סקר: העם ויתר על בית המקדש
66% סבורים כי הכותל הוא האתר הקדוש ביותר לעם היהודי, ורק 29% מספקים את התואר הזה להר הבית, מקום המקדש. כמחצית הציבור סבורה כי הוואקף הוא הריבון בהר, וקרוב ל-60% רוצים הסדר חלוקה במקום בין יהודים למוסלמים. כמה ימים לפני תשעה באב, נראה כי הציבור הישראלי לא ממש מתגעגע
כן לתפילה על הר הבית – לא להקמת המקדש: סקר שנערך לקראת ט' באב מגלה כי רוב הציבור הישראלי תומך במתן חופש דת ליהודים באתר הקדוש, כפי הנהוג כלפי המוסלמים, אך מתנגד להצעה להקים בו בית כנסת – או את המקדש עצמו.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >
הסקר, שהוזמן על ידי "קרן נחלת עצמאות ישראל" והמטה המשותף לארגוני הר הבית והמקדש, נערך על ידי מכון "מאגר מוחות" לרגל ימי בין המצרים החלים בימים אלו, ובהם מציינים את האבלות על החורבן. השתתפו בו 523 מרואיינים - מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (טעות דגימה מרבית: 4.5%).
אף שהכותל המערבי שואב את קדושתו מהר הבית, 66% מהנשאלים אמרו כי דווקא הוא המקום הקדוש ביותר בארץ ישראל, לעומת 29% בלבד שביכרו את מקום המקדש עצמו. 2% ציינו דווקא את מערת המכפלה בחברון, 2% נוספים את קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון - ו-1% את קבר רחל בבית לחם.
פילוח להגדרות דתיות מלמד כי בציבור החילוני והמסורתי מזהים את הכותל כאתר הקדוש ביותר (67%), ואילו הדתיים-לאומיים והחרדים "בחרו" בהר הבית (54%-49%). אגב, החילונים והמסורתיים מגיעים לכותל בתדירות של פעם אחת בכל כמה שנים (44%), ואילו בציבור הדתי והחרדי - כמה פעמים בשנה (54%-53%).
55%: מעוניינים לבקר בהר הבית
לעומת הכותל המערבי, נראה מתוצאות הסקר כי הזיקה להר הבית עצמו נמצאת, לכאורה, ביחס הפוך למידת
האדיקות הדתית של הנשאלים, וככל שרמת שמרנותם עולה - כך הם מביעים ריחוק ממקום המקדש. הסיבה לכך נעוצה באיסור ההלכתי להתקרב יותר מדי אל הקודש, שמרתיע אותם מלעלות להר.
49% מכלל המרואיינים סבורים כי חשוב שיהודים יבקרו בהר הבית (בהם 45% מהחילונים-מסורתיים ו-78% מהדתיים-לאומיים) אך 40% לא רואים בכך חשיבות (65% מהחרדים ומי שמוגדרים בסקר "חרד"לים"). בין התומכים בעניין, 57% אמרו כי הדבר צריך להיעשות על פי כללי ההלכה בלבד.
על השאלה "האם תהיה מעוניין לבקר בהר הבית כחלק מסיור בירושלים?" השיבו 55% בחיוב (60% מהחילונים-מסורתיים ו-68% מהדתיים לאומיים), ו-38% בשלילה (75% מהחרדים-חרד"ליים). עם זאת, 58% לא היו נושאים תפילה גם אם הדבר היה אפשרי (61% מהחילונים-מסורתיים ו-70% מהחרדים-חרד"לים). 34% היו מתפללים (ובהם 73%מהדתיים-לאומיים).
כמחצית מהציבור: הוואקף המוסלמי הוא הריבון בהר
ומה לגבי הקמת בית תפילה (או בית כנסת ממש) בהר? 49% מתנגדים (47% מהחילונים-מסורתיים ו-85% מהחרדים), ו-30% תומכים (52% מהדתיים-לאומיים).
"שייבנה בית המקדש במהרה בימינו"? רק 30% בעד הקמתו כיום (43% מהדתיים-לאומיים), אך 45% נגד (45% מהחילונים-מסורתיים ו-62% מהחרדים).
49% מהציבור סבור כי הוואקף המוסלמי הוא הריבון בהר הבית, ורק 19% חושבים שמדינת ישראל שולטת במקום (אחרים ציינו גם את ירדן והרשות הפלסטינית). בין אלה הטוענים כי הריבונות למעשה אינה ישראלית, 47% אמרו כי על המדינה ליטול לידיה את השליטה באתר הקדוש, ו-11% היו מפקידים אותה בידי סמכות דתית יהודית.
59%: בעד חלוקת הר הבית בין יהודים למוסלמים
על פי 48% מהמרואיינים (58% מבעלי הדעה), על המדינה להבטיח חופש גישה ופולחן בהר הבית גם ליהודים, כפי
המתחייב מחוק המקומות הקדושים (כך סבורים 48% מהחילוניים ומהמסורתיים ו-70% מהדתיים-לאומיים). לעומת זאת, 35% חולקים עליהם ומסכימים עם האיסור התפילה ליהודים בהר (52% מהחרדים-חרד"לים).
40% אמרו כי המצב הקיים, שבו אין במקום חופש דת ליהודים, הוא כניעה של המשטרה לאלימות ולאיומים מצד המוסלמים (64% מהדתיים-לאומיים, 54% מהחרדים-חרד"לים ו-34% מהחילונים-מסורתיים), ולעומתם 36% סבורים כי רשויות האכיפה פשוט שומרות על החוק (39% מהאחרונים).
אז מה הפיתרון? 59% תומכים בהסדר חלוקה של הר הבית בין יהודים למוסלמים לפי אזורים וזמנים מוגדרים, כפי הנהוג במערת המכפלה (60% מהחילונים-מסורתיים, 65% מהדתיים לאומיים ו-46% מהחרדים-חרד"לים סבורים כך). לעומתם, 23% מתנגדים להצעה.