שתף קטע נבחר

 

היסטריה בהיסטוריה: "בחינת בגרות מכשילה"

רבים מ-50 אלף הנבחנים דיווחו עם יציאתם מהכיתות על ניסוחים מסובכים, דרישה לתשובות ארוכות מהרגיל ושאלות מתחכמות, כהגדרתם. "גם מי שלמד היטב את החומר התקשה להבין למה התכוון המשורר", הודה מורה להיסטוריה

שאלות מתחכמות שדורשות תשובות ארוכות וניסוח קשה מאוד ולא הוגן, כך הגדירו תלמידים רבים את רמת בחינת הבגרות בהיסטוריה שהתקיימה היום (ב') ברחבי הארץ. כ-50 אלף תלמידי י' עד י"ב נבחנו, בין היתר, בנושאי בית שני והתנועה הציונית, ועם יציאתם מהכיתות, העידו התגובות על המבחן הקשה.

 

לפתרון המלא של בחינת הבגרות בהיסטוריה באדיבות רשת החינוך אנקורי - לחצו כאן

כך נראה מבחן הבגרות בהיסטוריה - לחצו וקראו

 

להלן מגוון תגובות של תלמידים בדף הפייסבוק של משרד החינוך



 

"לא יכול להיות שכל בגרות שנערכה השנה נגמרת בבכי, אימה ופחד בגלל שמשרד החינוך מחליט לדפוק את כל התלמידים", אמרה אחת מתלמידות כיתה י' ממרכז הארץ, שקשרה בין המבחן לבגרות מעוררת המחלוקת במתמטיקה.

 

תלמידה אחרת התלוננה על ניסוח קשה להבנה ועל חומר רב שהופיע במיקוד וכלל לא היה בבחינה. "המורים אמרו שהניסוח הוא גרוע ולקח להם זמן רב לענות על השאלות, אם בכלל. תלמידים שניגשים לבגרות בפעם הראשונה לא מבינים את השאלות. לא תיארנו לעצמנו שנעבוד ונחרוש כל כך הרבה נושאים במיקוד, כמו הרצל ומרד בר-כוכבא, ואלו לא יופיעו במבחן".

 

ביקורת הנבחנים מצאה עד מהרה במה בעמוד הפייסבוק של משרד החינוך "לפני שאתם מספרים לנו על הקשיים בנוסח הצהרת בלפור, תטפלו בקשיים של הניסוח שלכם", כתבה קארין. "לומדים, מוציאים ציונים טובים כל השנה, מגן טוב, חורשים יום ולילה שבועיים, יודעים את החומר כבר בעל פה מתוך שינה אך הכול נהרס", הוסיפה עדי. "השאלות היו מכשילות ולא מובנות, מקווה שתלמדו מהטעות הזאת".

  

אלעד הציע למחברי הבחינה להיעזר בפעם הבאה במורים ללשון "לבדוק את הניסוח של השאלות", כדבריו. "זו סתם פדיחה למשרד החינוך להוציא כזו בחינה לתלמידים. ניסיתם להדגים לנו את הצהרת בלפור על הבחינה שלנו והצלחתם. התבלבנו, לא הבנו ונהיינו מתוסכלים".

 

עיקר הבעיה, לדעת תלמידים רבים, נבע מהשאלות המסובכות. "זה היה מאוד קשה. החומר, מבחינת כתיבה, היה עמוס מאוד. השאלות ביקשו מאיתנו לכתוב המון. וזה סתם שטויות. לא היה מספיק זמן לכתוב הכול. היו שאלות מתחכמות כאלה. מעצבנות. לא מובנות. כתבתי אולי 13 דפים וגם זה רק בגלל שלא הספקתי", סיפר אחד התלמידים שהתמודד עם שאלון א'.

 

משרד החינוך: הדאגה מיותרת  

דור, תלמיד מקיף ג' בבאר שבע, הצביע על שני ניסוחים לדוגמה, שהשפיעו משמעותית על אווירת הנבחנים. "שאלו על

הגורמים שהשפיעו על מימוש יעדי התנועות הלאומיות באירופה, אז במקום לכתוב שיש שלטון זר, כתבו 'המצב המדיני'. הייתה שאלה שביקשה להסביר 'שניים מהשינויים שיצרו את תופעת הלאומיות המודרנית במפה המדינית של אירופה'. אף אחד מהכיתה שלי לא בחר בשאלה הזו. לא הבנו למה התכוונו". לדבריו, "ביקשו תשובה פשוטה בדרך מסובכת. היה קשה להבין מה הם רוצים. אפשר לעשות מבחן קשה בלי התחכמויות ולבוא לקראת התלמיד".

 

ירון אברמוביץ', מורה להיסטוריה ברשת החינוך אנקורי ומחבר ספר המיקוד העיד אף הוא כי הבחינה הייתה קשה. "בהרבה מאוד חלקים הניסוח של השאלות היה מאוד בעייתי וקשה. השאלות היו מתוחכמות וגם מי שלמד היטב את החומר התקשה להבין למה התכוון המשורר", הסביר.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "למטה הבחינה הגיעו בקשות להבהרה בגין שאלות 3,4 בלבד שנבנו במלואן בהתאם להנחיות שניתנו למורים במהלך השנה. מהפניות עלה כי מורים רבים הניחו שהשאלות מכוונות לדרישות אחרות. בכל מקרה, דאגת המורים והתלמידים מיותרת, משום שבתחום ההיסטוריה, מספר התשובות הנכונות הוא רב מאוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים