השקה לסקודה אוקטביה - גדולה וטובה מבעבר
המותג הרכב הצ'כי שבבעלות קונצרן פולקסווגן הגרמני, ממשיך לנער מעצמו את התדמית האפרורית, הבסיסית והזולה - והאוקטביה המשפחתית היא הוכחה מצוינת לכך. שחר הזלקורן נהג, ומאוד התרשם
- מי - סקודה אוקטביה דור שלישי
- מחליפה את - דור קודם
- מתחרות - פורד פוקוס, רנו מגאן
- מתי - ממש בקרוב
- כמה - החל מ-130 אלף שקלים (הערכה)
- איפה - פראג, צ'כיה
תכירו, זה האוטו
לפני שסקודה הפכה לסקודה, היא ייצרה אופניים וקראו לה "לורן וקלמנט". ומתברר כי הסיבה להקמת היצרנית הצ'כית בסוף המאה ה-19, הייתה עלבון. ואצלב קלמנט, אחד משני המייסדים, ביקש לקנות אופני מירוץ בשנת 1894, ובחר בזוג שיוצר בגרמניה (ונקרא במפתיע "גרמניה"). אלא שבמקום לקבל את מבוקשו מצא קלמנט רק אכזבה. שלדת האופניים הייתה עקומה, והשרשרת נפלה ללא הרף.קלמנט המאוכזב שלח את האופניים לתיקון, אך במקום לתקן את הליקויים החזירה היצרנית הגרמנית תשובה צוננת. שלח את תלונתך בשפת בני תרבות, התבקש הלקוח הצ'כי, כאשר הכוונה היא כמובן לגרמנית רהוטה. קלמנט נפגע, רגז והקים יצרנית אופניים צ'כית. ולמה כל זה מעניין היום, בעשור השני של המאה ה-21?
סקודה אוקטביה החדשה היא הוכחה נוספת להשתלטות האופי הגרמני על היצרנית הצ'כית, שמתעצמת והולכת מאז רכישתה על-ידי קונצרן פולקסווגן, לפני כ-20 שנה. אולי העובדים בחלק מהמפעלים הם בני הלאום הצ'כי, אך אל תטעו - המכוניות הן גרמניות לעילא (וגם המנהלים, כמובן). זה אולי לא משהו שהיה משמח את מר קלמנט הנכבד, אבל זו בשורה טובה ללקוחות המותג הגרמני. סליחה, צ'כי.
עיצוב ותא נוסעים
חוש ההומור הגרמני ניכר היטב בעיצובה של האוקטביה החדשה. ליתר דיוק, היעדרו ניכר בה בכל תג ותו. שכן גם באדום בוהק היא נראית חסודה וצנועה כמו חברה בתנועת נוער מהעידן הקומוניסטי. וזה ממש לא משנה אם מביטים בה מבחוץ, מבפנים או תוך כדי תנועה. האם היא נאה מקודמתה? כן. האם היא תגרום לעוברים ושבים לסובב את הראש? לא.בזמן שחוש הומור הוא לא הצד החזק של האוקטביה (או הגרמנים), איכות היא בהחלט מאפיין מרכזי ברפרטואר של המכונית החדשה. וזו איכות שניכרת היטב, וכמעט בכל דבר. בפלסטיק של לוח המחוונים, בבדים של המושבים ובאיכות ההרכבה. האוקטביה היא מכונית עשויה ובנויה היטב, והיא מרגישה יוקרתית ממה שמשדר המותג עצמו (ועוד נחזור לעניין הזה בהמשך).
כמו רבות מהמכוניות החדשות בקונצרן פולקסווגן, הדור השלישי של האוקטביה מבוסס על פלטפורמה מודולארית ששמה MQB. אולם, מאחר שזו פלטפורמה מודולארית שניתנת להארכה וקיצור, הממדים של האוקטביה אינם זהים לאלו של כמה מאחיותיה, למשל פולקסווגן גולף. האוקטביה גדולה משמעותית מקודמתה, כאשר השינוי החשוב ביותר ניכר בבסיס הגלגלים, שגדל בכ-11 ס"מ וכך שיפר את חווית הנסיעה במושב האחורי.
