מהפכה חורפית: צה"ל נפרד ממעיל הדובון
האופנה הצה"לית עוברת טלטלה: בגלל ירידה בשימוש הוחלט להוציא משירות את המעיל המגושם שחימם חיילים וחיילות לאורך עשרות שנים. ועוד עידן הגיע לסיומו: אחרי 40 שנה ייפרדו הנהגים הצבאיים ממובילי המאק הישנים
החורף בבסיסים ובטרמפיאדות כבר לא ייראה אותו דבר: צה"ל יוציא בקרוב לגמלאות את מעיל הדובון המפורסם והמגושם, שלאורך עשורים ארוכים חימם חיילים וחיילות מדי חורף. ההחלטה התקבלה על רקע הירידה בשימוש בו בעשור האחרון. ראש ענף שיטור ומשמעת באכ"א, סגן אלוף אורן אברהם, הסביר אתמול (ד') ל-ynet שחיילים רבים מקבלים את המעיל בתחילת שירותם ומאחסנים אותו בבתיהם עד השחרור - בדומה לסוודר הצבאי המיתולוגי, שהנפקתו היזומה הופסקה כבר ב-2001.
כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:
- דיסקין: עסקת האסירים מבחילה, נתניהו חלש
- צפו: התבצר עם אחייניתו - לוחמי ימ"מ פרצו
- הצצה נדירה: כך נראה רכבו הממוגן של מולנר
- תעלומה בארה"ב: נדבן משאיר טיפים ענקיים
וגם כאן, "החמישייה הקאמרית" הקדימה את זמנה:
בימים הקרובים צפויה ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, לבחור את החלופה למעיל הוותיק, ובין האפשרויות שנבחנות נמנים מעילים שכבר נכנסו לשימוש בשנים האחרונות באופן לא פורמלי, בעיקר בקרב קצינים לוחמים: מעיל דק עם שכבה מחממת, או מעיל פליז שכיום אסור לשימוש על מדי א'.
שינוי אופנתי נוסף שייכנס לתוקף בחורף הקרוב הוא ביטול השימוש במעיל הקצינים הוותיק בעל צווארון הפרווה, שייצורו הופסק בשנים האחרונות, אך אנשי קבע המשיכו להשתמש בו באופן לא אחיד.
גם תחום ההנעלה משתנה: סא"ל אברהם מציין שבמחזורי הגיוס האחרונים גדל הביקוש לנעליים צבאיות שאינו מעור: "מסיבות אידיאולוגיות יש אלפי חיילים בצה"ל שהולכים עם נעליים סינטתיות, ובכל גיוס אנו מנפקים מאות נעליים שאינן מעור".
אחרי 40 שנה: נפרדים ממובילי הטנקים
במקביל, בקרוב ייפרד צה"ל מסמל ותיק נוסף: משאיות מובילי המשוריינים מסוג "מאק", שחלקן נרכשו כבר ב-1974 במסגרת מבצע ההצטיידות הענק אחרי מלחמת יום הכיפורים.
המשאיות הללו שימשו את כוחות צה"ל בעשרות מבצעים בכל הגזרות ובשתי מלחמות בלבנון, אבל במהלך מבצע עמוד ענן, שבו רשם מערך ההובלה של אט"ל (האגף הטכנולוגי-לוגיסטי) 2.6 מיליון ק"מ בדרכים בשבעה ימים, עשרות מהן נתקעו בדרכים עם טנקים או נגמ"שים על עגלתם.
החלופה תיקבע במכרז שייסגר בקרוב, וצפויות להשתתף בו חברות כמו וולבו ומרצדס. כמו במובילים הישנים, גם בחדשים צפויים לנהוג שני חיילים כדי למנוע תופעות של עייפות. הרמטכ"ל בני גנץ וראש אט"ל אלוף קובי ברק אישרו את תכנית הרכישה, שתכלול כמאה מובילים חדשים שיגיעו לצה"ל בשנה הבאה, בעלות של מאות מיליוני שקלים.