שתף קטע נבחר
 

הידעתם? מצלמות עירוניות מתעדות עבירות תנועה

אם חשבתם שמצלמות הווידאו הממוקמות בנקודות שונות בחיפה ותל אביב נועדו רק לצורך בקרת תנועה, תחשבו שוב. דו"ח הרשות לבטיחות בדרכים מגלה כי הן משמשות גם לאכיפת עבירות תנועה שונות

לידיעת הנהגים: מערך מצלמות התנועה בתל אביב וחיפה משמש גם לאכיפה. בזמן שהממשלה מקדמת תוכנית שתסמיך רשויות מקומיות לאכוף עבירות תנועה, מתברר כי בתל אביב וחיפה כבר נעשה שימוש במצלמות תנועה לתיעוד עבירות. על-פי דו"ח שהוגש לאחרונה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מערך מצלמות התנועה בשתי הערים החל לשמש לא רק לניהול התנועה, אלא גם לאכיפת עבירות כגון נסיעה בניגוד לחוק בנתיבי תחבורה ציבורית, וחניה לא חוקית בתחנות אוטובוס. "התיעוד נעשה באופן ידני, בזמן אמת, על-ידי מפעיל שמכוון את המצלמה לקטע הדרך הרלוונטי", מבהיר דו"ח הרשות.

 

"התיעוד נעשה באופן ידני, בזמן אמת" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"התיעוד נעשה באופן ידני, בזמן אמת"(צילום: shutterstock)

 

"החלו לתעד רכב פרטי"

על-פי הדו"ח של הרשות, עיריות תל אביב וחיפה שידרגו את מערכי מצלמות התנועה, בעיקר בכל הנוגע לאיכות התמונה המתקבלת (צבע ורזולוציה), וכן מבחינת יכולת אחסון ואחזור המידע המתועד. "התפיסה התפעולית היא עדיין בעיקר תגובה לאירועים (בתנועה, ש.ה), אם כי החלו להשתמש במצלמות לתעד רכב פרטי הנוסע בנת"צ או חונה בתחנות אוטובוס", מסכם הדו"ח.

 

עם זאת, הדו"ח גם קובע כי הרחבה עתידית של השימוש במצלמות התנועה לאכיפת החוקף, צפויה להיות בעייתית. "למרות השיפורים הטכנולוגיים הצפויים, אופן התפעול של המצלמות, היעדר קישוריות בנויה לנתוני תנועה אחרים, ובעיות משפטיות לשימוש בחומרים, יקשו על ניצול המאגר לצרכי ניטור שיטתי", מסבירים עורכי הדו"ח. "ניתוח אוטומטי של וידאו לא צפוי בטווח הקרוב, וניתוח ידני של הקלטות הווידאו לא יהיה קל או זול". 

 

"פיילוט למערכות סטטיות וניידות"

בעיריית תל אביב הכחישו היום (ד') את הדברים, ואמרו כי "העירייה עורכת פיילוט באמצעות מספר מערכות צילום סטטיות וניידות שהציבה, אך הללו אינן מיועדות לאכיפת נסיעה בנת"צ או חנייה בתחנות אוטובוסים". בעירייה ציינו כי במסגרת הפיילוט, נבדק השימוש במצלמות לאכיפת עבירות חניה והפרעה לתנועה. עוד הוסיפו שם כי "כיום, אין עדיין בסמכותה של עיריית תל אביב-יפו לאכוף נסיעה אסורה בנת"צים".

 

בעיריית חיפה אמרו כי אינם עושים שימוש במצלמות לאכיפת נסיעה אסורה בנת"צים, אך הבהירו כי "העירייה משתמשת במצלמות המוצבות לצורך הכוונת תנועה, כדי לאתר ולהוכיח בבית המשפט עבירות של חניה אסורה, הגורמות הפרעה חמורה לתנועה ומסכנות חיי אדם כגון - חסימת צמתים, וחניה בתחנות אוטובוס". עוד אמרו שם כי "האכיפה מתבצעת על-ידי מפקחים, שעוקבים אחר המצלמות במרכז הבקרה ושולחים דוח"ות לבעלי הרכב בצירוף צילומים".

 

האח הגדול? בעיריית תל אביב מכחישים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האח הגדול? בעיריית תל אביב מכחישים(צילום: shutterstock)

 

העיריות יאכפו, העיריות ירוויחו

יש לזכור כי בהצעת התקציב לשנים 2013 ו-2014 נכללת תוכנית אכיפה חדשה, לפיה רשויות מקומיות יוכלו להתקין כבר בשנים הקרובות מצלמות ייעודיות בנתיבי תחבורה ציבורית, ולתעד נהגי מכוניות שנוסעים באותם נתיבים בניגוד לחוק. על-פי הצעת התקציב, כל הקנסות שייגבו הרשויות המקומיות יועברו ישירות לקופותיהן. בכירים במשרד התחבורה אומרים כי הסדר שכזה מבטיח את שיתוף הפעולה מצד הרשויות המקומיות.

 

בנוסף, בעתיד צפויה הרחבת האכיפה האלקטרונית נגד נהגים באמצעות מערכי מצלמות עירוניות, שאת הצבתם מקדמים המשרד לביטחון פנים והמשטרה. במסגרת הפרויקט, יוצבו מערכי מצלמות וידאו בכל עיר, ויאפשרו זיהוי של מקרי אלימות, טרור והפרות סדר. אולם, על-פי מכרז שפרסמה המשטרה לפני כשנה וחצי, מערכת מחשב ייעודיות תידרש לזהות גם "נהיגה מסוכנת" - מהירות מופרזת, עקיפה מסוכנת, פגיעה בעצמים, ואפילו לוחיות זיהוי לא תקינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
לא רק המשטרה: גם העיריות עוקבות אחריכם
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים