פטריק סטיוארט: 'אף אחד לא מתעשר משייקספיר'
הוא החל את דרכו כשחקן תיאטרון איכותי, והפך לאליל הגיקים בזכות תפקידיו ב"מסע בין כוכבים" ו"אקס מן". כעת פטריק סטיוארט מככב ב"לצוד פילים" של רשף לוי ומדבר על החוויות מהסט ("הכי רועש שביקרתי בו") והחיבור לישראל: "אני אדם מאוד פוליטי ולמקום הזה יש השפעה עצומה על העולם ועלי"
במהלך 72 שנות חייו, השתתף פטריק סטיוארט באינספור הפקות טלוויזיה וקולנוע בבריטניה ובארצות הברית. אולם בעת צילומי "לצוד פילים" בישראל, הוא נתקבל בתופעה חדשה שלא היה מורגל אליה - השחקנים צועקים על הבמאי, שצועק על הצלם, שצועק על הסאונד-מן.
כמה רעש על הסט? לא קל עבור סר בריטי מנומס, שבעברו כקפטן ז'אן לוק פיקארד ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" פיקד על האנטרפרייז על פי הפרוטוקול, בשקט מוחלט ובסדר מוקפד, תוך שהוא פונה לסגנו וויליאם רייקר כ"מספר 1" ולקצין הביטחון הקלינגוני שלו מיסטר וורף - מיסטר, לא פחות.
מנהגי המקום הקולניים התווספו לידע שסטיוארט צבר בנוגע לישראל במהלך ביקוריו בארץ, עוד לפני הגעתו לכאן לצורך הצילומים. " ישראל תמיד מאוד עניינה אותי", הוא אומר. "אני אדם מאוד פוליטי, תמיד הייתי - וישראל היא מקום שיש לו השפעה עצומה על העולם כולו, ובעקיפין גם עלי באופן אישי".
כאדם פוליטי שמזוהה גם כאיש שמאל, לא היו לך התלבטויות אם להשתתף בסרט ישראלי, ועוד כזה שצולם בירושלים?
"גם בתור אדם פוליטי, לא היתה לי שום בעיה להגיע לישראל. להיפך, זו היתה עבורי הזדמנות להעמיק את ההיכרות שלי עם אזרחי המדינה ועם הבעיות שלהם. היו מי ששאלו אותי 'מה פתאום אתה נוסע לשם ומצלם סרט במקום הבעייתי הזה?', אבל אני לא מרגיש כך. אני רציתי לדעת יותר, ומרגיש בר מזל על ההזדמנות שעלתה בידי לצלם בישראל. בנוסף לכך, התפקיד שלי בסרט אינו פוליטי. למעשה אני מגלם אדם זר, שבהתחלה דוחה את האנשים סביבו, עד שהוא נשבה בקסמיהם ומצטרף אליהם ולמטרתם המשותפת".
ואכן, ב"לצוד פילים" - הדרמה הקומית החדשה של הבמאי רשף לוי ("איים אבודים") - מגלם סטיוארט לורד בריטי שירד מנכסיו, לאחר שנדחה על ידי משפחתו. הוא מגיע לישראל כדי להשגיח מקרוב על אחותו האהובה המצויה בתרדמת (רינה שיינפלד) ומטופלת בבית אבות, בו מתגורר בעלה מאז ימי המנדט, אליהו (ששון גבאי). בלית ברירה, על הג'נטלמן הבריטי להשתלב במנהגי הבית, להתגבר על פערי התרבות והאיבה המוצהרת בינו לבין גיסו וחברו הציניקן ניק (מוני מושונוב) - וכל זאת לטובת המשימה שעומדת בפניהם: שוד בנק.
למה לשלושה קשישים לשדוד בנק, אתם שואלים? ובכן, על-פי התסריט שכתב לוי, השלושה מתגייסים למען יונתן (גיל בלנק) - נער מחונן אך לא מקובל, אשר איבד את אביו (צביקה הדר) שלקה בליבו במהלך משמרת שגרתית כאחראי אבטחה בבנק. לאחר שהנהלת הבנק נמנעת מלקיחת אחריות על המקרה הטרגי, והמנהל עצמו (משה איבגי) מתחיל עם אמו (יעל אבקסיס), מחליט יונתן ליזום מבצע נקמה צודק מבחינה חברתית ואישית בדמות שוד הבנק. האנשים היחידים שמוטרפים דיים לשתף איתו פעולה, הם סבו וחבריו בבית האבות.
"לא מרוצה ממה שראיתי ברמאללה"
למרות שהזיקה למחאה החברתית בישראל צפה באופן די ברור, סטיוארט מדווח כי הנושא לא עלה במהלך הצילומים. "על הסט היו פחות שיחות על העניין החברתי, ובדרך כלל הנושא המדיני עלה", הוא מספר, "הייתי מודע לתנועת המחאה למען צדק חברתי ונגד ההבטים השונים של המדיניות הכלכלית של ישראל, אבל אותי באופן אישי תמיד ריתקו יותר יחסיה של ישראל עם מדינות ערב ועם הפלסטינים. לפני שנתיים הגעתי לישראל כאורח השגרירות הבריטית. בין השאר ביליתי יום ברמאללה ונפגשתי עם יוצרים מקומיים, ואף עם פוליטיקאי בכיר. לא הייתי מרוצה מהרבה מהדברים שראיתי שם, אבל הרגשתי בר מזל שייצא לי להתוודע לכך"."לצוד פילים" הוא סרט מאוד ישראלי - ההתייחסויות שלו לאווירה בישראל ואף לציטוטים התרבותיים מאוד ברורות. איך הצלחת להשתלב בזה?
"הנושאים הללו של ערכי משפחה, מוות, אי שוויון חברתי והתנהלות לא הוגנת של הבנקים הם עניינים שקורים גם בבריטניה. זה נכון שבישראל ישנה הזווית הלאומית והטמפרמנט המיוחד של המקום, אבל אני באתי מוכן. ישראל אינה זרה לי. במהלך הביקורים הקודמים הזדמן לי להיפגש עם אנשים רבים - פוליטיקאים, אנשי תרבות - והם עזרו לי מאוד להבין את המקום ואת האנשים החיים בו".
בכל הנוגע לתקשורת האינטימית עם השחקנים על הסט, סטיוארט מודה כי העבודה עם שותפים בני הדור שלו ובעלי ניסיון דומה לשלו, עזרה לגשר מעל פערי התרבות והשפה. דומה שהדבר בא לידי ביטוי גם בכימיה הנהדרת שיש בין סטיוארט לגבאי ומושונוב, כפי שהיא מתגלה על המסך.
"בכל מקצוע אנשים חולקים שפה משותפת, וכך גם כשזה נוגע לשחקנים", הוא מסביר. "לששון, למוני ולי יש ניסיון חיים דומה - כולנו עבדנו בתיאטרון, עשינו המון הצגות, והצטלמנו לסדרות טלוויזיה וסרטים. אנחנו גם בני אותו הדור. חוויות החיים הדומות הללו - זה מחבר בין אנשים, גם כשהם באים מתרבויות אחרות".
פעם קפטן, תמיד קפטן
עוד דבר שקושר בין סטיוארט לישראלים, ובעצם כנראה לכל צופי הטלוויזיה והקולנוע בכל העולם, ומגשר מעל כל הפערים התרבותיים - הוא הרקע שלו כקפטן פיקארד, יורשו של קפטן קירק על האנטרפרייז ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" - סדרת ההמשך ל"מסע בין כוכבים" המקורית, שרצה בין 1987 ל-1994 וזכתה להצלחה עצומה. הוא צץ בתפקיד הקפטן גם בארבעה מסרטי הפרנצ'ייז.הזיהוי הוודאי שלנו את סטיוארט כקפטן פיקארד מזמן את אחד מרגעי השיא של "לצוד פילים" - סצנה בה דמותו מגלמת את אביו של המלט בהפקת תיאטרון דלת תקציב בלונדון. בסצנה זו מגיח סטיוארט בדמותו של האב הלבוש כמו לא אחר מאשר דארת' ויידר - הנבל האולטימטיבי מסאגת "מלחמת הכוכבים" של ג'ורג' לוקאס, הפרנצ'ייז המתחרה של "מסע בין כוכבים" של ג'ין רודנברי.
ככלל אתה מרגיש שיש לך אחריות לדמות איקונית כמו זו של קפטן פיקארד?
"בוודאי. עד היום אני מרגיש אחראי לדמות של פיקארד, אותו גילמתי כל כך הרבה שנים. אני מאוד גאה בו. לא הייתי רוצה שמישהו ינצל אותו לרעה, ואני מאוד זהיר בהתנהלות שלי כשזה נוגע אליו".
יש רבים שטוענים שפיקארד האפיל על קפטן קירק (בגילומו של וויליאם שאטנר) במורשת האנטרפרייז שלו. מה דעתך?