מנוע ותיבת הילוכים
תפריט ההנעה של סקודה, כמו זה של אחיותיה בקונצרן פולקסווגן, מוכר היטב - מנועי טורבו-בנזין בעלי נפח קטן (TSI) ותיבת הילוכים כפולת-מצמדים (DSG). ולמרות שהאוקטביה אינה מפתיעה, היא מצליחה לחדש. שניים ממנועי הבנזין מציעים הספקים משודרגים - גרסת ה-1.4 ליטר עם 140 כ"ס (לעומת 122) וגרסת ה-1.8 ליטר עם 180 כ"ס (לעומת 160).שני המנועים מספקים בדיוק את מה שמצופה מהם - גמישות וזריזות, שהופכות את האוקטביה למכונית שמרגישה בנוח בהאצות עקיפה, שיוט בינעירוני מהיר ונסיעות עצור-וסע בפקקים עירוניים. בתחתית היצע הבנזין נמצא מנוע מוכר היטב (1.2 ליטר, 105 כ"ס), שכצפוי אינו מלהיב בכל הנוגע לכוח וביצועים, אך אמור לחסוך כמה שקלים בתחנת הדלק. צריכת הדלק המוצהרת - כ-20 ק"מ לליטר.
נוחות נסיעה והתנהגות
ברגע שמתניעים ויוצאים לדרך, מתברר שהיעדר חוש הומור הוא יותר ממאפיין עיצובי. גם בנהיגה, האוקטביה היא מכונית מאוד רצינית ושמרנית. זו אינה מכונית המיועדת לחובבי נהיגה, והדרך היחידה למצוא בה ריגושים ואדרנלין היא באמצעות השלכתה ממטוס תובלה בגובה של 30 אלף רגל (אפשר עם מצנח). מאוכזבים? אל תהיו.האוקטביה החדשה טובה מקודמתה, והיא מספקת בדיוק את מה שמצפה ממנה הלקוח - נהיגה בטוחה, צפויה וחסרת מאמץ. ואם במקרה נחה על הנהג רוח שטות, ואם גם הכביש מתפנה ומצלמות המהירות שובתות, אפשר לנהוג בה מהר וחזק. זו לא תהיה חוויה שתספרו עליה בפאב המקומי, אבל האוקטביה לא תתקשה לעמוד בה בכבוד. ומה עם נוחות?
כמו מכוניות חדשות רבות, האוקטביה מנסה להשיג פשרה בין נוחות, אחיזה טובה ויציבות במהירות גבוהה. האמצעי (שוב - כמו במכוניות רבות) הוא כיול מתלים מעט נוקשה, המשיג את מטרות האחיזה והיציבות, אך גובה מחיר (לא גבוה, אך מוחשי) בסעיף הנוחות. אם תוסיפו לכל זה חישוקים בקוטר גדול וצמיגים בחתך נמוך, כמו אלה שעיטרו את מכוניות ההשקה, תקבלו נוקשות טבטונית למהדרין.
לסיכום
אם תסירו מהאוקטביה את סמלה של סקודה ותחליפו אותו בזה של פולקסווגן, תוכלו למצוא לקוחות רבים שלא יבחינו במעשה הרמייה. אלא שבכך לא מסתיים הסיפור של האוקטביה החדשה. שכן מול אחותה, הגולף של פולקסווגן, מציעה האוקטביה ערך מוסף משמעותי - תא נוסעים מרווח יותר, תא מטען עצום (589 ליטרים) ותמורה טובה למחיר. ומה באמת יהיה המחיר?
האוקטביה צפויה להגיע לישראל בשבועות הקרובים, ומחירה אינו אמור להיות שונה משמעותית מזה של המכונית המוחלפת - החל מכ-130 אלף שקלים. אם תתממש הבטחת היבואנית להציע רמות גימור עתירות-אביזרים, נראה כי לאוקטביה יש את כל המרכיבים הנחוצים להצלחה בשוק המקומי.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 7 הילוכים, DSG |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 466 ס"מ |
רוחב | 181 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 268 ס"מ |
משקל |
1,265 ק"ג |
נפח תא מטען | 589 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.5 שניות |
מהירות מרבית | 216 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 124 גרם לק"מ |
מחיר התחלתי | כ-130 אלף שקלים |
כריות אוויר | 7 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | חמישה כוכבים לפי ה-Euro NCAP |