מותר לערוך פידיון הבן, כדי להסתיר הפלה שעברתי?
שאלה:
בצעירותי הריתי והפלתי בשבוע ה-19. ההריון היה כנראה בעייתי, כי היו לי דימומים רבים במהלכו, שאותם טעיתי לזהות כמחזור. לפני שבוע ילדתי בן בכור, בעלי יודע על ההפלה, אך טוען שזהו בנו הבכור ולכן חייב בפדיון. ככל הידוע לי, אין הדבר כך - אך אני חושבת שחשוב לו שנעשה לבננו פדיון, כדי שלא ייאלץ לספר להוריו על ההפלה שעברתי. האם ניתן לעשות פדיון הבן רק כדי שלא לפגוע בבני משפחתו? (ענבל).
תשובה:
שלום וברכה ענבל,
מזל טוב להולדת בנך, ושתזכו לראות ממנו נחת ושמחה.
מצוות פדיון הבן נאמרה בתורה: "קדש לי כל בכור, פטר כל רחם בבני ישראל, באדם ובבהמה לי הוא... וכל בכור אדם בבניך תפדה" (שמות, י"ג). והיינו, ש"מצוות עשה, לפדות כל איש מישראל, בנו שהוא בכור לאימו הישראלית" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן שה, א).
מהפסוק לומדים עוד, שקדושת הבכור תלויה בבכורה לאם, אף על פי שאינו בכור לאביו (תלמוד בבלי מסכת בכורות מו, א), וכן, שאם נולד הבכור אחר נפלים - פטורים ממצוות הפדיון, שהרי נאמר שהבן צריך לפטור את הרחם, והכוונה שיצא ראשון מבטן אמו.
מאיזה שלב נחשב העובר לנפל, שפוטר את הנולד אחריו?
בגמרא נאמר כי "המפלת ליום ארבעים... הבא אחריו - בכור", והיינו, עד יום הארבעים להריון אין העובר נחשב כיצירה הפוטרת את הבא אחריו, ולכן, רק אם הפילה מיום הארבעים ואחד - פטור הבן שייוולד אחר כך מפדיון, וכן נפסק להלכה. (שולחן ערוך, יורה דעה סימן שה, כג).
אולם יש מהראשונים שמוסיף, ש"כל זמן שאין איבריו מרוקמים, אין פוטר הבא אחריו, ואפילו בזמן הזה סומכים על כך" (רמ"א שם). וכוונתו, שגם עוּבר אחרי ארבעים יום, אם אין לו צורת איברים - אינו נחשב כוולד, ואין הבא אחריו נפטר מפדיון.
דעה זו איננה מוסכמת על כל הפוסקים. וכתבו האחרונים שרק כאשר ראו בוודאי שאין לעובר צורת איברים - רק אז הנולד אחריו חייב בפדיון. אולם כאשר הדבר ספק - אנו סומכים על החזקה שמיום הארבעים ואחד, יש לעובר איברים, והבא אחריו פטור.
אחד האחרונים כותב, שבמקרה כזה, אפילו מי שרוצה להחמיר על עצמו, ולקיים את מצוות הפדיון - לא יברך על הפדיון, ולא ברכת "שהחיינו", אלא ייתן לכהן חמישה סלעים בלי ברכה, שהרי ברכות אינן מעכבות (שו"ת חכם צבי קד). וכך הורו פוסקים אחרונים לנהוג, כלומר, לפדות בלי ברכה ("חכמת אדם", קנ, כ).
ואולי את בת לוי?
כל זה, כאשר אין ידוע אם נתרקמו איבריו של העובר, ולא ראו זאת. אולם אם ידוע (למשל, באמצעות האולטרה-סאונד),
וראו התרקמות איברים של העובר שנפל, הרי הנפל פוטר את הבן שנולד אחריו ממצוות הפדיון.
כמו כן, אין עושים פדיון הבן אם האב הוא כהן או לוי, ואם האם היא בת כהן או בת לוי. אני מציע שתבדקו קודם כל אם אתם עומדים בתנאים האלה.
אם שניכם ישראלים, ניתן לעשות מסיבת פדיון בן, אך לפני כן, יש ליידע את הכהן שהייתה לך הפלה, והוא יערוך את הטקס כולו, מלבד ברכה אחת. כל זה על מנת למנוע פגיעה בבני המשפחה. כל טוב (משיב: הרב אייל ורד).
- לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.