הממשלה תאשר תכנית לצמצום הרגולציה
הרפורמה לצמצום הרגולציה הוצאה מחוק ההסדרים, אך גרסה מצומצמת שלה תובא היום לאישור הממשלה. רגולטורים יחוייבו לפרסם החלטה 21 יום לפני שתיכנס לתוקף על מנת לאפשר ערעור, וייאפשרו במקרים מסוימים "פיקוח עצמי". ההמלצה על הקמת רשות אנרגיה מאוחדת, בינתיים, בחוץ
הרפורמה ברגולציה הממשלתית,
שהוצאה מחוק ההסדרים בלחץ השרים וחברי הכנסת, תובא היום (א') לאישור הממשלה, בגרסה מצומצמת. ההצעה שתובא לאישור הממשלה כוללת חלק מהמלצות הוועדה לבחינת הרגולציה, בראשותו של ראש אגף תקציבים היוצא - גל הרשקוביץ, לצד מספר החלטות שגובשו במסגרת עבודת המטה במשרד ראש הממשלה, שאותה הוביל מנכ"ל המשרד - הראל לוקר.
עבודת המטה במשרד ראש הממשלה ובוועדה לבחינת הרגולציה, החלה בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג, להעריך מחדש את השפעתה של הרגולציה בישראל על יוקר המחיה. בבסיסה נמצאת האבחנה כי בישראל פועלים גופי פיקוח רבים, וכי לא פעם מקבלים הגופים הללו החלטות אשר ניתן להצדיק אותן מנקודת המבט של הפיקוח עצמו, אך השלכותיהן על יוקר המחיה ויעילות המשק מרחיקות לכת ואינן מצדיקות תמיד את ההישג הנקודתי.
ההצעה שתובא לאישור השרים ביום א' היא כי כל גורם מפקח בישראל (שר, פקיד בכיר או כל עובד ממשלה המוסמך לקבוע תקנות) ייאלץ להביא בחשבון שיקולים של תמיכה במדיניות החברתית-כלכלית ובסדר העדיפויות שקבעה הממשלה לפני שהוא מקבל החלטה משמעותית המשפיעה על הענף שעליו הוא מפקח.
כמו כן, מוצע כי רגולטורים בישראל יאמצו שיטות של "רגולציה עצמית". רגולציה עצמית היא רגולציה שבה המפוקחים שותפים להליך הפיקוח, אם על ידי כך שהם מנסחים יחד עם הרגולטור את הכללים שיש לשמור עליהם ואם על ידי כך שהם מאמצים לעצמם נורמות התואמות את ציפיות הרגולטור. כמו כן, מוצע כי רגולטור יצטרך לפרסם את החלטתו 21 יום לפני כניסתה לתוקף, על מנת לאפשר לגורמים פרטיים וממשלתיים שעבודתם מושפעת מההחלטה לערער עליה.
יתר על כן, מוצע כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה יביא עד סוף השנה תכנית לטיוב הרגולציה לאישור הממשלה. התכנית תכלול יעדים ברורים הפחתת נטל הביורוקרטיה ולהטמעה של מערכת להערכת השפעתן של החלטות פיקוח על המשק.
בהצעה נקבע כי לשם הכנת התכנית יגישו הרגולטורים השונים רשימה של ההוראות השונות שנמצאות בתוקף בתחומם ושל השפעתן על יוקר המחיה ועל הצמיחה. כמו כן, מצוין בהצעה כי עד להשלמת התכנית לטיוב הרגולציה, יימנעו השרים והפקידים ככל שניתן מלקבל החלטות משמעותיות חדשות. סעיפים אלה של ההצעה לא יחולו על הפיקוח על הבנקים, על רשות ניירות ערך ועל הפיקוח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר.
הצעת המחליטים שתובא לאישור השרים מצומצמת יותר מזו שנכללה בחוק ההסדרים, אשר התבססה על המלצות הוועדה לבחינת הרגולציה. המלצה מרכזית של הוועדה שלא נכללת בהחלטה ובשלב זה לא ברור אם תקודם, היא ההחלטה להקים שלוש רשויות פיקוח חדשות, לתחומי האנרגיה, התקשורת והתשתיות – אשר ירכזו סמכויות באופן שימנע כפילויות וסתירות בפיקוח על הענפים הללו.
החלטה נוספת שלא נכללת בהצעה, היא זו שמגדירה את משרד ראש הממשלה כגורם בוררות בלעדי במחלוקות בין רגולטורים ממשלתיים שונים. סעיף זה הוצא מההצעה לאחר שהושמעו טענות מצד שרים בממשלה כי הוא פוגע בסמכותם.
פורסם לראשונה 27/07/2013 18:17
ישיבת ממשלה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים