אונאבו: מי זו ואיך היא תעזור לפייסבוק?
בשבילנו היא עוזרת לנהל את הגלישה הסלולרית ולחסוך. מאחורי הקלעים היא צוברת נתוני גלישה על כל הגולשים והאפליקציות שהם משתמשים בהן
150 עד 200 מיליון דולר תשקיע הרשת החברתית הגדולה בעולם באונאבו, החברה הישראלית-אמריקאית. מה הסיבה? בגדול, התשובה היא שלפייסבוק חשוב להיות חזקה בסלולר. כדי לעשות את זה, פייסבוק צריכה להתגבר על הבעיה של כל השוק: חבילות גלישה בסלולר, במיוחד אם נודדים לחו"ל, מוגבלות מאוד. ולא בכל מקום יש Wi-Fi.
ולכאן בדיוק ניסתה להכנס החברה הישראלית-אמריקאית: האפליקציה לצרכן שהחברה מספקת בשם Count 2.0 ("הסופרת") למעשה מודדת בכמה מגהביטים מהחבילה שלכם השתמשתם למטרות שונות - ניווט, צפיה בסרטוני וידאו ועוד. האפליקציה מאפשרת לנהל נכונה את הגלישה מהסלולרי, להשוות מול גולשים אחרים ולצמצם בהוצאות. זאת על ידי בחירה ביישומים שאינם בזבזניים ומותאמים לחבילה.
מי גלש וכמה
מאחורי הקלעים, למעשה, החברה אוספת מידע על הרגלי גלישה של משתמשי סלולר (באופן אנונימי, לפי הבטחתם), ויודעת מי הן האפליקציות הפופולריות ביותר - או הבזבזניות ביותר של רוחב פס סלולרי בקרב כולם, ויודעת לבצע חתך לפי משתמשים - כלומר האם גולשי פייסבוק גם מנצלים רוחב פס לסקייפ או אינסטגרם.
את השירות היא ממתגת בתור Insights (תובנות), ומציעה מידע מצטבר של מיליוני מכשירים במאה מדינות לחברות בתחום האפליקציות והסלולר. פייסבוק, וחברות אחרות יכולות לתכנן טוב יותר את האפליקציות שלהן, ולראות מגמות של עליה או ירידה בשימוש, על פי המידע של אונאבו. כמו כן, יכולים מפתחי אפליקציות לראות את השימוש בקרב המתחרים שלהם או אפליקציות אחרות.
חזקה בסלולר ותתחזק
באופן לא מפתיע, פייסבוק נמצאת במקום הראשון באונאבו, עם שיעור שימוש של 73 אחוזים. מיד לאחר מכן נמצאת יוטיוב, אינסטגרם, מפות גוגל והרדיו של פנדורה. גם על פי נתוני פייסבוק בעצמה, יש פעילות ניכרת שנעשית בה באמצעות מכשירים ניידים - סמארטפונים וטאבלטים. בישראל - 76 אחוזים גלשו בפייסבוק לפחות פעם בחודש.
אם כך, ברור שפייסבוק, אחד היישומים החזקים בסלולר מצד אחד, ושקהל בסלולר הוא דומיננטי אצלה מצד שני, תצטרך שירותי מידע כאלה, ושירותים של דחיסת מידע. בפייסבוק מסבירים באופן די פשוט את מטרת הרכישה "אונאבו תהווה תוספת מלהיבה לפייסבוק. אנו צופים כי טכנולוגיית דחיסת המידע של אונאבו תשחק תפקיד מרכזי במשימה שלנו לחבר עוד אנשים לאינטרנט, כשהכלים שלהם יסייעו לנו לספק מוצרי טובים ויעילים יותר לשוק הניידים".
אך מעבר לחסכון של הגולשים שלה והפיכת האפליקציה ליעילה יותר - ומכאן גם פופולרית ומכניסה יותר, השרותים של אונאבו, כך מקווים בשתי החברות, יוכלו לעזור להגשים את חלום האינטרנט לכולם.
כשני שליש מהעולם לא מחובר כיום לאינטרנט. חברות הטכנולוגיה הענקיות כמו גוגל ופייסבוק החלו בכל מיני צעדים שמצד אחד מחברים את העולם השלישי לעידן המידע, ומצד שי גם כנראה יצרים צרכנים חדשים. בעוד גוגל משגרת לאוויר בלונים שיצרו רשתות אלחוטיות, בפייסבוק מבקשים להוזיל את החיבור לאינטרנט פי מאה - ולשם כך צריך לייעל את השיטות שבהן מועבר מידע - וגם כאן סביר להניח שהפיתוחים והידע של אונאבו ייכנסו לתמונה.