סטודנטים, רוצים קריירה? תתחילו להתנדב!
סקר חדש שהתפרסם לאחרונה אודות הקשר שבין האקדמיה לקהילה מצביע על רצונם של סטודנטים להתנדב ללא תמורה כספית או אקדמית בתנאי ופעילות זו תסייע להם בבניית אופק תעסוקתי ויצירת קשרים בשוק העבודה. "יותר סטודנטים יתנדבו אם יבנו בזכות זה רשת חברתית", אומרים עורכי הסקר
מסקר חדש שבוחן את הקשר שבין האקדמיה לקהילה עולה שסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה מחליטים האם להתנדב על פי הערך המוסף שתעניק ההתנדבות למסלול הקריירה העתידי. עוד עולה מהסקר, שבוצע במסגרת מחקר שערך ארגון שגרירי רוטשילד מיסודה של קרן רוטשילד קיסריה, כי רק 11 אחוז מהסטודנטים המתנדבים כיום בקהילה עושים זאת ללא תגמול כספי כמו מלגה או ללא נקודות זכות אקדמיות.
לכתבות נוספות בערוץ הלימודים :
לומדים עבודה סוציאלית למרות השכר הנמוך
הישראלים מתחת לממוצע העולמי במבחן GMAT
אתגר לסטודנטים: קריאת מאמרים בהינדית
למרות שברוב המוסדות האקדמיים בארץ ישנן יחידות למעורבות חברתית המעודדות את הסטודנטים להתנדב תמורת תגמולים כספיים או אקדמיים, השיבו 78 אחוז מהנשאלים בסקר כי לדידם אפשרויות ההתנדבות השונות באוניברסיטאות אינן תורמות לשילובם העתידי בשוק העבודה. 62 אחוז מגלים פסימיות אודות האפשרות שההתנדבות תפתח להם דלתות בהמשך וכ-60 אחוז חושבים שהפעילות כלל אינה קשורה לתחום הלימודים שלהם.
"בגדול הסקר בדק את הקשר שבין האקדמיה לקהילה", מסביר אודי ברנשטיין, מנהל מחוז צפון בארגון שגרירי רוטשילד. "המסקנה המרכזית מהממצאים היא שיש מעט מאוד סטודנטים שמתנדבים רק לשם ההתנדבות. יש יותר סטודנטים שמתנדבים עבור מלגה או נקודות זכות. אבל סטודנטים ישמחו להתנדב אם יקבלו המלצה משמעותית, אם יקבלו מכך התמחות או יבנו בזכות התנסות זו רשת חברתית".
התנדבות תמורת עבודה איכותית בזמן הלימודים
המסקנה שעולה מממצאי הסקר היא שסטודנטים רבים מוכנים להתנדב ללא תגמול כספי או אקדמי במידה ופעילות זו תסייע להם בבניית אופק תעסוקתי. כראיה לכך, 83 אחוז מהנשאלים הצהירו שיהיו מוכנים להתנדב בקהילה מספר שעות בשבוע בתמורה לכך שהמוסד האקדמי בו הם לומדים ימצא להם עבודה איכותית לאורך שנת הלימודים. בנוסף לכך, 72 אחוז טוענים שיסכימו להתנדב אם הפעילות תהיה קשורה לתחום הלימודים שלהם ו-72 אחוז מסרו שיתנדבו בתנאי שהפעילות החברתית תסייע להם ביצירת קשרים חברתיים בהמשך.
כך למשל, סטודנטים לתקשורת יכולים להשתלב במערך דוברות ויחסי ציבור בעמותות, סטודנטים לחינוך יתנדבו בבתי ספר וגני ילדים (מעבר לתקופת ההתמחות לה הם נדרשים), סטודנטים למשפטים כעוזרים לעורכי דין בארגונים חברתיים.
"בהקשר הזה סטודנטים למשפטים זו קבוצה שמתנדבת המון", טוענת שירן דוכובני, מנהלת מחלקת מתמחים בחברת קודקס, חברה להשמת עורכי דין.
