אוטובוס חשמלי ראשון לדן - קו 5 בתל אביב
חברת האוטובוסים החלה להפעיל היום אוטובוס חשמלי בקו 5 התל אביבי. תוך חמש שנים ישתמש רבע מצי האוטובוסים של החברה בחשמל, במקום בדלק
האוטובוס ימשיך לעשן, אבל הסוף כבר נראה באופק. חברת דן השיקה היום (ב') אוטובוס חשמלי ראשון מתוצרת BYD הסינית, אשר נכנס מיד לפעילות השוטפת. התכנית: הפיכת רבע מצי הרכב של דן - הכולל 1,300 אוטובוסים ומאות מוניות - לחשמלי תוך חמש שנים, בעלות מוערכת של כ-400 מיליון שקלים.
האוטובוס החשמלי של דן מיובא ארצה על-ידי חברת כלל מוטורס. אורכו (12 מטר) דומה לזה של אוטובוס סטנדרטי, אך הוא מציע 31 מקומות ישיבה בלבד, במקום 35 כמקובל. בין היתר הוא דורש מהנהג תפעול שונה במקצת של המערכות, פועל יוצא של מערכת הנעה חשמלית נפרדת בכל גלגל.
טווח העבודה המוצהר של ה-BYD K9 עומד על כ-250 ק"מ בנסיעה עירונית, וזמן הטעינה שלו - מסוללה ריקה לחלוטין למלאה - במוסכי דן עומד על ארבע עד חמש שעות. צברי הסוללות מרוכזים בדפנות מאחורי הנהג, על גגו של האוטובוס וברצפתו מאחור. לדברי היצרנית, השימוש במנוע חשמלי שהופך מערכות הינע כבדות ללא נוחות, חסך כ-300 ק"ג ממשקלו.
לדברי אנשי דן, ההשקעה הצפויה באוטובוסים חשמליים בחמש השנים הקרובות תעמוד על כ-400 מיליון שקלים. מחירו של כל אוטובוס חשמלי מתוצרת BYD עומד על כשני מיליון שקלים, בעוד מחירו של אוטובוס "רגיל" עומד על מיליון בלבד. לדברי מיכאל נגר, יו"ר דן, עלות הרכישה הגבוהה יותר תקוזז תודות לעלויות תחזוקה נמוכות בכ-25% מעלות תחזוקת אוטובוס דיזל, ואילו עלות האנרגיה לקילומטר נסיעה מוערכת בכשליש.
האוטובוס מיובא לארץ באמצעות חברת כלל מוטורס מקבוצת כלל תעשיות, ומשווק גם בסין בשתי גרסאות - עירונית ובין עירונית. מהירותו המרבית מוגבלת ל-70 קמ"ש (הבינעירוני מוגבל ל-90), והוא נעזר בשני מנועים חשמליים - אחד בכל גלגל מאחור - המייצרים כל אחד הספק מרבי של 120 כ"ס, ומונט מרבי של 35 קג"מ.
לדברי דורון ודאי, צברי הסוללות המודרניים אינם פולטים קרינה כלל, ובכל מקרה עמדו בתקנים האירופאים המחמירים. לדבריו, "תחבורה ציבורית העושה שימוש באוטובוסים חשמליים היא חלק מחזון העיר הירוקה של כלל ושל BYD, הכולל אוטובוסים, מכוניות חשמליות, ייצור חשמל מאנרגיית שמש ושימוש בתאורה חסכונית". נגר הוסיף כי "היום מתחיל עידן חדש בחזון התחבורה הציבורית שמובילה חברת דן. בכוונתנו לאפשר חוויה זו לכל נוסעי דן ברחבי הארץ".
אוטובוסים חשמליים פועלים באופן אינטנסיבי בסין מאז המשחקים האולימפיים ב-2008, ואלה של BYD החלו לפעול כשנתיים לאחר מכן, ו-400 מהם צברו עד היום למעלה מ-11 מיליון ק"מ בארבע ערים. בתחילת השנה הנוכחית זכתה החברה הסינית בתקינה אירופית, שאפשרה לה להתחיל בשיווק דגמים שונים מתוצרתה ביבשת - בין היתר בהולנד, פינלנד ודנמרק, אך גם באמריקה הצפונית והדרומית.