עובדי חב' החשמל: "כמו צו 8 ושליחות עליונה"
בקולות עייפים, כששיחות ממתינות שיבשרו על עוד תקלה קוטעות את דבריהם, סיפרו עובדי חברת החשמל מעט על מה שעובר עליהם בימים האחרונים. "אני עובד למעלה מ-24 שעות רצוף והיד עוד נטויה. לא נעזוב עד שיהיה חשמל"
הסערה שפוקדת את ישראל בסוף השבוע האחרון, והפסקות החשמל המרובות שנלוות אליה, הפכו את עובדי חברת החשמל ליחידה לוחמת. "את הכוננות התחלתי ביום חמישי ב-6 בבוקר" מספר יורם, עובד ממחוז ירושלים. "אחרי 24 שעות בעבודה, שלחו אותי הביתה ל-6 שעות לנוח ואחר כך חזרתי לעבוד. מאז אני עובד רצוף כבר יותר מ-12 שעות. זה קשה, הבן שלי חזר בסוף השבוע הזה לחופשה ראשונה מהטירונות וכנראה שלא יצא לי לראות אותו. אבל לכולם פה יש קשיים ואף אחד לא מתלונן. יש עובדים דתיים שנוהגים ועובדים בשבת כי מדובר בפיקוח נפש ואין ברירה".
בעקבות מזג האוויר: סופרים נסגרו בירושלים
"הנזק לרשויות המקומיות: כ-300 מיליון שקל"
רבבות ללא חשמל, שיבושים בתנועת הרכבות
איפה תוכלו לבלות בשלג - ובחינם?
בימים כתיקונם, עבודות התיקון והתחזוקה שמבצעת חברת החשמל הן מראה שגור ונהוג להתייחס אליהן כאל מובן מאליו. אם מגיעים עובדי החברה לכותרות, לרוב זה בהקשר שלילי, בשל תנאי ההעסקה שלהם או בעקבות עיצומים שהם נוקטים על מנת לשפר את התנאים הללו.
אך ביממות האחרונות לא ניתן עוד להתייחס לעבודות שמבצעת חברת החשמל כאל מובן מאליו. בתנאי מזג אוויר קשים ביותר, פועלים עובדי החברה ללא לאות להחזרת החשמל לבתים. "27 שנים אני בחברה ואני אומר לך שהעובדים שלנו, מתייחסים בימים כאלה לעבודה כאל צו 8 ושליחות עליונה", אומר אהרון, מנהל במחוז נתניה. "מה שהם רואים לנגד עיניהם זה רק להחזיר חשמל ללקוחות כמה שיותר מהר".
הערב, בקולות עייפים, סיפרו עובדי חברת החשמל על מעט מהחוויות שעוברות עליהם בימים האחרונים. כל מהלך השיחה הטלפונית, לא הפסיקו להגיע שיחות ממתינות, עם הודעות על עוד עצים שקרסו, עוד חוטים שנקרעו ועוד בתים ללא חשמל. "אני עובד למעלה מ-24 שעות רצוף והיד עוד נטויה", אומר אבינועם, שהוזעק עם צוותו מתל-אביב לירושלים. "לא נעזוב עד שיהיה חשמל".
ההפסקות בירושלים: בגלל קריסת עצים
יורם ממחוז ירושלים סיפר מעט על אירועי ליל חמישי, שבו החלו התקלות בעיר הבירה. "ב-22 בלילה נקראנו לתקלה ראשונה ברחוב ברזיל בקרית היובל. כל הלילה עבדנו על התקלה הזאת, תקלה רצינית מאוד. הצלחנו להחזיר להם את החשמל ואיך שסיימנו ונסענו לטפל בתקלה אחרת, קיבלנו הודעה שעץ בגובה של 30 מטר נפל שוב על אותה רשת וקרע את הכבלים".
יורם הוא חלק מצוות טכנאים האמונים על תיקון התקלות ברשת החשמל. ביממות האחרונות נדרשים הטכנאים הללו לשיתוף פעולה עם גורמים רבים ונוספים. "כמעט כל הפסקות החשמל נגרמו בשל נפילה של עצים על הכבלים", אומר יורם. "אנחנו לא יודעים לחלץ עץ ענק שנפל והסתבך בכבלים. אנחנו צריכים לפנות למוקד והם שולחים גוזם מקצועי שבא וחותך את העץ.
"מעבר לכך, הייתה לנו בעיה קשה עד עכשיו עם ההגעה לנקודות שבהן נתגלו תקלות. הכבישים היו חסומים בשלג ונזקקנו לסיוע של מפלסת שלג וטרקטורים. במקומות רבים, רכבים שנתקעו בשלג ננטשו על ידי בעליהם וחסמו את הכביש. היינו צריכים לפנות אותם עם טרקטור, או לנסות למצוא את הנהג".
איך מוצאים את הנהג באמצע הסערה הזאת?
