נהגי הקטר נגד ההנהלה: "קיבלנו שקיות שתן"
למרות החשש לא נרשמו אחה"צ עומסים מיוחדים ברכבת ישראל, אבל ברקע נמשכת מלחמת ההאשמות בין ההנהלה לעובדים, שהציגו הוכחה לתנאי עבודתם: "אין לנו זמן אפילו לשירותים. אנחנו קורסים". ההנהלה: "זו דמגוגיה זולה כי כך מקובל בעולם. הנסיעה הארוכה ביותר אורכת שעתיים ו-47 דקות"
חרף היעדרותם של עשרות נהגי הקטר, תנועת הרכבות ברחבי הארץ התנהלה אחר הצהריים (ה') באופן סדיר יחסית, אבל ברקע נמשכה מלחמת ההאשמות ההדדית בין הנהלת רכבת ישראל לבין העובדים. הנהגים טוענים שתנאי עבודתם גרועים ואף הציגו הוכחה לכך: ההנהלה חילקה לנהגי הקטרים שקיות שתן.
- נוסעים שנתקלו בעומסים כבדים בשל השיבושים מוזמנים לפנות ל-ynet באמצעות האימייל האדום
או ב-sms למספר 5335
העובדים טוענים כי זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שאין להם רגע פנאי בנסיעות ושבזמן משמרת העבודה לא נותר להם זמן אפילו להגיע לשירותים. "אנחנו נאלצים לקפוץ מרכבת לרכבת בזמן החלפת המשמרת מבלי שיהיה לנו אפילו רגע קל ללכת לשירותים". עד השעה 19:00 התייצבו 23 נהגים לבדיקה הרפואית במשרדי הרכבת בתל אביב, ואחד מהם נשא שלט שעליו כתוב "סיכון חיים - לא עלינו". נהג אחר אמר ל-ynet: "אנחנו חולים וההנהלה הכריחה אותנו לבוא. אנחנו מכבדים את צו בית המשפט ולכן אנחנו כאן".
בהודעה שנמסרה בשם נהגי הקטר נטען: "ביממה האחרונה אנחנו עומדים תחת מתקפה חסרת תקדים שאותה מובילה הנהלת הרכבת. זה חודשים ארוכים אנחנו מתריעים שסידורי העבודה החדשים, המאלצים אותנו לנהוג לפעמים תשע ו-12 שעות ברציפות, מסכנים את ציבור הנוסעים ואותנו. כאשר נהגים מתלוננים על עייפות ומבקשים שיחליפו אותם, מאיימת עליהם ההנהלה בוועדות משמעת. מערך הנהגים קורס כי אנחנו לא זוכים לקבל מנוחה ראויה בין משמרת למשמרת.
"כשהתלוננו בפני ההנהלה שבזמן משמרת אין אפילו הפסקה של 10 דקות לשירותים, חילקו לנו שקיות לאיסוף שתן. אנחנו יודעים שהציבור אוהב לשנוא אותנו. התירו את דמנו כבר לפני זמן רב ורוקדים עליו בכל הזדמנות שיש. הדבר היחיד שעומד לנגד עינינו הוא בטיחות הנוסעים. אבל אנחנו מכבדים את החלטת בית הדין. נהגי הרכבת החולים והמותשים יגיעו היום מדימונה ומנהריה לתל אביב כדי להיבדק על ידי רופא הרכבת".
מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה לנושא שקיות השתן: "אותם העובדים אשר פגעו בצורה גסה בציבור הנוסעים ובחבריהם לעבודה, תוך זלזול בחוק, מנסים להסיט את הדיון לנושאים שוליים, תוך שימוש בדמגוגיה זולה. שהרי אין כל קשר בין נושא זה, המקובל בקרב טייסים ונהגי קטר בכל העולם, לבין מחלות מסתוריות הפוגעות בציבור הרחב. חשוב לציין שהנסיעה הישירה הארוכה ביותר של רכבת נוסעים בישראל, מנהריה ועד לבאר שבע, אורכת כשעתיים ו-47 דקות בלבד. תנאים אלה מקובלים בכל העולם, לרבות ברכבות הנוסעות מרחקים ארוכים לאין שיעור. אנו דורשים מהנהגים לשוב מיד לעבודה סדירה ולהפסיק לאלתר את קרקס האיוולת".
"הנהגים חולים? זאת שביתה איטלקית"
שופטת בית הדין לעבודה, סיגל דוידוב מוטולה, הורתה בצהריים לחייב את הנהגים לחזור לעבודה. היא סייגה את החלטתה והדגישה שנהג שטוען שהוא חולה יתייצב אצל רופא הרכבת במתחם ההנהלה בתל אביב בין השעות 19:00-15:00 ויפעל על פי הנחיותיו. את הדברים היא אמרה בדיון שהתקיים בבוקר ובו ביקשה הנהלת הרכבת לחייב כ-30 נהגים שהודיעו על מחלה להופיע לעבודה. השופטת תקפה את הנהגים ואמרה ש"זאת לכאורה פעולה קיבוצית מתואמת המבוצעת כאמצעי לחץ".
מנגד אמרה יו"ר הוועד הארצי של עובדי הרכבת, ניקה סמחוביץ': "אין לנו בעיה שעוד 10 רופאים יבדקו את האנשים שלנו, כי הם באמת חולים. זאת קריסה פיזית. אנחנו לא רוצים שאזרחי המדינה ייפגעו,
אבל חלינו עקב עומס השעות בשטח. אנשים יחזרו לעבודה".
בשל מצעד נהגי הקטר אל הרופא של החברה חששו ברכבת מעומס חריג שייווצר על מעט הרכבות שפעלו, אך למרבה השמחה לא נרשמו בעיות יוצאות דופן בהשוואה לימי חמישי אחרים. עם זאת, ביטול הרכבות הפרבריות בין הקריות לחיפה גרם לרכבות מלאות בשני הכיוונים - דרומה וצפונה. זאת מאחר שהרכבות שאמורות היו לנוע ישירות נאלצו לעצור גם בתחנות ביניים לא מתוכננות ולאסוף את הנוסעים הממתינים. בין הנוסעים בתחנת קריית מוצקין, שהיו אמורים לנסוע לחיפה, הייתה יוכי פרנקו מקריית ים. "לי הביטול לא גרם נזק משמעותי כי יש רכבות לחיפה", אמרה. "סביר להניח שיהיה קצת יותר צפוף, אבל נסתדר".
בעוד היא מסבירה על שצפוי לעבור עליה בשעות הקרובות מושמעת במערכת הכריזה הודעה על ביטול רכבת נוספת. כמו שאר הנוסעים, גם פרנקו לא ממש קונה את המחלה המסתורית שפקדה את נהגי הקטרים: "40 נהגים חולים ביחד? שלא יעבדו עלינו. זו שביתה איטלקית".
בהכנת הכתבה השתתפו אחיה ראב"ד, רועי מנדל, אילנה קוריאל, גלעד מורג ושחר חי