שתף קטע נבחר

 

פוסט טראומה היסטורית: "איפה הרצל איפה?"

הכעס היה כמעט גורף כשיצאו התלמידים מהכיתות, ומאוחר יותר הצטרפו לביקורת על מבחן הבגרות בהיסטוריה גם המורים. "אני לא מכיר שום ספר לימוד שיכול לענות על הבגרות הזו", אמר אחד מהם בעוד עמוד הפייסבוק של המשרד הוצף במשפטי מחאה

הציגו שני שינויים שיצרה תופעת הלאומיות המודרנית במפה המדינית של אירופה – האם השאלה, שהופיעה בבחינת הבגרות בהיסטוריה, עוסקת במפה הגיאוגרפית של אירופה או אולי ביחסים הגיאופוליטיים בין המדינות? אם התבלבלתם, דעו שאתם לא לבד: תלונות על רמת קושי חריגה, ניסוחים מורכבים ודרישות מוגזמות הציפו אמש (יום ב') את עמוד הפייסבוק של משרד החינוך, ותגובת אנשיו לא ריככה את הביקורת.

 

בעוד מורים להיסטוריה הודו כי "ניסוח השאלות היה פשוט לא הוגן" והביעו תמיהה על רוח המבחן, התלוננו התלמידים על סוגיות מרכזיות במיקוד שלא הופיעו במבחן עצמו. "איפה הרצל?", שאלו. "זה הנושא החרוש ביותר. אם אין הרצל בבגרות תורידו את זה מהמיקוד, סתם העמסתם עלינו".

 

לפתרון המלא של בחינת הבגרות בהיסטוריה באדיבות רשת החינוך אנקורי - לחצו כאן

כך נראה מבחן הבגרות בהיסטוריה - לחצו וקראו

 

חלק מתגובות התלמידים בדף הפייסבוק של משרד החינוך:

 


 


 

"ניסוחי השאלות היו ברמה מאוד גבוהה, והתאימו יותר לתלמידים שמסיימים י"ב ואפילו לסטודנטים באוניברסיטה", אמר מורה להיסטוריה מתיכון ברעננה. "כשישבתי עם התלמידים שלי והסברתי להם את הניסוחים ולמה בעצם הייתה הכוונה, הם שאלו 'למה להתחכם?'".

 

מורה נוסף שמלמד בתיכון בת ים הזכיר כי עבור תלמידי כיתות י' מדובר במפגש הראשון עם בחינות הבגרות. "אנחנו מלמדים כל השנה מאוד קשה וחבל שאלה התחושות. ניסוח השאלות היה פשוט בעייתי, שאלות 3 ו-4 עסקו באותו נושא, ולמעשה תלמידים לא הצליחו לבחור ביניהן. אני לא מכיר שום ספר לימוד שמאושר על ידי משרד החינוך שיכול לענות על הבגרות הזו בצורה מלאה".

 

מורה מחולון התמקד בהיעדרות הציונות מהבחינה, נושא שבו התמקדו גם תלונות תלמידים רבות. "הנושא הכי קריטי, חשוב ורלוונטי כמו הציונות והרצל, הופיע במיקוד ולא במבחן", אמר. 

 

תגובות נוספות של תלמידים:

 


  

הביקורת החריפה הובעה כבר עם יציאת 50 אלף התלמידים מכיתות המבחנים. "הגעתי לבחינה ופשוט הסתכלתי על השאלות ולא הבנתי מה רוצים ממני", סיפרה תלמידה מכפר סבא. "אני מרגישה כאילו טמנו לי פח. המורה שלי פשוט לא ידעה איך לעודד אותי. אפילו היא לא יכלה להגיד לי שהבגרות הייתה הוגנת". 

 

 

תלמידה נוספת ממרכז הארץ העידה על הפתעה גדולה, כהגדרתה, עם קבלת טופס הבחינה. "הקושי היה רב.

השאלות נוסחו בצורה מעורפלת ולא ברורה, ולא בדיוק נשאלנו על אותם נושאים שלמדנו בכיתה. אם השאלות היו מנוסחות בצורה קצת יותר ברורה, הייתי צולחת את הבחינה. זו הייתה בגרות מסובכת ומסתכלת".

 

התלמידים מצאו מפלט בעמוד הפייסבוק של משרד החינוך והביעו את מחאתם בתגובות זועמות רבות. התלונות גברו עם פרסום תגובת המשרד, שניסוחה המורכב עורר עוד יותר את רגשות מעורבים. "במספר מקרים טענו המורים כי הם עצמם חלוקים בתשובותיהם, ולא בכדי - לאותה שאלה אפשריות כמה וכמה תשובות ועל כן אין במחלוקת זו כל רע. בכל מקרה, נראה כי המורים והתלמידים דואגים על לא מאומה. מאחר ואנו עוסקים בתחום ידע הומניסטי, מספר התשובות שתתקבלנה רב מאוד, ואיש לא ייפגע", נכתב.

 

מאוחר יותר פורסמה בעמוד הפייסבוק התגובה הבאה: "בחינת הבגרות חלק א' שנערכה היום תאמה באופן מלא את ההנחיות שניתנו למורים במסמך מנחה שפורסם באתר המפמ"ר כבר ביוני 2012, וכן בהשתלמויות המורים במהלך השנה. למטה הבחינות הגיעו בקשות הבהרה בגין שאלות 3 ו-4. שאלות אלה נבנו במלואן בהתאמה להנחיות אלה. מפניות שהגיעו למטה עולה כי מורים רבים הניחו שהשאלות מכוונות לדרישות גבוהות יותר ממה שנדרש בפועל. כלומר - מורים ביקשו לבדוק האומנם התשובה נכונה (והיא אכן הייתה כזו)".

 

תלמידי כיתות י' ניסחו עצומה שקראה, בין היתר, למתן "פקטור סמלי" בשל מה שהוגדר על ידם כמבחן "מכשיל ומטעה". אלפי תלמידים כבר חתמו עליה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים