עוד ירידה בגירעון; לפיד: "נקיים הערכת מצב"
הקיצוצים והעלאות המסים שאושרו בכנסות נותנים אותותיהם: במהלך אוגוסט נרשם גירעון של 2.5 מיליארד שקל בפעילות הממשלה, לעומת 4.5 מיליארד באוגוסט 2012. מתחילת השנה הגירעון המצטבר הגיע ל-12.9 מיליארד שקל, בהשוואה ל-17.6 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד
העלייה בהכנסות המדינה מסים, לצד הקיצוץ בתקציב ושיטת החישוב החדשה של התוצר, הביאו לירידה של הגירעון בתקציב הממשלה ל-3.3% תוצר בחודש אוגוסט. מדובר בשיעור נמוך משמעותית הן מהגירעון בשנה שעברה והן מהגירעון המתוכנן לשנה הקרובה - 4.65% תוצר.
שר האוצר יאיר לפיד אמר כי הוא וצמרת משרדו עוקבים בקפדנות וברציפות אחר הנתונים וכי בחודשים הקרובים תתקיים הערכת מצב לגבי נתוני התקציב.
- הלמ"ס עדכנה נתונים, החוב-תוצר ירד ב-4.7%
- מהחודש שעבר: יותר מסים על מוצרי יוקרה
- הצמיחה זינקה ברבעון השני ב-5.1%
על פי הנתונים שפרסם היום (ב') משרד האוצר, במהלך חודש אוגוסט נרשם גירעון של 2.5 מיליארד שקל בפעילות הממשלה, לעומת גירעון של 4.5 מיליארד שקל באוגוסט 2012. מאז תחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 12.9 מיליארד שקל, בהשוואה לגירעון של 17.6 מיליארד שקל שנרשם בחודשים ינואר-אוגוסט 2012.
הירידה בגירעון הנצבר נובעת הן מקיצוצים והעלאות מסים שאישרה הכנסת בקיץ 2012 והן מהקיצוצים והעלאות המסים שאושרו במסגרת תקציב המדינה לשנים 2013-2014, שאושר בכנסת בסוף יולי האחרון.
הקיטון בהוצאות הממשלה הוא תוצאה של העובדה שמאז תחילת השנה ועד לתחילת חודש אוגוסט, פעלה הממשלה במסגרת תקציב זמני, בשל החלטתה של הממשלה הקודמת שלא להעביר תקציב מדינה חדש וללכת במקום זאת לבחירות. התקציב הזמני מאפשר לכל משרד להוציא מדי חודש אחד חלקי שנים עשר של תקציב בשנה הקודמת, וכל הוצאה מעבר לכך דורשת אישור מיוחד מאגף החשב הכללי במשרד האוצר.
כתוצאה מכך, גדלו הוצאות הממשלה מאז תחילת השנה ב-4.8%, לעומת החודשים המקבילים בשנה שעברה. זאת, בשעה שעל פי חוק תקציב 2013 אמור להיות גדול מתקציב 2012 ב-8.8%.
יותר מסים נגבו
במקביל, חל גידול בהכנסות המדינה ממסים. מאז תחילת השנה גבתה המדינה סכום של 158.9 מיליארד שקל במסים ואגרות, לעומת 146.6 מיליארד שקל בחודשים ינואר-אוגוסט 2012. במשרד האוצר מציינים כי בשלב זה הגבייה בפועל גבוהה ב-1.1 מיליארד שקל מהתחזיות המוקדמות.
עם זאת, באוצר סבורים כי המדינה לא תעמוד השנה ביעדי הגבייה שקבעה במאי 2012, בשל החלטת הכנסת שלא לאשר הטלת מס רכישה על משפרי דיור ובשל כניסה מאוחרת מהצפוי של מסי הקניה על מוצרי יוקרה ומיסוי ירוק. כבר עתה, החליטו במשרד האוצר להפחית סכום של 280 מיליון שקל מתחזית הגבייה לשנת 2013.
הלמ"ס שינתה את שיטת המדידה של התל"ג
גורם שלישי לירידה בהיקף הגירעון של הממשלה, הוא החלטתה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) להכניס שינויים בשיטת המדידה של התוצר המשקי הגולמי. כתוצאה מהשינויים, גדל לאחרונה היקף התוצר מכ-929 מיליארד שקל לכ-993 מיליארד שקל. מכיוון ששיעור הגירעון מחושב כאחוז מהתוצר, עדכן משרד האוצר מחדש את הנתונים: כעת, הגירעון בשנת 2012, שחושב כ-4.2% מהתוצר, מחושב כ-3.9% מהתוצר. והגירעון הנוכחי (המחושב 12 חודשים אחורה) ירד ל-3.3% מהתוצר.
משמעות העדכונים הללו היא שממשלת ישראל תוכל לעמוד ביתר קלות ביעדי הגירעון שהוצבו במסגרת תקציב 2013-2014 וייתכן שבעתיד הקרוב יידרשו פחות העלאות מסים. כמו כן, כתוצאה מהחישוב החדש של התוצר ירד גם היקף החוב
הממשלתי, שמחושב גם הוא כאחוז מהתוצר. החוב ירד מרמה של כ-73% לרמה של כ-67%. נתון זה חשוב מאוד מפני שיחס החוב לתוצר משמש כגורם מאזן לגידול בתקציב המדינה. ככל שהיקף החוב כאחוז מהתוצר נמוך, כך יגדל תקציב המדינה בשנים הבאות בשיעור ניכר יותר, וייחסך הצורך בקיצוצים.
עם זאת, במשרד האוצר ירצו בוודאי לוודא כי השינוי בהיקף התוצר משקף מציאות כלכלית ריאלית לפני שייתנו לו להשפיע עמוקות על מדיניות התקציב. היום מסרו במשרד האוצר, כי הם בוחנים את המשמעויות של השינוי בשיטת המדידה של התוצר ע"י הלמ"ס ואת השלכותיה.