רכבת מהירה לאילת: ח"כים מנסים לבלום את הפרויקט
ועדת השרים אמנם אישרה, אך חברי כנסת טוענים כי ללא דיון ציבורי רציני ושקיפות מלאה, לא ראוי להתחיל את פרויקט הרכבת המהירה לאילת
הרכבת לאילת תיעצר בשבוע הבא בירושלים? ביום שני הקרוב (21.10) יערכו שתי ועדות כנסת דיונים מיוחדים בעניין קו הרכבת המתוכנן לעיר הדרומית. במכתב ששלחו חמישה חברי כנסת ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, הם כותבים כי "נראה כי ההחלטה על יישום הפרויקט נעשית ללא דיון ציבורי רחב, וללא השקיפות הנדרשת מפרויקטים בסדר גודל כזה". יו"ר הכנסת אישר את בקשת חברי הכנסת לערוך דיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה.
- רכבת לאילת - ועדת השרים אישרה
כשעתיים לפני שתתכנס ועדת הכלכלה, גם ועדת הפנים והגנת הסביבה תערוך דיון בנושא הרכבת לאילת, ובו צפוי להשתתף השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. יש להכיר כי פרץ היה היחיד מבין חברי ועדת השרים לענייני פנים שהצביע נגד אישור תוואי הפרויקט, לפני כשבועיים. לאחר שהגיש ערר על החלטת הוועדה, אמר השר כי "פרויקט הרכבת במתכונתו הנוכחית יכול לגרום נזק גדול ובלתי הפיך. הפרויקט הוא הגדול והיקר שבוצע אי פעם בישראל, אך מסלול האישור החפוז יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב ובאילת".
ראוי לזכור כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסביר בעבר כי להקמת הפרויקט יש חשיבות לאומית, שכן רכבת לאילת תוכל לדבריו לשמש כחלופה יבשתית לתעלת סואץ, ובכך תחזק את מעמדה הבינלאומי והאזורי של ישראל. שר התחבורה, ישראל כץ, המקדם את הפרויקט מאז כניסתו לתפקיד ב-2009, סבור כי הרכבת לאילת גם תתרום לפיתוח כלכלי של הנגב ואילת, ותאפשר את חיבור הפריפריה הדרומית למרכזי המסחר והכלכלה באזור המרכז.
"למנוע את ועדת החקירה הבאה"
במכתב ששלחו חמשת חברי הכנסת - תמר זנדברג, אראל מרגלית, מרב מיכאלי, דב חנין ואיתן כבל - הם כותבים ליו"ר הכנסת כי "פרויקט הרכבת לאילת הינו פרויקט עצום בקנה מידה ישראלי. ראוי כי דיון (בעניין הפרויקט) יתקיים בכנסת, על מנת שחברי הכנסת והציבור יוכלו לקבל תשובות לשאלות מהותיות, כמו - מה יהיה התוואי? מי יבנה אותו? כמה הוא יעלה למדינה? האם הוא יגרום לנזקים סביבתיים, ואם כן לאיזה? אלה שאלות שראוי שאת התשובות אליהן יענו בטרם יוצא הפרויקט אל הפועל, וכדי למנוע את ועדת החקירה הבאה".
בדיון שיערך בוועדת הפנים, צפוי השר להגנת הסביבה להציג את עמדתו, ולפיה התוואי שאושר בוועדת השרים לפני שבועיים - ומתוכנן לעבור באזור המכתש הגדול - יגרום לנזק סביבתי משמעותי. בערר שהגיש על החלטת הוועדה, ציין השר פרץ כי הפרויקט "יחריב שמורות ואתרי טבע בני מיליוני שנים, כמו שמורת מכתשים - עין יהב, מדבר יהודה, מישור ימין והמכתש הגדול". השר גם אמר כי הפרויקט יפגע בבעלי חיים, ואף עלול להביא להכחדת מינים ייחודיים לאזור.
יש לציין כי התקציב לביצוע הפרויקט לא נקבע, ואומדן מדויק יוכל להיערך רק לאחר שיתבצע תכנון מפורט. בכל מקרה, כך מעריכים בענף התחבורה, עלות הפרויקט צפויה להגיע לעשרות מיליארדי שקלים. במשרד התחבורה תומכים בהקמת קו הרכבת במימון של ממשלת סין, ובביצוע של חברות תשתית סיניות. במשרד גם בוחנים את שיתופן של ממשלות זרות אחרות, כמו ממשלות ספרד וצרפת.