קיצור שולחן קפוא: דיני שלג בשבת
רוצים לשחק בשלג בשבת? כדאי שתכינו את הכדורים מראש. בובת שלג אסור לבנות - ואם אתם ממש צמאים, עדיף שתשתו מי ברז, כי אסור לרסק שלג לשתייה בשבת. ומה עושים אם אתם קופאים מקור ואין חימום? שלג בשבת זה לא משחק ילדים. קיבצנו לכם את ההלכות
שבת מושלגת צפויה לתושבי ירושלים וההרים, לא תופעה שכיחה בישראל, ולמערכת הגיעו שאלות הנוגעות לדיני שלג בשבת: האם מותר לגעת בו? האם מותר לשחק איתו? כיצד מפנים אותו מהדרכים - ואפילו: האם מותר לשתות אותו?
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראשית, יש לברר את הגדרתו ההלכתית: אם מותר לטלטל את השלג. האם השלג "מוקצה" בשבת? הראשונים נחלקו בכך, אולם להלכה נפסק כי אין בשלג דין "מוקצה". כך הורה הרב עובדיה יוסף (ילקוט יוסף סי' שח ס"י), וכן הסיק הרב שלמה זלמן אוירבך (שמירת שבת כהלכתה פרק ט"ז סעיף מה).
הם מסבירים, כי השלג שהיה מים (בעננים) – ממשיך להיות גם במצב הצבירה של שלג – מים. מכיוון שאין כאן שינוי מהותי, לא חל על השלג איסור של "מוקצה" ולכן מותר להשתמש בו. לפי זה, מותר "לאכול" או "לשתות" את השלג על ידי הכנסתו לפה (עם זאת, אסור לרסק את השלג לצורך שתייה), וכן לשחק בו (שמירת שבת כהלכתה שם, הע' קיח בשם הרב אוירבך).
ואולם, יש איסור בעשיית כדורי שלג או איש שלג בשבת עצמה. האיסור מוסבר על פי דברי הרמב"ם, הפוסק כי "כל המקבץ חלק אל חלק ודבק הכל עד שיעשו גוף אחד דומה לבניין" (הלכות שבת פרק ז', ו'). נמצא שגם ליקוט גרגרי השלג והפיכתם לכדור, ובוודאי ל"איש שלג", דומים לעשיית בניין בשבת – ואסורים.
אמנם, אין זה בניין המתקיים, ולכן אין איסורו מן התורה אלא איסור מדברי חכמים, כמו דברים רבים שחכמים הוסיפו, כדי להרחיק מן העבירה. לפי זה, אם כדורי השלג או "איש השלג", נעשו מערב שבת (לפני כניסת השבת) – יהיה מותר לשחק בהם גם בשבת עצמה (הרב ישראל רוזן קובע כי בשלג יש דין "מוקצה", ולכן אסור לשחק בו).
"פיקוח נפש" דוחה הכל
מציאות השלג גם יוצרת מצבים היכולים לסכן אנשים; למשל, בחסימת כבישים המונעים מכוחות הביטחון וההצלה
להגיע למקום שצריכים אותם.
במקרים אלה, בוודאי מותר ואף חובה לפנות את הדרכים באמצעים הנדרשים, שכן מדובר בספק או אפילו וודאי סכנת נפשות המתירים איסורים חמורים. כך פוסק הרמ"א, שאם נשברו כלים (המהווים "מוקצה") "במקום שיכולים להזיק, כגון זכוכית שנשברה על השולחן, או במקום שהולכין - מותר לטלטל השברים כדי לפנותן שלא יוזקו בהם" (שולחן ערוך אורח חיים, סימן שח). וכן בנושא השלג, העלול לגרום לנזקים ולסיכון חיים, מותר לפנותו כדי למנוע הסכנות.
הנחיה זו נוגעת לרשויות המופקדות על ביטחון ושלום הציבור, אולם גם לאדם פרטי יהיה מותר לפנות את השלג בכניסה לביתו, אם הדבר עלול לגרום להחלקה וסכנות אחרות, בדומה להיתר לפנות שברי כלים.
קיצור הלכות שלג בשבת:
אסור לבנות מהשלג בשבת משחקים (איש שלג, כדורי שלג), אבל מותר לשחק בהם אם הוכנו לפני שבת. עם זאת, לפי המחמירים אסור לשחק בשלג בשבת.
פינוי שלג על ידי גורמים ציבוריים – מותר ואף נדרש כדי למנוע מצבים של פיקוח נפש, באמצעות מגב או מטאטא, ואם יש צורך גם באמצעות טוריה, מעדר ומכוש.
מותר לנער בקלות שלג שירד על בגד, ואין לתלותו מול תנור לייבוש ישיר.
מותר לפזר מלח על השלג במקום ציבורי, למניעת החלקה.
אם כבל חשמלי וכד' נפל במקום ציבורי ויש סכנה לעוברים ושבים, מותר לטלפן ולהודיע לרשות המוסמכת.
טלפון קווי ללא צג עדיף על פני סלולארי.
אם נתיך חשמלי "קפץ" ואין אמצעי חימום אחר הפועל בבית, וכן אם יש תינוק או זקן בעל מיחוש - אפשר להחזירו על ידי קטן או "בשינוי", דהיינו באמצעות מקל או כפית וכיו"ב.
הרב שמואל שפירא, מרבני "צהר", הוא רבה של כוכב יאיר.
השתתף בהכנת הכתבה: הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת"
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>