היברידי זה פאסה? טויוטה והונדה עוברות למימן
לאחר שהפגינו עליונות מוחלטת בתחום מכוניות הכלאיים, פונות שתי יצרניות הרכב היפניות לעבר היעד הבא: מכוניות מימן
לפני כ-16 שנה החלה טויוטה בשיווק דגם חדש בשם פריוס, מכונית סדרתית ראשונה בעולם הרכב, שעשתה שימוש במנוע חשמלי לצד מנוע בנזין. שנתיים בלבד מאוחר יותר (1999), הציגה הונדה מתחרה דומה בשם אינסייט. וכך, ממש על סף שנת 2000, החל מעשית הקרב האמיתי על "המכונית הירוקה", כלי רכב משפחתי שהפחית באופן דרמטי את רמת הזיהום הנפלטת בזמן השימוש בו, והקטין - באופן דרמטי לא פחות - את כמות הדלק הנדרשת כדי להגיע מנקודה אחת לאחרת.
שתי יצרניות אלה, ולא בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם הרכב, הקדימו משמעותית את המתחרות והפכו למובילות שוק הכלאיים העולמי. ובפער עצום. וכעת, לאחר שכל יצרנית רכב מחזיקה בטכנולוגיה הנחוצה לשיווק רכב היברידי או אף חשמלי-מלא, נראה כי השתיים מהמרות על הדבר הבא - מימן. אותה טכנולוגיה שבתעשיית הרכב מבטיחים לנו עשרות שנים (מבלי לקיים), טכנולוגיה שפולקסווגן הודיעה לאחרונה כי לא תהפוך זמינה לפחות עד שנת 2020.
היפנים חושבים כאמור אחרת, ובתערוכת טוקיו הציגו שתי היצרניות את הפרשנות שלהן לרכב המימן העתידי. אצל טויוטה זה נקרא FCV (קיצור של Fuel Cell Vehicle, רכב תא-דלק), והונדה בחרה שם "מקורי" ושונה - FCEV (ר"ת של Fuel Cell Electric Vehicle - רכב תא-דלק חשמלי). וכן, זה בדיוק אותו הדבר.
בשני המקרים מדובר במכוניות בעלות עיצוב אווירודינמי-עתידני, ומערכת הנעת מימן מתקדמת מסוג "תא-דלק". מדובר בהנעה חשמלית שנעזרת הן במצברי ליתיום-יון, והן במיכל מימן. המנוע החשמלי נעזר בתהליך כימי במסגרתו אוויר הופך למים, ללא תוצרי לוואי מזהמים. ובניגוד לרכב חשמלי שמבוסס רק על מצברים, רכב תא דלק ניתן לתדלוק ממש כמו מכונית בנזין בתוך שלוש דקות, ומציע טווח נסיעה דומה (483 ק"מ במקרה של הונדה, טויוטה לא פרסמה נתון).
המימן נדחס במיכל ייעודי בלחץ אדיר של 10,152 Psi, ולשתי המכוניות דחיסות אנרגטית של שלושה קילו-וואט לליטר. דימיון נרשם גם בנתוני המנוע חשמלי - "134 כ"ס לפחות" אצל שתי היצרניות. כל זאת לאו דווקא בגלל ריגול תעשייתי - אלא משום שטכנולוגיית המימן סובלת עדיין ממגבלות טכנולוגיות שונות.
והחדשות הגדולות באמת - שתי המכוניות יגיעו לייצור סדרתי, כמובן עם תג-מחיר גבוה מאוד ובמספרים קטנים ביותר - במהלך 2015. אז נוכל לראות האם טויוטה שוב מנצחת את הונדה ותהפוך למובילה הבלתי-מעורערת של פלח המכוניות הידידותיות לסביבה, או שאולי הפעם הונדה - שה-FCEV היא מכונית מימן כמעט סדרתית שלישית שלה - תפתיע הפעם בתחנת מילוי המימן.