שתף קטע נבחר

 

אפקט פרנציסקוס: גם האפיפיור "דתי לייט"

בעוד הדתות הגדולות בתרדמת, הוכיח האפיפיור שאין סתירה בין דתיות אדוקה, לפתיחות אידיאולוגית - והפך לאיש הפופולארי של 2013. אפקט פרנציסקוס מסמל שאכן "משהו חדש מתחיל": דתיים מתונים רבים יוצאים נגד העמדה השמרנית הנוקשה, ולא מוותרים על נאמנותם להלכה

חגיגות השנה הנוצרית עומדות בסימן בחירתו של האפיפיור פרנציסקוס כאיש השנה של ה"טיימס". העובדה כי האפיפיור שאך מונה לתפקידו לפני חודשים מספר, הספיק להאפיל על כל מתחריו ולהפוך לדמות כה בולטת - משתלבת עם הנתון המדהים שפרנציסקוס הוא האיש המדובר ביותר בפייסבוק בשנת 2013. תופעה זו מצביעה על תהליכי עומק המתחוללים לא רק בנצרות, אלא גם בדתות אחרות ואף אצלנו, "האח הבכור" כביכול.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

 

פרנציסקוס נבחר לתפקידו על רקע שקיעתה האיטית של הנצרות הקתולית. אמנם הנצרות היא עדיין הדת הגדולה בעולם (2.2 מיליארד בני אדם, בהשוואה ל-1.6 מיליארד מוסלמים), וכ-50% מהנוצרים הם קתולים - אולם מאחורי המספרים המרשימים הללו מסתתרת העובדה שמאמינים רבים עזבו בשקט את הכנסייה. חלקם הגדול, אגב, לא בחר בחילוניות - אלא בזרמים נוצריים אחרים, רלוונטיים יותר בעיניהם.

 

הכנסייה - בסימן התנגדות

הבעיה של הכנסייה הקתולית לא הייתה רק בפרשיות כספים מפוקפקות שבנק הוותיקן היה מעורב בהן, ואף

לא בשערוריות ניצול מיני של ילדים; הכנסייה הגדולה בעולם נתפסה בעיניי רבים כנוגדת את עולמם המודרני. הסתירה לכאורה בין דת למודרניות, שהביאה בשעתו חוקרים רבים לטעון שהדת צפויה להיעלם - התגלמה בצורה מובהקת בשמרנות העקבית שהציגו ראשי הכנסייה בעשורים האחרונים: התנגדות להפלות ולשימוש באמצעי מניעה, התנגדות לאפשר לנשים לכהן בתפקידי כמורה, ואף התנגדות (סמויה, בדרך כלל) לקבוצות דתיות אחרות, ובראשן האסלאם. בקיצור - כנסייה בסימן התנגדות.

 

האפיפיור החדש שינה לחלוטין את המנגינה. "מי אני שאשפוט הומואים"? הדהים האיש שאמור להיות השופט הראשי של הכנסייה את העולם כולו, בתשובה ליחסו להומואים ולסביות. "אני מאמין באלוהים, לא באלוהים הקתולי", הפתיע פרנציסקוס בשנית, כשטען שגם אנשים שאינם נוצרים אדוקים יכולים לזכות בישועה.

 

אמירות רדיקליות אלו הביאו להתעניינות עולמית הולכת וגוברת באפיפיור, אך החשוב מכל – הם החזירו רבים לכנסייה במה שזכה כבר לכותרת "אפקט פרנציסקוס". תמונתו של האפיפיור הרוחץ רגלי אסירים, מוסלמים ונשים, והביקורת החריפה שלו כלפי הקפיטליזם הדורסני, בצד צניעותו האישית ועממיותו - הפכו אותו לאחד מהסמלים הבולטים של המחאה העולמית כלפי אי-השיוויון הכלכלי ההולך וגדל. לפתע התברר שאין סתירה בין דתיות אדוקה, פתיחות אידיאולוגית, חמלה ומאבק לא אלים למען צדק חברתי.

 

משבר הדת והדתיים

ציניקנים חילונים רבים ממעיטים בתופעת פרנציסקוס. מבחינתם, העובדה כי האיש מתנגד לנישואין שאינם בין גבר לאישה ואינו מוכן להסמיך נשים לתפקידי כמורה, מלמדת שהשינוי הוא קוסמטי בלבד. במנגינה, ולא במהות. אולם זוהי ביקורת שמפספסת את התמונה הרחבה יותר.

 

קו השבר אינו עובר בין דתיים לחילונים, הוא עובר בתוך הדת עצמה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קו השבר אינו עובר בין דתיים לחילונים, הוא עובר בתוך הדת עצמה(צילום: AFP)

 

תופעת פרנציסקוס חורגת מעבר לאיש, לקתוליות ואף מעבר לנצרות עצמה. התופעה מסמלת שאכן "משהו חדש מתחיל" במפגש המתוח שבין הדת למודרנה. מתח זה שהתפרץ בעשורים האחרונים בדמות פונדמנטליזם גלובלי, שחלקו אלים ורצחני, הביא רבים לטעון שקו השבר שבין תמיכה או התנגדות לערכי שוויון ודמוקרטיה, עובר בין דתיות לחילוניות. ואכן, הקולות הדתיים הבולטים בעשורים האחרונים היו אלה שמרדו במודרניות ובכל מסכת הערכים שהיא מסמלת.

 

תופעת פרנציסקוס מלמדת כי קו השבר אינו עובר בין דתיים לחילונים, הוא עובר בתוך הדת עצמה. דתיים מתונים רבים אינם מוכנים לקבל עוד את העמדה הדתית-שמרנית הנוקשה. הם מבינים שניצחון גישה זו פוגע באמונתם ובכל היקר לליבם, ובכלל זה בערכים ליברליים והומניסטיים.

 

אין זה אומר שדתיים מתונים אלה משילים מעליהם את אמונתם הדתית, או שהם הופכים לדתיים-"לייט", כפי שמטיחים בהם מתנגדיהם. להפך. הסיבה לפופולריות העצומה של האפיפיור נובעת דווקא מכך שהסמכות הדתית העליונה בעולם הנוצרי, טוענת שאפשר לשלב בין העולמות, על כל המורכבות הכרוכה בכך.

 

דת יכולה להיות מודרנית

למרות ההבדלים הגדולים בין הדתות, וההתנגדות המוצדקת של רבים מאתנו להשוות בין נצרות

ליהדות או לדתות אחרות - יש קווי דמיון רבים בין התופעות. גם אצלנו מתרבים לאחרונה הקולות המתונים במחנה הדתי, שיוצאים למאבק נגד המחמירים למיניהם. בדומה, הלוחמים הגדולים נגד הקיצונים המוסלמים אינם רק חילונים ליברליים, אלא דווקא מוסלמים דתיים שקצה נפשם באלימות הדתית.

 

הבחירה בפרנציסקוס כאיש השנה מצביעה על כך שיש צימאון גלובלי לדתיות משמעותית ומחייבת. "אפקט פרנציסקוס" מלמד שניתן לחבר בין דתיות עמוקה, לערכים מודרניים - והחשוב מכל: שיש מי שיכולים להוביל מהלך היסטורי שכזה.

 

  • ד"ר נתנאל פישר הוא מרצה במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה הפתוחה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
זו לא אותה המנגינה. פרנציסקוס
צילום: EPA
מומלצים