שתף קטע נבחר

נחתם הסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי

הסכם התעופה בין ישראל והאיחוד האירופי, שאושר לאחרונה בממשלה, נחתם היום בלוקסמבורג וצפוי להרחיב את כניסת חברות התעופה הזרות לשוק הישראלי

עכשיו זה רשמי: ישראל חתמה על הסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי. שר התחבורה, ישראל כץ, חתם היום (ב') בלוקסמבורג על ההסכם שצפוי להגביר את התחרות בשוק התעופה.

 

ההסכם יאפשר לחברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לכל יעד באירופה, בזמן שחברות אירופיות יוכלו להפעיל טיסות ישירות מכל יעד לישראל. במשרד התחבורה מעריכים כי ההסכם, שיישומו יתבצע בהדרגה עד 2018, יוזיל את הטיסות ויגדיל את מספר התיירים המגיעים לישראל.

 

לאחר החתימה על ההסכם, שנערכה במועצת השרים לענייני תחבורה של האיחוד האירופי, אמר השר כץ כי "ההסכם יגדיל באופן מיידי את היצע היעדים, ויוביל להנחות משמעותיות במחירי הטיסות". סגן נשיא הנציבות האירופית, סים קאלאס, אמר דברים דומים - "אנחנו מצפים לראות יותר טיסות ישירות אל ישראל וממנה, מחירים נמוכים יותר, יותר מקומות עבודה ותועלות כלכליות בשני הצדדים".

 

השר כץ במעמד חתימת ההסכם, היום ()
השר כץ במעמד חתימת ההסכם, היום

 

האירופים מבקשים לפתוח קווים לישראל

הסכם "שמיים פתוחים" אושר בממשלה באפריל האחרון, ועורר התנגדות חריפה ומיידית מצד חברות התעופה הישראליות, שאף השביתו לזמן קצר את פעילותן. לאחר משא ומתן בין משרדי הממשלה, חברות התעופה וההסתדרות, הושג הסכם שהביא להפסקת השביתה. על-פי ההסכם, השתתפות המדינה בהוצאות האבטחה של חברות התעופה הישראלית תגדל משמעותית, עד לשיעור של 97.5 אחוזים מסך ההוצאות.

 

על-פי הודעה שפרסם משרד התחבורה בשבוע שעבר, ההסכם כבר הביא לפניות מצד חברות תעופה אירופיות, המבקשות לפתוח קווים חדשים לישראל. בין השאר, חברת ריינאייר, המפעילה טיסות מוזלות באירופה, ביקשה ממשרד התחבורה להפעיל קווים למספר יעדים באירופה החל בסתיו הקרוב, במחירים של כ-50 אירו לכל כיוון. עם זאת, גורמים בענף התעופה הבהירו כי מרבית הקווים שייפתחו בעקבות הסכם שמים פתוחים יהיה לנמלי תעופה משניים, ולא ליעדים הפופולאריים כיום.

 

בעקבות החתימה על ההסכם בלוקסמבורג, הוסיפו היום באיחוד האירופי כי "על-סמך התנסויות דומות עם מדינות אחרות, הפתיחה ההדרגתית של השוק צפויה לעודד מספר רב יותר של טיסות ישירות. יישומו ההדרגתי של ההסכם יותיר לחבורת התעופה בשני הצדדים מספיק זמן כדי להתכונן לתחרות מוגברת".

 

באיחוד האירופי גם ציינו, כי ב-2011 הגיע היקף התעבורה האווירית בין ישראל והאיחוד לכ-7.2 מיליון נוסעים - עלייה של6.8 אחוזים לעומת שנת 2010.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר כץ במעמד חתימת ההסכם, היום
מומלצים