שתף קטע נבחר

 

משרד החינוך: טעינו, ניתן פקטור במתמטיקה

תלונות התלמידים הובילו לשינוי: משרד החינוך הודה כי הבגרות הייתה קשה מדי. צוות הבדיקה המליץ להעניק תוספת ציון לנבחנים בחמש יחידות לימוד: "הבחינה אמנם לא אמורה להיות 'חוויה', אבל הסקנו מסקנות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש"

משרד החינוך מודה כי הבגרות במתמטיקה הייתה קשה מדי, ומעניק תוספת לציון הנבחנים בחמש יחידות לימוד. מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, הציגה היום (ב') את ממצאי צוות הבדיקה של הבגרות במתמטיקה, שבעקבותיה התלוננו תלמידים רבים על רמתה הקשה ועל חוסר ההתאמה בין החומר שלמדו לאורך השנה לבין השאלות שהופיעו בבחינה. גם המורים נתנו גיבוי לתלמידים, וכעת מודיע משרד החינוך: "טעינו".

 

הבחינות שיקבלו פקטור:

 

והבחינה הזו דווקא לא תקבל תוספת ציון:

  

צוות הבדיקה ציין כי הבחינה אכן הייתה קשה מהרגיל, ולכן ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. לפי ממצאי הבדיקה, הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות.

 

תלמידים בתיכון קריית שרת בחולון נערכים לבגרות במתמטיקה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תלמידים בתיכון קריית שרת בחולון נערכים לבגרות במתמטיקה(צילום: מוטי קמחי)

 

כחלק מהמלצות הצוות, יקבלו הנבחנים פקטור משמעותי. על פי ההמלצות, בשאלון 806 ייבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות, וכן יתווסף מקדם של תשע נקודות לכל ציון בחינה. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שש מתוך תשע שאלות. בשאלון 807 ייבחרו שתי התשובות הטובות ביותר מתוך השלוש, וכן יתווסף ציון של ארבע נקודות לכל תלמיד. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שלוש מתוך חמש שאלות.

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות

חשד: עובד מועדון בתל אביב אנס שתי בנות 17

תעלומה במוזיאון: פסל מצרי מסתובב מעצמ. צפו

 

שינויים אלו יביאו לכך שממוצע הבחינה יהיה דומה לממוצע הרב שנתי. במשרד החינוך אמרו כי ציוני מועד א' של הבגרות במתמטיקה יפורסמו בסוף החודש, על מנת שהתלמידים יוכלו להחליט מבעוד מועד אם לגשת לבחינה של מועד ב'.

 

שאלון בחמש יחידות, השנה. גם תוספת של 9 נקודות ()
שאלון בחמש יחידות, השנה. גם תוספת של 9 נקודות

 

ייכתבו 3 שאלונים, אחד יוצג לתלמידים

"זה לא שבחינת הבגרות ב-5 יחידות לימוד צריכה להיות 'קלה' או 'חוויה'", נאמר בהודעת משרד החינוך. "הבגרות ב-5 יחידות לימוד היא אתגר הדורש מאמץ, אבל למדנו. הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש. דאגנו לתלמידים של היום ולתלמידים של מחר".

 

בנוסף התקבלו במשרד החינוך בעקבות הטעויות בכתיבת הבחינה גם החלטות ארוכות טווח. לפי ההחלטות האלה, המשרד יבחן מחדש את תכנית הלימודים במתמטיקה 5 יחידות לימוד ויתאימה לשעות הלימוד הניתנות למקצוע, וכן יגבש מסמך הלימה שיפורסם טרם פתיחת שנת הלימודים תשע"ד. עוד תגובש תגובש תכנית השתלמות מורים, אשר תותאם לשינויים (מבחינת דרכי הוראה, היקף החומר ודרכי הבחנות) כדי להטמיע את התכנית המתוקנת במיטבה.

 

מתכוננים לבגרות בנתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מתכוננים לבגרות בנתניה(צילום: עידו ארז)

 

לקראת הבחינות הבאות, הוחלט עוד, יותאם מספר השאלות להיקף הזמן אשר יועמד לרשות התלמידים. המבחן

במתמטיקה ייכתב על פי מחוון מוגדר אשר יכלול פירוט רב יותר אודות אופי השאלות. בהתאם לזאת, יוקם צוות היגוי מקצועי שיפתח מפרט מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה. בניית המפרט תסתיים לפני התחלת כתיבת הבחינה. המפרט יתייחס למבנה המבחן, מורכבות השאלות, רמת המלל, התפלגות רמות הקושי, רמות החשיבה המצורפות והמשקל היחסי שניתן לכל אחד מהגורמים.

 

עוד קבע הצוות כי יישקל מחדש מבנה צוות הכותבים של המבחן, וייקבעו נקודות היוועצות כחלק מתהליך הבנייה של המבחן. צוות הכתיבה יכין שלושה שאלוני בחינה באותה רמת קושי ולגביהם תערך הגרלה. האחד יונגש למורים ולתלמידים במהלך חודש מרץ כדגם. השני יהיה השאלון של מועד א' והשלישי של מועד ב'.

 

"יש פה ארבעה דברים משמעותיים", הסביר גורם בכיר במשרד החינוך. "הראשון הוא מסר סמוי וחשוב שאומר 'טעינו', אנחנו לוקחים אחריות. החוכמה זה לתקן ולהסיק מסקנות לעתיד. הנקודה השנייה מתייחסת למהות, לעניין עודף המדידה וההיסטריה מבחינות הבגרות, דבר שמצריך בדיקה גדולה מאוד". הוא הוסיף כי הנקודה השלישית משליכה על כלל בחינות הבגרות ונוגעת לשאלה כיצד הן תכתבנה, ולבסוף התייחס לעניין הפקטור והדגיש כי "לאחריו אנחנו מגיעים לממוצע הרב-שנתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נבחנים במתמטיקה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים