שתף קטע נבחר
 

מרצדס S קלאס החדשה - מיליון שקל נוהגים לבד

למכונית העל החדשה של מרצדס, יש הבטחה גדולה עבורכם - נהיגה אוטונומית חרישית ומפוארת. אם יש לכם כמובן סכום פנוי של 7 ספרות בבנק. שחר הזלקורן התרשם, ומחא כף

אתם ודאי מכירים את הרגשת התסכול הזו. אתם נוסעים בכביש הבינעירוני, ופתאום מתעורר בכם החשק למחוא כפיים לעצמכם. מה יש? מגיע לכם. קניתם חברה, מכרתם חברה, אתם בראש הערימה, מלכי הגבעה. הבעיה היא שלמכוניות יש נטייה מרגיזה להתנגש בעצמים נייחים אם עוזבים את ההגה שלהן. וזה כמובן מתסכל, כי חכמי זן כבר הוכיחו שאי אפשר למחוא כפיים עם יד אחת (או לשמוע עץ נופל ביער, אם הוא נופל כשאף אחד לא שומע).  

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

ובכן, ודאי תשמחו לשמוע שמרצדס פתרה עבורכם את הבעיה המתסכלת הזו. ב-S-קלאס החדשה תוכלו לעזוב את ההגה, ולמחוא כפיים (לעצמכם) כאוות נפשכם. ומה עם כל אותם עצמים נייחים שאורבים לצד הדרך? על מקומם הם יעמדו, ללא פגע. שכן ה-S החדשה יכולה לנהוג את עצמה, בעצמה ולמען עצמה. "זו המכונית האוטונומית הראשונה בעולם", מכריזים בכירי היצרנית בגאווה, ומוחאים כפיים (לעצמם).

 

למה לי אוטונומיה עכשיו?

איך משיגים אוטונומיה שכזו? עם הרבה מעבדים חרוצים, מצלמות וידאו וגם כמה רדארים, המעניקים ל-S-קלאס החדשה יכולת להחליף את הנהג האנושי במשהו הרבה יותר מוצלח - מחשב. רק תנו לו פקודה והוא יבלום, יאיץ, ואם תעזבו את ההגה - הוא יתפעל גם אותו. נדמה שאם רק היה יכול, המחשב הזה היה מעביר את הנהג האנושי למושב האחורי, ומבקש ממנו בנימוס שיעסיק את עצמו במשהו אחר. למשל, צפייה בסרט מדובב במערכת הבידור המרשימה. 

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

אלא שכמו כל אוטונומיה, גם זו שמציעה מרצדס היא מוגבלת בלבד. אחרי כמה שניות תדרוש ה-S שתחזירו את הידיים אל ההגה. למה, בעצם, שלא תמשיך לנהוג את עצמה? בעיקר בגלל מגבלות חוקיות, וחשש (די מובן) מפני תביעות אפשריות, במקרה שבו כל התעלול האוטונומי הזה ייגמר ביעד שונה מזה אליו התכוון הלקוח. ומי בכלל הלקוח של מכונית כזו, שיודעת לנהוג את עצמה?

 

מישהו שלא ממש מעוניין לנהוג, כמובן. ומאחר שה-S היא הבכירה (והיקרה) בבנות מרצדס, אותו לקוח גם לא צריך לנהוג בעצמו. הוא יכול פשוט לשכור מישהו שיעשה את העבודה המייגעת עבורו, בעוד רגליו מונפות אל על במושב האחורי. מה שקצת מעקר מתוכן את האוטונומיה שמציעה ה-S. מדוע מי שיכול לשכור את שירותיו של נהג מקצועי, ירצה לקנות מכונית שיכולה לנהוג את עצמה? 

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

היה מנוע, במקרה?

צריך להבין שכל עניין "המכונית האוטונומית הראשונה" (וזה נשמע די מצחיק כשמהנדס גרמני אומר את זה באנגלית), הוא מעט מופרז. ה-S החדשה אולי יכולה לנהוג את עצמה, אבל היא לא ממש רוצה. למרבה צערה, מרצדס עוד לא יכולה לוותר על הנהג, ובשלב זה של התפתחות המין האנושי מיועדות מערכות הנהיגה האוטונומית להגברת הבטיחות. ויש מערכות רבות כאלה ב-S.

 

יש מערכת אחת ששומרת על מרחק קבוע מהמכונית שמלפנים, אחרת שמנטרת את מצב ערנותו של הנהג, ועוד אחת לסיוע בהיגוי (למשל, כשעוזבים את ההגה). יש גם מצלמות וידאו שמספקות למחשביה של ה-S יכולת "ראייה" של 360 מעלות, וגם מערכת לראיית לילה. ואם כל אלה לא יעזרו לנהג חסר הכישרון להתחמק מסכנה, יש גם מערכת שמכינה את הנוסעים לקראת התנגשות, למשל באמצעות הידוק חגורות. 

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

כך שה-S מיועדת למי שרוצה לנסוע בבטיחות מרבית. ושימו לב שזה "לנסוע", ולא לנהוג. כי ה-S החדשה, כמו כל אחת מקודמותיה, היא לא "מכונית נהיגה". וזאת למרות שיש לה יכולת מאוד מרשימה לנסוע מהר. גם כאן מעורבות במזימה כמה מערכות סופר-מתוחכמות. למשל, יש מערכת אחת ש"רואה" שיבושים בכביש ומכינה את מערכת המתלים לקראת המעבר עליהם.

 

וכן, יש גם מנוע. אמנם קצת קשה לשמוע אותו אם לא בועטים בדוושת המצערת, אבל הוא שם. ובגרסת ה-S500, יש למנוע הזה (V8, טורבו-בנזין, 4.7 ליטרים) גם הרבה מאוד כוח (455 כ"ס, 71.3 קג"מ). בהאצה מהמקום, ובקו ישר, כל הכוח הזה מתורגם לצבירת מהירות מאוד מרשימה (4.8 שניות ל-100 קמ"ש). אבל לעזאזל, למה מי שקונה מכונית במיליון שקלים צריך למהר? כשיש לך כל כך הרבה כסף, העולם כבר יגיע אליך.

 

אייך, יו"ר הדירקטוריון?

אז תשכחו מכל כוחות הסוס ומערכות הנהיגה האוטונומית. תדחיקו לכמה דקות את הדיבורים של מרצדס על צריכת דלק מופחתת, מבנה אווירודינמי במיוחד וכל מיני הצהרות מעורפלות על עיצוב (למשל, "בהירות על-זמנית ועליונות חסרת מאמץ"). ברגע שתתיישבו במושב האחורי ותכוונו את מערכת העיסוי לרמת העוצמה המרבית, ואולי גם תפעילו את המיזוג לאחוריים, העולם שמסביב פשוט יימוג לתוך ענן ורדרד של שביעות רצון.

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

בגרסת בסיס הגלגלים הארוך, שהייתה היחידה שהגיעה להשקת ה-S בטורנטו, המרחב ליושבים מאחור עצום. לחיצת כפתור תסלק מהדרך את מושב הנוסע הקדמי, שיתקפל בבושת פנים, וכך יכול הנוסע מאחור (להלן: יו"ר הדירקטוריון) להניף את ההדום ולשקוע בחלומות על דברים שאנשים עשירים חולמים עליהם. מערכת המתלים הסופר-חכמה, ביחד עם העיסוי והכריות הרכות, ישכיחו מהיו"ר כל מחשבה מטרידה על העולם הזה.

 

אבל, וזה "אבל" שייאמר בזהירות, משהו בנוחות הנסיעה של ה-S לא לגמרי הסתדר שם, בכבישי טורונטו וסביבתה. אמנם לרגע אחד היא לא פסקה מלהיות נוחה, אבל מה-S-קלאס מצפים למשהו שהוא יותר מנוחות מצוינת. הציפייה היא לניתוק מוחלט מהדבר הזה שם למטה, הכביש הטורדני. ולפחות בכמה מהכבישים הצדדיים והמשובשים אליהם התגלגלה ה-S במהלך ההשקה, שתיים-שלוש טרדות קלות הצליחו להסתנן אל אחוריהם של הנוסעים.

 

מה קרה אחרי שמונה שנים?

מרצדס לא מצטנעת לגבי ה-S-קלאס החדשה. "הכי טוב, או לא כלום", היא הסיסמה שמלווה את היצרנית כבר שנים רבות, וב-S זו סיסמה שאמורה להגיע לביטוי מושלם, או לפחות ממש להתקרב לזה. ואחרי כמעט שמונה שנים של פיתוח וניסויים, זה בדיוק מה שהיא. יצירה טכנולוגית מרשימה להפליא, עשויה לעילא ומפנקת כמו שרק מכונית שעולה מיליון שקלים יכולה להיות.

 (יצרנית) (יצרנית)
(יצרנית)

וכן, זה בדיוק הסכום שתעלה לכם גרסת ה-S500, לפני שלל התוספות שוודאי תרצו להעתיר עליה. אבל מי בדיוק ירכוש מכונית שכזו, בעידן של תקינות פוליטית והפגנות נגד טייקונים? במרצדס לא ממש מוטרדים מהמחאה הציבורית בישראל. בסין יש מספיק עשירים ומגה-עשירים, שיירכשו כל S חדשה שתרד מפס הייצור. גם בשוק המקומי יימצאו כמה עשרות לקוחות, שיבחרו להתעלם מהמולת הרחוב במושב האחורי של המרצדס הכי טובה שיש.

 

הכתב היה אורח חברת מרצדס בקנדה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים