איך נראה הגבר הישראלי המטופח?
תופעת הטיפוח הגברי צברה תאוצה עם היטשטשות הגבולות בין המינים והעלאת חשיבותו של המראה החיצוני והאסתטיקה. עד כמה משקיע בטיפוח הגבר הישראלי? תלוי בגיל
שגרת טיפוח של עור הפנים נחשבה מאז ומתמיד לעניין של נשים. אבל ייתכן מאוד שדווקא העור הגברי זקוק יותר לטיפוח. הביו-כימיה של הגברים מבוססת על אנדרוגנים (הורמון גברי) בשיעור יחסי גבוה יותר.
לגברים יש יותר בלוטות שמייצרות חלב, עורם חזק ושמנוני יותר מזה של נשים ושיער הפנים הנוקשה משמש כאמצעי מוליך לשמנוניות שמפיקות נקבוביות העור, וזה עוד לפני שהבאנו בחשבון את כל הבעיות שעלול לגרום הגילוח היומיומי: קילופי עור, יובש, אדמומית, גירוי, פצעונים ושערות שנלכדו מתחת לעור.
אבל לא רק טיפוח עור הפנים חשוב לגבר החדש, גם להריח טוב ואיכותי, ועל זה מעיד הגידול המשמעותי של כ-30% בצריכה של בישום ומוצרי טיפוח לגברים. מסקר חדש שנערך עבור רשת ניו פארם עולה כי מספר מוצרי הטיפוח שיש לגבר בבית הוא בין 3-5 מוצרים, לעומת מוצר אחד בעבר. כמות הבשמים החדשים שמושקים בשוק, הם בערך כמו כמות הבשמים החדשים המושקים לאישה ואפילו במהדורות מוגבלות לגבר.
כמה אתה מטופח? תלוי בגיל
לנקום ערכו מחקר בישראל, אודות עמדות הגברים בישראל כלפי תחום הטיפוח הגברי. מהסקר עולה כי הגבר הישראלי מצוי בעיצומו של תהליך דינמי בו הוא מתפתח ומשתנה. הגבולות בין גבריות לנשיות מיטשטשים, לגבר יש כבר לגיטימציה להביע רגשות וגם החשיבות של המראה החיצוני והאסתטיקה עולה, אם כי הפרשנות לחשיבות המראה החיצוני והצורך בטיפוח משתנה בהתאם לגיל:
הגברים הצעירים רואים במראה החיצוני את אחד האלמנטים המרכזיים הקובעים את גורלם בשוק "הפנויים פנויות". הגברים המבוגרים ציינו את חשיבות המראה החיצוני כחלק מסט שלם של התנהגויות ואורח חיים המבטא הצלחה. גברים אלה גם הצביעו על החשיבות הגבוהה המיוחסת למראה החיצוני אצל ילדיהם כבר בגילאי בית הספר..
מראה מטופח נקשר בעיני הגבר הישראלי לערכים: מכוונות לכסף מעמד וכבוד, שאפתנות גבוהה, יהירות, בטחון עצמי מופרז, חמימות, כנות, חוש הומור, ביצועיזם ופתיחות גבוהה להתנסות.
חלק גדול מהגברים משקיע משאבים (זמן, מחשבה וכסף) בהופעתם החיצונית (ביגוד, תספורת וכדומה) אך שגרת הטיפוח היומיומית של רובם הנה בסיסית ביותר, אם כי ניכרת מגמת עליה במודעות בקרב אלה שחיים עם בת זוג. האחרונים נוהגים לשוחח ברמות שונות עם בת הזוג על חשיבות הטיפוח.
הנשים מצידן מעדיפות גבר מטופח אך שלא יתפוס את מקומה של האישה בבית, זאת אומרת, מטופח במידה שלא תגרע מסממני הגבריות המסורתיים: התכונות הרצויות למי שנתפס כגבר הינן תכונות של חספוס מסוים (אפילו במראה "דוקרני" של זיפים על הפנים) ואלמנטים הלקוחים דווקא מהלקסיקון הישן יותר של גבריות (חוזק, כוח וכו').
המחקר נערך על ידי מכון המחקר Market Watch באמצעות קבוצות מיקוד בקרב גברים, נשים, ראיונות עומק בקרב "מובילי דעה" ואנשי אקדמיה.