"לפעמים השכנים עזרו לנו ופעם אחת העברנו למשטרה את מספר לוחית הרישוי והם מצאו את הטלפון של הנהג. הבאנו אותו ויחד עם הטרקטור חילצנו את הרכב והזזנו אותו מהדרך".
אבינועם ממחוז דן, הוקפץ עם צוותו מתל אביב לירושלים. "היום בשעות הבוקר, כשהשתפר המצב בגוש דן הוזעקנו לירושלים. המצב פה קשה. יש אזרחים שחיים בלי חשמל כבר קרוב ל-3 ימים, פשוט כואב הלב".
האם נתקלתם בקשיים בהגעה לירושלים?
"צוידנו ברכבי ארבע על ארבע והיום בבוקר כבר פינו חלק מהדרך אז הצלחנו להגיע למוקד. אבל התנועה בתוך העיר קשה מאוד. חלק מהשכונות בנויות מסמטאות צרות שקשה מאוד לעבור בהן עם רכבים כבדים, הירידות תלולות והסכנה להחלקה גדולה מאוד. ברחוב אחד היינו צריכים לקרב מנוף אבל לא יכולנו כי עצים שקרסו שכבו על הקרקע ולא ניתן היה להתקרב".
"לא מעריכים את מה שאנחנו עושים"
במרכז הארץ, מתמודדים עובדי החברה בעיקר עם תקלות אחרות, הנובעות משימוש מוגבר בחשמל על ידי האזרחים, בשל הקור. "יש לנו עדיין הרבה תקלות", אומר אהרון ממחוז נתניה. "בגלל הקור אנשים מפעילים יותר מכשירים חשמליים וגורמים לשרפה של נתיכים ושנאים. יש לנו גם רוחות שמעיפות דברים על הרשתות".
האם ניתן לומר שמערכת החשמל לא הצליחה לעמוד בביקוש?
"אנחנו תמיד אומרים לאנשים בקיץ להשתמש בחשמל בצורה נבונה. אני חושב שצריך להגיד להם את זה גם בחורף. אנחנו מתחזקים את המערכת כל הזמן ומגיבים לשינויים ולאינדיקציות שאנחנו מקבלים מהתקלות. מקומות שאני רואה בהם יותר מתקלה אחת כבר למחרת אני חוזר אליהם ובודק מה אפשר לשפר. יש שכונות שנשרפו בהן נתיכים של 1,000 אמפר. כדי להסביר מה זה אומר, צריך להבין שכל בית זה בערך 45 אמפר. אז במקומות האלה אנחנו מוסיפים שנאים".
מה לגבי התקלות הנובעות מקריסת עצים? האם נערכתם נכון מבחינת גיזום?
"אנחנו משקיעים מאות אלפי שקלים בגיזום רק באזור שאני אחראי עליו. אבל יש כל מיני אנשים במושבים שאוהבים את העצים שלהם כמו שהם אוהבים כלבים. או שהם לא נותנים לך לגזום, או שהם מבקשים ממך לעצב את העץ כאילו אתה מעצב נוף או שהם נותנים לך רק לקצץ קצת בצדדים. אחר כך, כשבאה רוח ועף העץ אז יש תקלות בחשמל ומאשימים אותנו. צריך ללכת הפוך. אם יש תקלה בגלל שנפל עץ שגדל בשטח פרטי אז צריך לחייב את בעלי העץ בעלות התיקון. ואז תראה איך כולם ירוצו אלינו כדי שנגזום את העץ שלהם".
מדוע שלא תטמינו את הקווים בקרקע?
"אפשר לעשות את זה ואנחנו גם עושים את זה אבל זו שאלה של עלות. בשכונות חדשות אנחנו מטמינים את הקווים בקרקע ויש לנו פרויקטים שבהם אנחנו משתפים פעולה עם הרשויות המקומיות במימון ההטמנה או אפילו מטמינים על חשבוננו. אבל העלות עצומה וההטמנה גם יוצרת מורכבות נוספת. אם אני רוצה להוסיף משהו או לתקן משהו בקו שנמצא מעל לקרקע זה לוקח יום יומיים. אם זה קו שמוטמן מתחת לאדמה, זה דורש אישור ותכנון ונהיה יותר מסובך".
הביקורת שכבר החלה להישמע על אפשרות לכשל בהיערכות, מעוררת תרעומת בקרב עובדי החברה, שמבחינתם עדיין נמצאים בשיא ההתמודדות עם פגעי מזג האוויר. "יש תחושה שלא מעריכים את מה שאנחנו עושים", אומר אהרון. "מיום רביעי אנשים עובדים פה מסביב לשעון. יש לי עובדים שמתקנים תקלות במקום אחד, בזמן שבמקום אחר למשפחה שלהם אין חשמל. ובכל זאת, יש תחושת סיפוק. כשעובדים כמה שעות על החזרת חשמל לשכונה, ופתאום רואים את כל האורות נדלקים בבת אחת, ושומעים את אנחת הרווחה שעולה מכל הבתים... זה לא כמו ה"הו" של הגול בכדורגל, אבל זה הסיפוק הכי גדול".