מבוכה: תוכנית הגריטה השנתית הסתיימה תוך יום
למרות הערכות שקבעו כי תקציב הגריטה השנתי קטן בשיעור ניכר מהרצוי, החליטה המדינה להזניק אתמול את התכנית שוב בקול תרועה רמה. התוצאה המביכה: לאחר יום אחד בלבד נוצל התקציב השנתי במלואו
מומחים התריעו, דו"חות הוגשו, וניסיון העבר אמור היה ולמנוע את הפארסה. ובכל זאת, משרדי הגנת הסביבה, האוצר והתחבורה הצליחו לפשל. תכנית הגריטה המאפשרת לבעלי רכב בן 20 שנה ומעלה להעביר אותו לרשות המדינה בתמורה ל-3,000 שקלים, הוזנקה אתמול (ב') לאחר שהושבתה במשך חודשים ארוכים. התכנית, אשר ידעה מאז 2010 מספר הפסקות עקב מחסור תקציבי, אמורה להוריד רכב מזהם ומסוכן מהכביש, להקטין כך את הוצאות מדינה ולהגדיל באותה עת את הכנסותיה ממסים.
- (לפני חצי שנה) עמיר פרץ: להכפיל את תקציב גריטת הגרוטאות
אלא שההערכות אשר קבעו כי התקציב שאושר לתכנית - 5 מילון שקלים לשנה - יספיק לזמן קצר בלבד, זכו להתעלמות מוחלטת. וכך קרה שלאחר יום אחד בלבד, הסתיים (שוב) התקציב השנתי. אם לא יוחלט להגדיל את הסכום הזעום שהעביר האוצר, תחזור תכנית הגריטה רק ב-2014.
וכך זה נראה בבוקר הפעלת התכנית:
במשרד להגנת הסביבה, האחראי על התכנית, הודיעו כבר אמש כי משרד התחבורה הורה להפסיק ולקבל בעלי רכב ישן המעוניינים בגריטתו. השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, טען כי "הפעלת התכנית לזמן קצר כל-כך ובהיקף התקציבי האמור, פוגעת באופן משמעותי ביעילות התכנית ומקשה מאוד על בעלי הרכב הישן שיכולים לבצע את הגריטה רק ביום אחד במהלך השנה". פרץ אמר עוד כי פנה לשר האוצר בבקשה דחופה להזרמה מיידית של כל 20 מיליון השקלים שתוכננו לתכנית לארבע השנים הבאות. לדבריו, "להקצות 20 מיליון שקלים לגריטה כבר כעת, במקום להפעיל את התוכנית כל שנה למשך יום אחד". דברים ברוח זו כלל השר פרץ גם במכתב דחוף ששלח לשר האוצר, יאיר לפיד.
אלא שכדאי לזכור כי ההסתערות הציבורית על משרדי הרישוי ומתקני הגריטה במטרה להוריד מהכביש מכוניות ישנות, לא אמורה הייתה להפתיע איש. כך למשל, במהלך חודש דצמבר (2012) בו הופעלה לאחרונה התכנית, נגרטו כ-1,400 מכוניות במהלך ימים ספורים בלבד. מאז חלפה כמעט שנה, מספר כלי הרכב הראויים לגריטה רק עלה, ובכל זאת התקציב המיועד לתכנית רק קוצץ משמעותית. עוד יש לזכור כי עם כניסתו לתפקיד, אמר פרץ כי ידאג להגדלת תקציב התכנית ל-30-35 מיליון שקלים בשנה. בפועל קוצצה התכנית מ-18 מיליון ל-5 מדי שנה.
היסטוריה של חלמאות
מאז החלה לפעול תכנית הגריטה בישראל (2010) ועד שהופסקה לאחרונה (2012), נמסרו כ-28 אלף כלי רכב למגרשי גריטה וירדו מצי הרכב המיושן בישראל. להערכת המשרד להגנת הסביבה, בעקבות המכוניות שירדו מהכביש, הופחתו סך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה ב-3% - חיסכון כלכלי כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר שמוערך בכ-30 מיליון שקלים בשנה. סכום גבוה פי 6 מתקציב תכנית הגריטה השנתי כיום במשך כל שנה במהלך ארבע השנים הבאות.
נגד הפעלתה לסירוגין של התכנית נמתחה בעבר ביקורת חריפה. בכיר באגף איכות האוויר במשרד להגנת הסביבה אמר בעבר כי "אנחנו חייבים ליצור רצף ולא להפסיק את התוכנית באמצע. השנה (2012) הפסקנו את התוכנית אחרי חודשיים וחצי, וזה היה מאוד בעייתי כלפי הציבור. אנחנו מאוד מעוניינים ליצור רצף, ואנחנו רוצים ליצור רצף". דברים דומים אמר כאמור אתמול השר פרץ, לאחר שהובהר כי התכנית תיעצר כבר היום.
גם למנהלת תחום רישוי במשרד התחבורה הדברים היו ברורים. לפני כשנה אמרה בוועדת הכספים כי "לא יתכן שאנחנו יוצאים בפרסומים לגבי הגריטה ואחרי חודש אנחנו פתאום מפסיקים את הגריטה. כבר כמה וכמה פעמים הפסקנו, התחלנו... ואנחנו לא רוצים לשדר שמשרד התחבורה הוא חפיפניק במידה מסוימת.
היום, פחות מ-24 שעות לאחר שהחלה מחדש תכנית הגריטה, מסתבר כי החפיפניקיות ממנה רצו אנשי משרדי התחבורה ואיכות הסביבה להתנער, עדיין כאן.