פייסבוק רוצה לנגוס בעוגת הפרסום בווידאו
כש-vine הודיעה מוקדם יותר החודש כי הגיעה ל-13 מיליון משתמשים, בפייסבוק ידעו שהם צריכים להגיב מהר ובכל הכוח. התוצאה: שילוב וידאו באינסטגרם בניסיון להגדיר מחדש את כללי המשחק, למנוע זליגת גולשים לאתרים המתחרים ובעיקר - הזדמנות לתפוס פלח בתעשיית הפרסום בווידאו שמסתמנת להיות הדבר הגדול הבא
החלטתה של אינסטגרם להיכנס אל תחום המיקרו-סרטונים לא הפתיעה אף אחד בתעשייה. קברניטי החברה, יחד עם שותפיהם לפיתוח הטכנולוגי והאסטרטגי בפייסבוק, עוקבים כבר חודשים בתסכול אחר הצלחתה המסחררת של vine מבית טוויטר - יריבתה המרה של פייסבוק. אך כש-vine הודיעה מוקדם יותר החודש כי הגיעה ל-13 מיליון משתמשים, בחברה ידעו שהם צריכים להגיב, ומוטב שיעשו זאת באופן מיידי.
טוויטר אמנם לא חשפה כמה מה-13 מיליון האלו הם משתמשים פעילים, אך מחקר חברת האנליסטים Topsy העריכה כי מדי יום משותפים בטוויטר לא פחות מ-12 מיליון סרטוני vine. מספר זה הולך וגדל, והוא גרם לחבר'ה בפייסבוק ואינטסגרם להזיע.
התגובה, כאמור, לא אחרה לבוא. במטרה למנוע מ-vine לכבוש את ליבם של המשתמשים וכדי לעצור את תהליך השתלטותה על תחום הווידאו הקצרצר ברשת, השיקה אינסטגרם אפשרות להעלאה של 15 שניות וידאו, 13 פילטרים חדשים ואלגוריתם לייצוב תמונה. היא הדגישה את עליונותה הטכנית, והציעה לגולשים פלטפורמה חזקה ופופולרית יותר מאשר vine.
הקרב על הכסף הגדול
אך לא מדובר רק במאבקי האגו הנפוצים בתעשייה, אלא גם בקרב אמיתי על נתחי פרסום שלפי מחקרים עדכניים צפויים להגיע לשיאם בשנים הקרובות. בעוד שפרסום ממוקד קהלי יעד או פרסום לפי מילות מפתח הופך לדבר שגרתי, היעילות שלו הולכת ונשחקת. הגולשים שאינם חוסמים את הפרסומים האלו כמעט ולא מקליקים על מודעות המילים, והמפרסמים מחפשים חלופות חדשות שיעזרו להם להגיע אל לקוחות פוטנציאליים.
אל תוך החוסר הזה נכנס הפרסום בווידאו, שמבקש להיות הדבר הבא. קמפיינים קצרים בווידאו המשולבים בסרטונים שהגולשים מבקשים לראות - באתרי שיתוף תוכן, כמו יוטיוב או אפליקציית vine לצורך העניין - מוכיחים אחוזי הקלקה גבוהים יותר. הם מושכים יותר, מפתים את הצופים בהם להגיב הרבה יותר מקמפיינים של תמונה או מילים, ופונים למספר ערוצים חושיים בזכות היותם דינאמיים, מהירים וקצביים. מודעות מילים נבלעות בבליל התוכן, בעוד שקשה מאוד להתעלם מסרטונים תזזיתיים וסאונד אינטנסיבי.
בנוסף, הצופים בווידאו הם קהל שבוי. בניגוד לגולשים בפייסבוק, שיכולים פשוט להתעלם (במודע או לא) מאיזורים במסך המציגים פרסומות, כאשר מדובר בקמפיין וידאו המשולב בסרטון שהמשתמש מצפה לראותו, אי-אפשר להתעלם מהמסר השיווקי.
מלבד הכוח של קמפייני וידאו, מתלווים אליהם היתרונות של פרסום אינטרנטי ממוקד: פילוח לפי קהלי יעד דוגמת גיל, מין, מיקום גיאוגרפי, מצב משפחתי, רמת השכלה וכיוצא באלו נתונים החשובים למפרסמים, ובמקביל הצגת פרסום לפי התוכן.
להגדיר את כללי המשחק
לכן פייסבוק ואינסטגרם אינן יכולות לנוח בזמן שטוויטר ו-vine מגדירות את כללי המשחק במיקרו-וידאו ברשת. המהלך הנוכחי הוא בעל משמעות גדולה ביותר מבחינה כלכלית, והוא צפוי להשפיע מאוד על שווי המניות של פייסבוק. למעשה, זו הפעם הראשונה שבה תוכל הרשת החברתית הפופולרית להרוויח, לאחר השקעות אינטנסיביות מאוד, מהרכישה של אינסטגרם.
מתוך כוונה ברורה לאגף את vine, יופץ עדכון הגרסה של אינסטגרם בו בזמן לכל הפלטפורמות - ל-iOS יחד עם אנדרואיד, כמו גם לאתר האינטרנט. במקביל צפויה החברה לפתח תשתית נרחבת לשיתוף דרך פייסבוק. כך, הכוח המשולב של אפליקציית הצילום הפופולרית יחד עם הרשת החברתית הפופולרית, יסייע לנגוס מנתח השוק ההולך וגדל של vine ולהגדיר כללי משחק חדשים בתחום הווידאו הקצר ברשת.