העירונית החשמלית של ימאהה - גם בישראל?
היצרנית היפנית המוכרת מתחום האופנועים והקטנועים, מעוניינת להשתלב בתחום הצומח של תחבורה עירונית אישית. תשווק בעתיד הקרוב עירונית חשמלית זעירה. ויש סיכוי לראות אותה גם אצלנו
ימאהה מייצרת אופנועים, קטנועים, אופנועי ים, מערכות שמע, כלי נגינה - ואפילו תכננה מנועים למספר מכוניות פופולאריות (פורד פיאסטה למשל). אבל ענקית הטכנולוגיה היפנית לא ייצרה עד היום מכונית סדרתית באופן עצמאי, למרות כוונות לעשות כך. עד עכשיו.
ה-"MOTIV.e" שהוצגה בתערוכת טוקיו אמורה להתחרות בסמארט פורטו ורנו טוויזי הזעירות, בקטגוריה ההולכת וגדלה של כלי רכב עירוניים-חשמליים-זעירי מידות - תחת השם "תחבורה אישית". המכונית פותחה בסיוע גורדון מארי, מהנדס בריטי רב-מוניטין שאחראי בין היתר למקלארן F1 - אחת ממכוניות העל המרשימות בהיסטוריה.
המוטיב.אי היא מכוית מיקרו דו-מושבית, עם אורך של 269 ס"מ, רוחב של 147 ס"מ וגובה של 148 ס"מ. משקלה העצמי נמוך במיוחד ביחס לרכב חשמלי - רק 730 ק"ג, זאת למרות שהיא עושה שימוש במרכב מלא וסגור, בניגוד לרנו טוויזי למשל.
ימאהה ציידה אותה במנוע חשמלי צנוע עם 20 כ"ס (33.5 כ"ס יהיו זמינים לכמה שניות לצרכי עקיפה), ומומנט של 67 קג"מ (91.3 במצב עקיפה). הכוח מתקבל ממצברי ליתיום-יון בעלי קיבולת של 7.2 קילו-וואט שעה, ושטעינתם תארוך שלוש שעות משקע ביתי - או שעה משקע טעינה מהירה.
היפנים מבטיחים טווח נסיעה של יותר מ-100 ק"מ בתנאי אמת, מהירות מרבית גבוהה מ-105 קמ"ש והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-15 שניות. כל זאת די והותר לשימוש המכונית ככלי תנועה עירוני.
גם בישראל?
מחברת מטרו מוטור, יבואנית ימאהה לישראל, נמסר ל-ynet כי המוטיב.אי צפויה להגיע לייצור בשנת 2016, לאחר שהיצרנית תסיים לפתח את אב-הטיפוס לדגם ייצור. מיד לאחר מכן, תישקל שיווק הרכב גם בישראל, במידה ויעמוד בתקינה האירופית עליה מבוססת התקינה הישראלית.