ב.מ.וו X5 חדש - דור שלישי של עליונות מוטורית
כמעט 14 שנים לאחר שהוצג לראשונה, ושבע מאז שנחשף הדור השני, משגרת ב.מ.וו למערכה החשובה את הדור השלישי ל-X5. נהגנו, והתרשמנו מאד
איפה נהגנו - ונקובר, קנדה
במה נהגנו - ב.מ.וו X5
מחליפה של - דור קודם
מתחרים עיקריים - מרצדס ML, אודי Q7
מתי אצלנו - בימים הקרובים
כמה תעלה - לא נקבע
בעד: יכולת דינמית, איכות תא נוסעים, אבזור וגימור
נגד: הגיע הזמן לעייצוב שונה
בגדול: ב.מ.וו X5 קבעה רף איכות מאד גבוה כאשר הוצגה לראשונה אי-שם באלף הקודם, תוך שהיא מציעה - לראשונה בתעשיית הרכב - מכונית גדולה וגבוהה עם יכולת דינמית שמביישת מכוניות משפחתיות נמרצות. עם הנעה כפולה-קבועה והגה מצוין, תנוחת נהיגה משובחת, מרחב פנים ראוי וגישה ליחידות מנוע-גיר מצוינות, ה-X5 הפכה לשליטה בלעדית בקטגוריה עבור מי שגם נהג ברכב, ולא רק הסיע אותו. לא במקרה הפך הדגם הזה לאחראי על שליש ממכירות ב.מ.וו בעולם.
מה חדש?
הצללית המקורית של ה-X5 נותרה כאמור דומה לדגם המוחלף, ולזה שלפניו. כמובן, עם שינויים מתבקשים ומתיחות נדרשות. כרגיל בהחלפת דגמים, החזית והחלק האחורי הותאמו לעידן החדש - אחרי הכל, מדובר בשבע שנים. יחידות התאורה חדשות, וכך גם הפגושים וקימורים שונים. התוצאה, שיוצאת נשכרת גם מהנמכה קלה, אינה מסעירה אך בהחלט נאה לעין. עם זאת, אי אפשר להשתחרר מהתחושה כי הגיע הזמן לשינוי דרמטי יותר. שלא במקרה, הגרמנים בחרו בשינויים מינוריים יחסית בחוץ. אה, כמובן, יהיו לראשונה גם מנועי ארבעה צילינדרים והנעה אחורית בלבד, כמו גם גרסה היברידית. משהו מזה מפתיע? לא ממש.
- לפני שבע שנים - חשיפת הדור השני
תא הנוסעים
יש מעט מאד מקומות נעימים יותר לשבת בהם מסביבת הנהג ותא הנוסעים של ב.מ.וו מודרנית, בעיקר אם כוללים רק את תעשיית הרכב. היכולת של הבווארים לייצר תחושת איכות בלתי מתפשרת יחד עם מקוריות ונוחות, מהווה במרבית המקרים אמת מידה עבור שאר יצרניות היוקרה. ואם ב.מ.וו בחרה בשינויים קלים בחוץ, את מירב המאמצים השקיעה - די כצפוי - בפנים. מגוון החומרים המוקפדים, הגוונים וההתאמות ללא דופי, יראה מצוין גם במכוניות יקרות הרבה יותר. צריך להתיישב בה כדי להבין עד כמה גבוה הרף שה-X5 מציבה בתחום זה. הוסיפו לכך אגב את העובדה שיש כיום יותר מרחב, תודות לצמיחה בממדים.
מנוע ותיבת הילוכים
ב.מ.וו הציבה בחרטום ה-X5 בעת ההשקה יחידת 3.0 ליטר טורבו-דיזל עם 258 כ"ס, ומנוע V8 בנפח 4.4 ליטר ו-450 כ"ס. שתיהן עשו שימוש בתיבת שמונה הילוכים אוטומטית מוכרת. והתוצאה, כמעט כצפוי ביחידות הגדולות והחזקות של המותג, לא פחות ממרשימה. הדיזל עושה עבודה ראויה, מציע רזרבות מומנט שמניעות היטב את המרכב הלא-קל, ונעזר בתיבת הילוכים שמתאימה לו ככפפה ליד גדולה. הבנזין הגדול מרשים באופן טבעי יותר, בעיקר תודות לעתודות כוח שנדמה כי אינן פוסקות. במקרה זה עדיף היה לטעמי להסתפק בפחות יחסי העברה, ולהתמקד ביותר עידון ומהירות החלפה.
וכצפוי, שיוט בהילוך שמיני יהיה חרישי למדי, אך רעש צמיגים (בבנזין) היה נוכח מעבר לרצוי - אולי בגלל צמיגים רחבים על חישוקים גדולים. ב.מ.וו מתגאה בתצרוכת דלק טובה משמעותית מבעבר, אבל המנוע הגדול לא צפוי להיות פרטנר מועדף על חסכנים. לא בנהיגה יומיומית, בה שני ההילוכים העליונים לא באמת נמצאים בשימוש.
נוחות נסיעה ויכולת דינמית
ה-X5 היוצא, כמו גם הדור הראשון והמהפכני, הצליחו לספק לנוסעים נוחות סבירה ויותר, אך לא התבלטו בתחום זה. במלחמת הפשרות בין יכולת דינמית לשיכוך מהמורות ברכב כבד וגבוה יחסית, מישהו חייב היה לוותר קצת יותר. והמישהו הזה היה עד עכשיו האחראי לנוחות. כעת נראה כי הוא צבר יותר כוח, או שמהנדסי היצרנית הגיעו לנוסחה מוצלחת יותר המשלבת בין שני המאפיינים. ה-X5 בפירוש נוח מבעבר, גם על כבישי בריטיש קולומביה הלא מושלמים והרטובים.
הצמיחה בממדים, יחד עם אותה נוחות משופרת, פגעו במקצת לטעמי - בין היתר באשמת ההגה המתוגבר חשמלית - בתחושת החדות יוצאת הדופן של הדגם הקודם, ועוד יותר מכך זה שלפניו. אלא שכדי לברר האם אכן כך הדבר, ניאלץ לנהוג ב-X5 שוב על כבישי הארץ.
סיכום
נדיר למצוא מכונית שעברה במשך 14 שנה בעיקר עדכוני מראה וטכנולוגיה (שלושה במספר), ועדיין מצליחה להתמודד על הבכורה בקטגוריה אליה היא שייכת. נדיר עוד יותר למצוא דגם ששומר במשך כל אותן שנים על הבכורה. במקרה של ה-X5 זה פשוט המצב. למרות הניסיונות - המרשימים כשלעצמם - של המתחרות לנשל את רכב הפנאי הגדול מכתר ה"קרוס-אובר האולטימטיבי" ולמרות מראה שמתחיל כבר להתיישן, זה לא קרה. כבוד גדול.
הכותב היה אורח חברת ב.מ.וו