מבחינת אבי (נשר) היה שהדמויות יעבירו את המסר של הסצינה בצורה ברורה", אומר בלייר. "בשלב הראשוני הראיתי לאבי סקיצות שמתארות באופן כללי את המתרחש, וכך הוא יכל לכוון אותי ולתת לי פידבקים. לאחר שהרגשנו שהסקיצות מייצגות בצורה טובה את הרעיון שעומד מאחורי הסצינה, ניתן היה להתקדם ולצייר את הסצינה בשלמותה".
כדי להגיע לרמת דיוק, יצירתיות ומקצועיות הדרושה, נשכרו לעבודה על החלק של האנימציה צוות מורחב ומגוון של אמנים. "תהליך העבודה על סרט אנימציה כרוך בייצור של אלפי ציורים ולכן גויס לסרט צוות של 25 איש, שכלל בתוכו ציירי רחוב, אנימטורים ומעצבים. באופן כללי העבודה עם אבי (נשר) היתה מדהימה. הרגשתי שיש לי המון חופש אומנותי, דבר שאפשר לי להוציא את המיטב מעצמי".
ואיך משלבים את זה בסרט?
משנסתיימה עבודת האנימציה של בלייר וצוותו, הגיע תורו של דני כהן, האחראי על האפקטים הוויזואליים, שנדרש לשלב את הציורים המונפשים בצילומי הלייב אקשן.
"האתגר הגדול בסרט היה להטמיע את האנימציה בתוך העולם האמיתי, באופן שהדבר ייראה טבעי לחלוטין ולא מזויף או מודבק", מסביר כהן. "כיוון שתוצר האנימציה הסופי הינו צבוע במחשב ולא על קיר לדוגמא, על הצופה להאמין שמדובר בציור קיר שקם לחיים ולא בציור ממוחשב. לשם כך עברה האנימציה עיבוד נוסף בתוכנה אפקטים כדי לשוות לה מראה ריאליסטי של ציור קיר".