ו' הכספים אישרה קיצוץ בתקציב משרד התחבורה
הוועדה אישרה קיצוץ של חצי מיליארד בתקציב התחבורה, אולם אחר הצהריים תתקיים הצבעה חוזרת. קיצוץ נוסף בתקציב החינוך יעלה להצבעה מאוחר יותר. המטרה: לממן את ביטולן של שורת גזירות שנכללו בחוק ההסדרים
הקיצוצים בתקציבי המשרדים הם בנפרד מהקיצוץ הרוחבי במשרדים אחרים שאושר אתמול במליאת הממשלה, ונועד לכסות על יתרת אובני ההכנסות מביטול גזירות חוק ההסדרים במטרה לשמור על מסגרת התקציב.
הוועדה אישרה קיצוץ בסך חצי מיליארד שקל בתקציב משרד התחבורה, אבל אישורו הסופי נדחה לשעות אחר הצהרים בגלל בקשה להצבעה חוזרת של מספר חברי הוועדה. פירוט הקיצוץ במשרד נותר בסמכות השר, אבל כפי שנמסר לוועדה, הוא יתמקד בתקציבי פרויקטים תחבורתיים שביצועם מתעכב.
ההצבעה על קיצוץ חצי מיליארד שקל מתקציב משרד החינוך אף היא נדחתה לשעות אחר הצהרים בגלל התנגדויות של חברים בוועדה. זאת לאחר שנמסר כי בסמכות שר החינוך להחליט היכן לקצץ 350 מיליון שקל, בעוד ש-150 מיליון שקל יקוצצו על חשבון שעות לימוד מקצועות הייסוד לפי החלטת ממשלה שנכנסה לתוקף לא מכבר. ההתנגדויות הן להיקף הפגיעה בלימודים.
בנוסף אישרה הוועדה שני צווים של שר האוצר ליישום מיידי של גזירות אחרות שאושרו בוועדה: צו מס הכנסה להעלות את שיעור המס על זכיות בהימורים, הגרלות ופרסים אחרים מ-25% ל-30%, והורדה של תקרת הפטור של סכום הזכייה הראשוני מ-65 אלף ל-50 אלף שקל.
צו מיסוי מקרקעין מגדיל מ-5% ל-6% את מס הרכישה על קרקע לא בנויה, למעט קרקע שיש לגביה תכנית בניין עיר (תב"ע) בתנאי שהיתר הבניה יינתן תוך שנתיים ממועד הרכישה. במקרה זה אם כבר שולם המס של 6%, יקבל הרוכש החזר של 1% מהמס.
ההצבעות החוזרות נדחו לאחר הצהריים למועד שבו קבעה הוועדה להצביע גם על חוק תקציב המדינה ל-2013/14.
"אף פרויקט בתחבורה לא ייעצר"
הקיצוצים בתקציב המשרדים הם מתוספות לתקציב של 2014. תקציב התחבורה יפחת מ-18.9 מיליארד ל-18.4 מיליארד שקל ותקציב החינוך מ-47.7 מיליארד ל-47.2 מיליארד שקל.
יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר: "בעקבות ביטול גזירות בהיקף 3.5 מיליארד שקל, ולאחר שבדיונים על תקציבי המשרדים, באו לכאן שרים 'מדושני עונג' מעודפי תקציב למשרדיהם, אמרתי 'בואו ונוריד מעט מאותם אלו שקיבלו תוספות שמנות כדי למנוע גזירות קשות במקומות אחרים'".
התנגדויות חברי הוועדה לקיצוץ בתקציב החינוך, שדחו את ההצבעה, היו בטענה שקיצוץ שעות הלימוד הוא "נושא חדש" המחייב דיון נפרד ויסודי שלא כאן המקום לקיים אותו. מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך, דוד מזרחי, אמר בתגובה: "שר החינוך אינו שש לקצץ, אבל מתוך ראיית מכלול האילוצים וכניסתה לתוקף של תכנית 'אופק חדש' עם כל התוספות של שעות הלימוד הכרוכות בה, הוא קיבל על עצמו שלא להתנגד למהלך".
סמנכ"ל משרד התחבורה, קרן טרנר, הבהירה כי "אף פרויקט לא ייעצר מהקיצוץ בתקציב המשרד. הוא ימומן בכספים שלא ינוצלו ב-2014 וכבר ידוע מה הם, עקב הימשכות יתר של פרויקטים או עיכובים שונים, שהתשלומים עליהם יעברו לתשלום ל-2015. על-כן, אלו הכספים שיקוצצו ואין לכך השפעה על התמשכות הפרויקטים המתקדמים". חברי הוועדה התרעמו על כך שיש למשרד עודפי תקציב לא מנוצלים ולכן הוא ויתר בקלות על התוספת לתקציבו.