תושבים התלוננו, כריזות האוטובוסים יוחלשו
תלונות של תושבים המתגוררים סמוך לתחנות אוטובוס והתערבות של המשרד להגנת הסביבה גרמו למשרד התחבורה להנחות את חברות האוטובוסים להנמיך את עוצמת מערכת הכריזה שנועדה להודיע לאנשים עם מוגבלויות על הגעת האוטובוס. האם התושבים יוכלו לישון בשקט?
התושבים התלוננו ועוצמת הכריזה שמופעלת באוטובוסים תונמך. המשרד להגנת הסביבה, שקיבל תלונות רבות מאזרחים הגרים בסמוך לתחנות אוטובוס, פנה למשרד התחבורה בבקשה לטפל בנושא. בעקבות הפנייה, משרד התחבורה הנחה את חברות האוטובוסים להנמיך את עוצמת הקול של הכריזה החל מיום ראשון הקרוב.
כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות :
בעזרת השמש: הולנד נערכת לסוף עידן הגז
שימור גנים היסטוריים: מחזירים נוף שנעלם
נחסם ניסיון לאשר תשתיות בלי הגשת תוכניות
תושבים: הכריזה עד הלילה, אי אפשר לישון
"קו 42 לעתידים", נשמע כמו משפט אינפורמטיבי ולא מזיק, אבל לא לאורה מרחוב דבורה הנביאה בצפון תל אביב שנאלצת לשמוע את בשורת הגעת הקו לתחנה מדי עשר דקות. "לפעמים זה מתחיל בשש בבוקר ונמשך עד שמונה וחצי בערב", היא מספרת. "אני חושבת שאין קווי אוטובוס מאוחר יותר, ומזל שכך".
אורה גרה בקומה שנייה בדירה עורפית ועדיין שומעת את כריזת האוטובוסים שמגיעה מהתחנה השממוקמת ליד בניין סמוך. "אני עובדת מהבית ומרגישה שאני חייה בתחנה מרכזית. זה פשוט פוגע באיכות החיים שלי", היא אומרת.
לובה פקטורובסקי יכולה לדקלם את כל מספרי הקווים שעוברים מתחת לביתה. היא מתחילה: "9, 16, 204, 279, 59 ויש עוד". איך אפשר לשכוח כשמערכת הכריזה משננת עבורך את המספרים מדי שלוש דקות. פקטורובסקי גרה ברחוב חיים בר לב בדרום תל אביב יחד עם 2 הוריה בדירה בקומה התחתונה. "עברנו לפה לפני שלוש שנים בעקבות מצבו הבריאותי של אבי. גרנו ברחוב פנימי בשכונה בדירה בקומה רביעית, והוא לא יכול להמשיך לגור שם", היא מספרת. "מזה כשנתיים, מאז מפעילים את מערכת הכריזה, אי אפשר לראות טלוויזיה. לי לא איכפת כבר לסבול אבל ההורים שלי כל היום בבית והם לא יכולים לישון".
ולא רק בתל אביב מתלוננים התושבים. חנה מחולון, שגרה במרחק של כ-100 מטר מתחנת אוטובוס ברחוב אילת במרכז העיר, אומרת שהיא שומעת את מערכת הכריזה עד אחרי חצות. "פניתי לחברת דן ואמרו לי ששלחו פקח שמדד את עוצמת הדציבלים ומבחינתם הכל תקין. זה מפריע לכל הבניין".
חברת דן, שבעיקר על האוטובוסים שלה הגיעו התלונות למערכת, מסרה כי היא פועלת על פי ההוראות. "בהתאם לדרישות משרד התחבורה, חברת דן התקינה באוטובוסים שלה מערכת כריזה חיצונית לשירות אנשים בעלי מוגבלויות. עוצמת הכריזה נקבעה בתקנות לאנשים בעלי מוגבלויות. בימים האחרונים משרד התחבורה שוקד על שינוי עוצמת הכריזה בשעות הערב שהן השעות הבעייתיות. חברת דן פועלת בהתאם לתקנות ואינה רשאית לבצע שינויים בעוצמת הכריזה, אלא בהתאם לשינוי התקנות".
בקרוב: מנמיכים את עוצמת מערכת הכריזה
לאחר שהצטברו תלונות רבות של תושבים שלא קיבלו מענה מהרשויות, פנה לפני כחודש סטליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, אל משרד התחבורה. "במשרד להגנת הסביבה ממשיכות להתקבל תלונות רבות מן המתגוררים בסמוך לתחנות אוטובוסים על רעש חזק ומפריע שנגרם על ידי מערכות כריזה שהותקנו באוטובוסים של החברות לתחבורה ציבורית", אמר גלברג.
לאחר פניית ynet אל משרד התחבורה, נמסר כי החל מיום ראשון הקרוב תהיה הנמכה של העוצמה במערכות הכריזה. "בעקבות תלונות שהתקבלו במשרדנו על עוצמת הכריזה המופעלת באוטובוסים ובהתייעצות עם נציב השוויון לאנשים עם מוגבלויות, הנחה מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד לכייל מחדש את כל מערכות הכריזה באוטובוסים הציבוריים".
"בחוזר שפורסם לכל מפעילי התחבורה הציבורית בארץ נקבע כי החל מ- 1 בדצמבר 2013 יידרשו כל מפעילי התחבורה הציבורית לפעול בהתאם להנחיות החדשות".
"הפעלת כריזה חיצונית באוטובוסים: בין השעות 07:30 בבוקר ועד 20:30 תכויל מערכת השמע לגובה של 75 דציבלים. במהלך השעות 20:30 ועד 07:30 תכויל מערכת השמע לגובה של 55 דציבלים. במידה ולא ניתן להגדיר במערכת הכריזה החיצונית חלוקה לשעות היום יש לכייל את מערכת השמע בגובה של 65 דציבלים לאורך כל שעות היום. הפעלת כריזה פנימית באוטובוסים: הכריזה הפנימית תכויל בגובה של 70 דציבלים לאורך כל שעות היום".
השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי "ישנן פגיעות רעש שאינן הכרחיות כדי לבצע את העבודה המוטלת על הגורמים התחבורתיים. יש היום מספיק מיכשור אלקטרוני מתקדם שאיתו אפשר להתריע על התחנה מבלי לפגוע ברווחתם של התושבים ששקט והימנעות מרעשים מיותרים הוא אחד מהזכויות הבסיסיות שמחובתנו להגן עליהן. גם אם זה נראה מטרד קטן במצטבר זה הופך למפגע גדול".