"מדובר בשתי דמויות שונות בתכלית. קפטן פיקארד הוא יותר דיפלומט ופוליטיקאי מחושב, בעוד שקפטן קירק הרבה יותר פיזי והרפתקני. מי היה מפקד יותר טוב לאנטרפרייז? אין לי דעה בעניין. יש לי כבוד גדול ליצירה של ג'ין רודנברי ולסדרת 'מסע בין כוכבים' המקורית שיצר, וכמובן גם לזו שבה השתתפתי בעצמי. הוויכוח בנוגע לתחרות ביניהם הוא עניין של המעריצים, לא שלי".
לפחות בזירה הישראלית, נראה שהכף נוטה בבירור לטובת קפטן פיקארד, שביחד עם סגנו וויליאם רייקר ואנשי הצוות ביניהם וורף, דאטה, ג'ורדי לה-פורג', בוורלי קראשר ושאר הדמויות מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא" זכו לשעות שידור רבות בטלוויזיה הישראלית. הדבר ניכר גם באהדה הרבה לה זכה סטיוארט בציבור הישראלי. "בכל מקום אליו הגעתי בישראל, כולם התייחסו אלי בכבוד רב, והרעיפו עלי אהבה", הוא מספר, "אנשים פנו אלי ברחוב והודו לי. זה מאוד משמח ומעניין".
"שחקן לא קובע אילו תפקידים יקבל"
סטיוארט כאמור נצרב בתודעת רוב רובם של צופי הקולנוע והטלוויזיה כקפטן פיקארד, אבל זו לא הדמות האיקונית היחידה שגילם על המסך. אחרים דווקא מזהים אותו יותר כפרופסור צ'ארלס אקסבייר - הלא הוא פרופסור איקס, מנהיג האקס-מן בעיצובו של בריאן סינגר.
יש אף מי שזוכר אותו מהעיבוד הקולנועי של דיוויד לינץ' ל"חולית" מ-1984, בו גילם את הגנרל גורני האלק הנאמן לבית אטרייאידס. עם מורשת מדע בדיוני עשירה כל כך, קשה לזכור שסטיוארט הוא בבסיסו שחקן שייקספירי - כזה שעדיין לוקח חלק בהפקות תיאטרון יוקרתיות ורציניות מעל במות לונדון וניו יורק.
"התפקידים ששחקן מקבל אינם נקבעים על ידו. מישהו מציע לך תפקיד, ואז אתה מחליט עם להיענות להצעה או לא", הוא מסביר את הטוויסט הלא צפוי שקיבלה הקריירה שלו עם הזליגה לעולמות הבדיוניים של יוצרים הוליוודים. "בצעירותי שיחקתי בתיאטרון, אבל זה מוגבל. אני הייתי מרוצה מאוד מכך, אבל אף אחד לא הופך עשיר משייקספיר. אני מעולם לא רציתי להיות שחקן בכדי להיות עשיר, אבל תמיד שמחתי לעשות דברים שונים - משהו שיאתגר אותי. בסך הכל, לא הייתי משנה שום דבר בקריירה שלי".
וזה לא מפריע לך, התווית הזאת של ז'אנר המדע הבדיוני, שנתפס על ידי רבים כפחות יוקרתי?
"רוב רובם של צופי הקולנוע מזהים אותי כקפטן פיקארד או פרופסור אקסבייר, ואין לי מה לעשות בנוגע לזה - ככה אני מוכר בעולם. מצד שני, בקהלים קטנים יותר בלונדון ובניו יורק מכירים אותי גם כשחקן תיאטרון וזה מסב לי סיפוק רב. ככלל, צריך לזכור שהשחקנים הם אינם הדמויות שהם משחקים - בין אם זה המלט או פרופסור איקס. מדובר בדמויות שאתה עוטה על עצמך, אבל אתה נפרד מהן מחוץ למסך או הבמה, למרבה המזל".
כפיקארד ואקסבייר אתה מנהיג, אתה כזה גם במציאות?
"ממש לא. אני נהנה להנהיג קבוצות שחקנים, ובמערכות יחסים בין המשתתפים על הסט, אבל זה נשאר רק במסגרת הצילומים".
והנה בישראל - על הסט של רשף לוי, הוא נותר מופתע והמום. עם כל כך הרבה רעש ובלגן, תנו לו להנהיג את האנושות לכוכבים רחוקים ומסתוריים. זו משימה מנהיגותית הרבה יותר קלה עבורו, מתברר.