"חופש, גם בחיג'אב". חיים איסלאמיסטיים בסוריה
הם מספקים שירותים, דואגים למזון ולמים, אך במקביל מטיפים: "את כמו פנינה כשאת צנועה". המורדים המקורבים לאל-קאעידה שהשתלטו על העיר רקה מעצבים את חיי התושבים, ויש הסבורים שמדובר בשינוי לטובה: "החירות זה הדבר הכי חשוב"
אולם בינתיים, גם חילופי השלטון בעיר מגוריהם לא נוסכים בהם ביטחון. השליטה ברקה עברה לידי הפלג האיסלאמיסטי ג'בהת א-נוסרה ("חזית ההצלה"), שהודה בגלוי כי יש לו ברית עם אל-קאעידה וכי הוא נאמן למנהיגו של ארגון הג'יהאד העולמי, איימן א-זווהירי. "הם רוצים מדינה איסלאמית", התלונן הילד, "אבל רובנו רוצים מדינה אזרחית. אנחנו מפחדים שהם ינסו לשלוט בנו בכוח".
בעודו מדבר, מכונית לבנה נעצרה במפתיע לידו וליד חבריו. שני גברים בלבוש צבאי ועם קלצ'ניקוב בידיהם יצאו מהרכב וקראו לעבר הילדים: "אסור לצייר כאן". מסתבר שהקיר קרוב מדי למפקדה של האיסלאמיסטים. אחד הילדים מנסה להתעקש, ללא הועיל. "אנחנו מצטערים, אבל זה אסור", משיב המורד וחברו מרגיע: "אנחנו לא טרוריסטים, אל תפחדו מאתנו. בשאר הוא הטרוריסט".
בעוד מתנגדי השלטון ממשיכים להילחם בכוחות אסד על טריטוריה, גם בתוך השטח שבשליטת המורדים מתרחש מאבק כוחות בין הכוחות המתונים יותר ופחות. הבריגדות האיסלאמיסטיות ממלאות כיום את הריק שנותר אחרי עזיבת המשטר באמצעות שילוב של ארגון והרתעה, ומספקות לתושבים שירותים. בעיר רקה למשל, הם מפעילים את הסכר ההידרואלקטרי.
עד כה האיסלאמיסטים זכו לאהדת תושבי רקה, לרבות אלו שמתנגדים לשמרנות הדתית שלהם, בעיקר באמצעות האיפוק היחסי שהפגינו. שלטי חוצות שהציבו אנשי ג'בהת א-נוסרה מציגים אישה שגופה מכוסה לחלוטין ופניה מוסתרות על ידי רעלה: "את כמו פנינה כשאת צנועה", נכתב בהם – אולם נראה כי נשות רקה לא שמעו לעצה. ברחובות הן מסתובבות בפנים גלויות, ותושב אחר סיפר כי בעיר אין בעיה גם להשיג בקבוק ויסקי, כל עוד אתה מתכוון לשתות אותו בפרטיות בביתך.
"הם שומרים עלינו ואנחנו עליהם"
החודש, לדוגמה, המורדים יזמו תערוכה של חפצי אמנות בעבודת יד כדי לגייס כסף למשפחות נזקקות. באירוע בילו יחדיו נשים וגברים וברקע נשמעה מוזיקה פופולרית. "לשווא התקשורת מכנה אותם טרוריסטים", הצהירה רימה, אחת ממארגני האירוע, שיצאה להגנת ג'בהת א-נוסרה. "הם הבנים שלנו. אנחנו והם זה אותו הדבר. הם שומרים עלינו ואנחנו עליהם".
חרף הקריאות של האיסלאמיסטים לקוד לבוש צנוע יותר רימה מבהירה כי "אנחנו מתלבשות איך שאנחנו רוצות". פניה מכוסות ברעלה, אולם מסביבה נשים בשמלות צבעוניות שמסתפקות בצעיף ככיסוי ראש. "כולם חופשיים לבחור", מוסיפה רימה. "אם ג'בהת א-נוסרה היו רוצים לכפות את החוק שלהם עלינו, הם היו מונעים את התערוכה".
תושבים אחרים ציינו כי גם הלימודים באוניברסיטה מתקיימים כסדרם עבור גברים ונשים, וגורמים חמושים לא מורשים להיכנס לשטחה. גם אחמד ג'אבר בן ה-22 סבור כי החיים ברקה השתפרו בחודשים האחרונים, אף שפה ושם נרשמו עימותים בין הבריגדות האיסלאמיות לגורמים חילוניים יותר. "זה האינטרס של כולם לפתור את המחלוקות האלו", הוא מסביר.
אחרי שהמורדים השתלטו על רקה, חלק מהתושבים ערכו הפגנות בדרישה לשלטון אזרחי יותר, ואילו אחרים - שצידדו בג'בהת א-נוסרה - יצאו לרחובות בדרישה להקים ממשלה על טהרת השריעה. אולם מאז נדמה כי שני הצדדים הסכימו כי הדבר היחיד שנכון למחות נגדו הוא המשך שלטונו של אסד.
"אחרי הגיהינום של המשטר, אנחנו חושבים שהמצב עכשיו הוא מצוין", המשיך ג'אבר. "נכון, יש ואקום ביטחוני, יש כאוס ולפעמים יש ויכוחים, אבל זה הרבה יותר טוב ממקודם". עוד סטודנטית, סלווה בת ה-27, הסכימה: לדבריה, האידיאולוגיה של האיסלאמיסטים לא רלוונטית, לפחות בינתיים. "כרגע אני מודאגת מדברים שהם יותר גדולים מחיג'אב או ניקאב (הצעיף האיסלאמי אל מול הרעלה שמכסה את כל הפנים). הדבר הכי חשוב עכשיו הוא חירות, חופש אמיתי".
Read this article in English