"אין כיום סטודנט למשפטים שלא פעיל במסגרת זו או אחרת. האקדמיה מציעה מסגרות התנדבותיות עם ערך מוסף לסטודנטים למשפטים כמו פרויקט הלב שהם בעצם מאיישים עמדות בבית משפט השלום ומטפלים באנשים בעלי בעיות עם הוצל"פ. יש פרוייקט בשם גל שבו הם מקדמים נושאי חקיקה כמו נושאים סביבתיים, סלולר ובונים את השלבים הראשונים של הצעות חוק.
"רוב המסגרות המאוד נפוצות הן לא עבור תגמול כספי או אחר. מדובר בעשייה שנעשית למען העשיה. זאת הרוח בקרב הסטודנטים למשפטים וזה הפך לנורמה בקרבם".
סטודנטים למשפטים: התנדבות כחלק מקורות החיים
לשאלת ynet האם העובדה שסטודנט יבחר שלא להתנדב עלולה לפגוע בקורות החיים שלו, משיבה דוכובני כי "זה לא פוגע אבל נותן ערך מוסף. תראה, סטודנט שמסיים את הלימודים, רקע מקצועי עשיר לא יהיה לו. התנדבות נותנת התנסות בתוך ארגון וגם ערך מוסף של בן אדם. רואה שהרבה משרדים של עורכי דין עושים פרו בנו בהקשר זה. יש ערך מוסף להתנדבות בתחום הזה".
כיצד זה מסתדר עם תוצאות הסקר?
"זה לא מאפיין את כל קבוצות הסטודנטים. אני חושבת שמי שמתנדב עושה את זה בתחושה של שליחות. זה יתרון שבמסגרות אקדמיות מסוימות מוסדות מקדמים אפיקים להתנדב. זה קורה לרוב בשטח הפקולטה. הרבה סטודנטים, בחלונות בין השיעורים, יכולים לעשות את זה. הרבה סטודנטים ובעיקר במשפטים הם גם פעילים וגם עובדים כי יש ציפייה כזו בחברה שהם חיים בה. לא בהכרח אנשים שיכולים להרשות לעצמם".
התושבים: האקדמיה אינה מעורבת בחיי הקהילה
בסקר שהוזמן על ידי היחידה למעורבות חברתית באוניברסיטת חיפה, נבחרה העיר חיפה כמקרה בוחן של הקשר שבין האקדמיה לקהילה הודות לקיומם של שני מוסדות אקדמיים מרכזיים בעיר, הטכניון ואוניברסיטת חיפה. הנתון המעניין הוא שלמרות שיש סטודנטים רבים שבוחרים להתנדב בין אם תמורת תגמול או לא, התושבים אינם מרגישים בתרומתה של האקדמיה לקהילה בהקשר זה.
"אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שלכל מוסד אקדמי יש משאבים שיכולים לתרום לקהילה", מוסיף ברנשטיין. "החל מכיתות, סטודנטים שיכולים להתנדב וכו'. כיום יש תוכניות גדולות במסגרתן סטודנטים מתנדבים כחלק מהלימודים בקהילה. מעבר לעמדת הסטודנטים כלפי התנדבות, התושבים מרגישים שהמעורבות החברתית של האקדמיה מורגשת הרבה פחות ממה שנדמה לנו".
ובאקדמיה ייתכן וישיבו כי המטרה המרכזית בלימודים היא הוראה ומחקר.
"אם האוניברסיטאות באות לעשות מחקר אז מדוע בכולן יש יחידה למעורבות חברתית? תראה, בעיר חיפה יש למעלה מ-36 אלף סטודנטים, כרבע מכלל הסטודנטים בישראל. הרעיון שלנו הוא שכולם ייהנו: ליצור מסגרות התנדבות שיקדמו את מסלול הקריירה של הסטודנטים ויפתחו להם אפשרויות התנדבות במסגרות הנוגעות לתחום הלימודים והמקצוע בו הם בחרו ולגרום לתושבים להרגיש את המעורבות החברתית של האקדמיה בקהילה.
"יש כמה רעיונות בהקשר זה: כל פקולטה תאמץ שכונה לפי צרכיה. יש מיזם שכל חוג יקדיש שיעור אחד בסמסטר להיכרות עם העיר דרך הרגליים. יש כמה מיזמים בהקשר זה ואנחנו עובדים עליהם בימים אלה".