מאזדה 3 במבחן דרכים: מתנה לשוק הפרטי
מבחן ראשון בישראל לדגם העדכני של המכונית הפופולרית ביותר על הכביש המקומי. הפעם בגרסת המנוע החזקה, מרכב סדאן ורמת גימור מהודרת - עם הפנים בעיקר לשוק הפרטי. האם כדאי לוותר על עסקת ליסינג בגללה?
- שנת השקה: 2013
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
- מתחרות עיקריות: הונדה סיוויק, טויוטה קורולה-אוריס, פולקסווגן גולף-ג'טה, פורד פוקוס
- מחיר התחלתי: 133 אלף שקל (128 אלף ל-1.5 ליטר)
- מחיר לרכב המבחן: 142 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של מאזדה 3
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים במאזדה 3 החדשה כל כך מרשים, שספק אם הייתם מקשרים בינו ליצרנית היפנית, אם לא הייתם מזהים את הסמל על גלגל ההגה. חלק מהפלסטיקים - בעיקר בחלקים הנמוכים של תא הנוסעים - עדיין לא ברמת מותג יוקרה, אבל העיצוב, ההקפדה על איכות הרכבה ותפעול מרבית המתגים והמנופים מרגישים יותר כמו "יוקרה", ופחות כמו "מותג לכל כיס". בעיקר בולטת לטובה מערכת המולטימדיה, הן מבחינת תחושה והן מבחינת נוחות תפעול.
המרווח בתא הנוסעים טוב לארבעה מבוגרים, אך מאחור הוא פחות מרווח למבוגרים. מלבד זאת, לנוסע חמישי - גם פחות גדול במידותיו - תפריע תעלה רחבה שקיימת בדרך כלל בדגמי הנעה אחורית או כפולה. תא המטען גדול ונוח לשימוש, אם כי בגרסת חמש הדלתות - עליה במבחן נפרד - הוא שימושי יותר.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
מושבים נוחים מאוד וכיול מתלים נוקשה יחסית אך בעל כושר ספיגה מרשים, הציעו נסיעה נוחה מאוד לאורך מאות רבות של ק"מ, כולל 300 ק"מ רצופים. אפילו חישוקי ה-"18 וצמיגי חתך נמוך, לא הטרידו בדרך כלל.
כושר התמרון העירוני טוב, עם היגוי מדויק ונוח לתפעול, אך הראות לאחור לקויה בגלל מבנה החלון האחורי. בעת חנייה הבעיה פחות רלוונטית, שכן מצלמת נסיעה לאחור יעילה במיוחד בתמרוני חנייה. בידוד הרעשים בתא הנוסעים טוב, למעט רעש צמיגים חזק יחסית.
3. מנוע ותיבת הילוכים
הגרסה במבחן זה היא החזקה המשווקת אצלנו, 2.0 ליטר (סקיי-אקטיב), עם 165 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית רגילה. המנוע ניעור - באופן מוזר - לחיים ברעש המלווה אותו גם בתחילת נסיעה והאצות חזקות, אך מלבד זאת התרשמנו כי יחידת הכוח שקטה ומעודנת בדרך כלל. התחושה היא של רכב זריז ונמרץ, בין היתר תודות לגמישות מנוע מרשימה המאפשרת עקיפות מהירות ובטוחות.
לכך עוזרת תיבת שישה הילוכים מצוינת, אוטומטית-פשוטה עם העברות חלקות ומהירות, ותגובה מיידית למנופים מאחורי ההגה. אלה מסייעים לא רק לבטיחות, אלא גם במצבי נהיגה "נמרצת" יותר או לצורך בלימת מנוע במצבים הדורשים זאת. ה-3 מצוידת גם במערכת עצור-סע מצוינת ושקטה, המעירה את המנוע לחיים במהירות וללא רעידות מוגזמות. תצרוכת הדלק במסלול המבחן הרשימה לטובה: 15.5 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
הדור היוצא של ה-3 הציע יכולת דינמית לא-רעה, והחדש אפילו טוב ממנו. אחיזת הכביש טובה, ההגה מאפשר דיוק והמרכב מגיב לו היטב. זו אינה מכונית ספורטיבית כמובן, והמאפיינים השולטים בה עדיין ממוקדים ראשית בבטיחות ורק אחר כך הנאה מנהיגה, אך נדירות המשפחתיות שמסוגלות להתמודד איתה בתחום זה. כושר הבלימה היה טוב, אך הוא יכול היה להרשים יותר בבלימות חזקות במיוחד.
הדגם בו נהגנו צויד בשש כריות אוויר, מערכות אזהרה מפני סטייה מנתיב ומניעת "תאונות-פגוש" בעיר (עד 30 קמ"ש), יחד עם בקרת יציבות אלקטרונית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכתה ה-3 לציון חמישה כוכבים המרבי.