שתף קטע נבחר

 

האם מותר לקעקע כתובת או ציור על הגוף?

שאלה:

 

ציור קעקוע מותר? (מיכאל, רעננה)

 

תשובה:

 

מיכאל שלום,

 

בתלמוד הבבלי שנינו: "הכותב כתובת קעקע; כתב ולא קִעקע, קִעקע ולא כתב - אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בידו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם; ר' שמעון בן יהודה משום ר' שמעון אומר: אינו חייב עד שיכתוב שם את השם, שנאמר: (ויקרא טז) "וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי ה'" (מסכת מכות דף כא, א).

 

רש"י שם מסביר: "כתובת קעקע - כותב תחילה על בשרו בסם או בסיקרא (צבע אדום), ואח"כ מקעקע הבשר במחט או בסכין, ונכנס הצבע בין העור לבשר ונראה בו כל הימים... ואסור לכתוב שום כתיבה בעולם  על בשרו בעניין זה שכך גזירת הכתוב". את דברי ר' שמעון, שהאיסור הוא בכתיבת שֵׁם דווקא – מסביר רש"י , כי מדובר על שם של עבודת כוכבים.

 

אין זה ממנהג ישראל

לכאורה, מדברי הגמרא משמע שהאיסור חל רק על שריטה בתוך העור וציור בו, ואילו כאשר רק מציירים על הגוף - אין בכך איסור. אולם לא כך הם הדברים: הרמב"ם  בהגדרת האיסור והסברו כותב:

 

"כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים,

וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים, כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה, ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה, כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע, שנאמר וכתובת קעקע...". מפורש בדבריו שגם צבע בלא שריטה - פטור, וכוונתו בכל מקום להגדרה זו - פטור אבל אסור (הלכות עבודת כוכבים פרק יב, יא).

 

לעניין שאלתך, אין ראוי לצייר גם ללא שריטה בעור, אף על פי שאין בזה איסור לאו. ובכלל, נראה שאין זה ממנהג ישראל ואינו דבר ראוי.

 

סיכום: ציור על גופו של אדם אסור; כאשר הציור מקועקע בתוך העור - יש בזה איסור תורה ממש. כאשר הציור הוא חיצוני, על הגוף - פטור אבל אסור. ובכלל, אין זה ממנהגי ישראל הכשרים (משיב: הרב דוד בן זזון)

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים