שתף קטע נבחר

 

האם מותר להיכנס לבריכה בבית בשבת?

שאלה:  

 

מותר להכנס לבריכה בבית בשבת? (מיכלי)

 

תשובה:

 

מבחינה עקרונית, שחייה במים אינה נמנית על אחד מאיסורי המלאכה בשבת. כידוע, התורה אסרה לעשות מלאכה בשבת, וחכמים מנו שלושים ותשע מלאכות הכלולות בהגדרה זו.

 

בנוסף, התורה הנחתה את את חכמי ישראל לעשות סייגים לתורה; בתורה נאמר: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמַרְתִּי לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם", (ויקרא פרק יח פסוק ל), כלומר, חכמי הדורות מצווים, "שמלבד חקותי ומשפטי גם כן תעשו משמרת למשמרתי, שהם סייגים וגדרים אל משמרתי, כדי לשמור משמרתי אשר צויתי שלא תעשו כמעשיהם וחקותיהם", (פירוש האלשיך שם), וכך נאמר בתלמוד במקומות רבים "עשו משמרת למשמרתי".

 

כך גם מגדיר הרמב"ם את החובה לשמוע בקול חכמים: "כל מי שאינו עושה כהוראתן עובר בלא תעשה שנאמר לא תסור מכל הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל ... אחד דברים שעשאום סייג לתורה ולפי מה שהשעה צריכה והן הגזרות והתקנות והמנהגות... מצות עשה לשמוע להן, והעובר על כל אחד מהן עובר בלא תעשה, הרי הוא אומר 'על פי התורה אשר יורוך', אלו התקנות והגזירות והמנהגות שיורו בהם לרבים כדי לחזק הדת ולתקן העולם" (רמב"ם הלכות ממרים פרק א).

 

בעקבות הנחיה זו, הוסיפו חכמים איסורים שנראו להם כעוזרים לשמירת רוח השבת, כמו איסורי "מוקצה", האוסרים טלטול של חפצים שונים בשבת. הגבלה זו באה למנוע גלישה לאיסורים באופן בלתי מכוון, כמו למשל האיסור של טלטול גפרורים - קיים חשש שאם אדם יחזיק גפרורים בשבת הוא עלול להדליקם.

 

בניית כלי שיט בשבת

לגבי שחייה בשבת קיימים מספר חששות, כמו הרטבת בגדים, דבר האסור בגלל הקשר והדמיון לאיסור כביסה וסחיטה. כמו כן, הליכה לים או לבריכה ובילוי שם, אינו תורם לאווירת הקדושה הנועדה לשבת, וכפי שאנו יכולים לראות מה קורה על שפת הים.

 

בנוסף, בימים קדמונים עיקר השחייה היה בים או בנהר, ונועדה לחציית מקומות כאלו. היה חשש סביר שאדם שאינו יודע לשחות, יבנה לו מעין רפסודה כדי לחצות את הנחל. עשיית כלי שיט בוודאי אסורה בשבת. (תלמוד בבלי מסכת ביצה דף לו, ב) וכף פוסקים הרמב"ם והשולחן ערוך.

 

אמנם, בבריכה בחצר אין חשש כזה, וכדברי הרמב"ם: "בריכה שבחצר מותר לשוט בתוכה שאינו בא לעשות חבית של שייטין, והוא שיהיה לה שפה מוקפת שלא יעקר ממנה המים, כדי שיהיה היכר והפרש בינה ובין הים" (רמב"ם הלכות שבת פרק כג הלכה ה, ושולחן ערוך אורח חיים סימן שלט, ב). אולם מסתבר, שכוונתם שהשוחים ערומים ללא בגדים, מפני שאסור להרטיב בגדים במים בשבת, וכנזכר.

 

במקומות חמים - יש פוסקים שמקלים

בימינו חשש של בניית כלי שיט, גם בים ובנהר נראה רחוק מאד, אולם עדיין קיימים החששות האחרים. ואכן,

הפוסקים האחרונים אסרו לשחות גם בבריכה סגורה בחצר. כך היא לשון ספר 'שמירת שבת כהלכתה': "אסור לשחות, גם בשבת וגם ביום טוב, ונוהגים לא להתרחץ בים או בבריכה, ואף מבלי לשחות", (פרק יד, סעיף יב).

 

אמנם, לפי הפסיקה הספרדית כשמדובר בבריכה בבית ולא כרוכים בזה חילולי שבת אחרים (כגון להפעיל משאבות וכדו') – אפשר להתיר להיכנס לבריכה ואף לשחות בה, כשיש לבריכה שפה מסביב (או"ח סי' שלט, ב), אולם גם הספרדים בפועל נוהגים להימנע מכך, אם כי במקומות חמים מאוד יש פוסקים שמקילים (יל"י שכו, יא עמ' סט).

 

לסיכום, גם אם מבחינה עקרונית אפשר למצוא מצב בו ניתן לשחות בבריכה (בחצר, עם שוליים, ושחייה ללא בגדים), למעשה, הפוסקים אסרו לשחות בשבת, ובעיקר בגלל פגיעה באווירת השבת. "ועשית הישר והטוב בעיני ה'"(משיב: הרב דוד בן זזון).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים