חשבון עו"ש: מתכוננים לקראת "סלי העמלות"
בנק הפועלים השיק שירותים חדשים לניהול חשבון העו"ש, שיכללו בין היתר ריכוז חיובים בחשבון למועד אחד כמו בכרטיס אשראי, וקביעת פעולות שיבוצעו באופן אוטומטי. ברקע: מסלולי העמלות שקבע בנק ישראל, שיכנסו לתוקף בתחילת אפריל. בקרוב צפויים בנקים נוספים להציג חידושים בעובר ושב
חוזרים למסלול: בעוד כחודשיים וחצי יכנס לתוקפו סל העמלות של בנק ישראל, והבנקים כבר שוקדים על החבילות שיציעו.
על פי ההוראות שייכנסו לתוקפן ב-1 באפריל, בנוסף לתעריפי העמלות הנהוגים כיום לפעולות המבוצעות באמצעים הישירים ולפעולות המבוצעות על ידי פקיד, יידרשו הבנקים להציע 3 מסלולי עמלות: מסלול בסיסי – שיכלול 10 פעולות בערוץ ישיר ופעולה אחת על ידי פקיד. מסלול מורחב - שיכלול 50 פעולות בערוץ ישיר ו- 10 פעולות על ידי פקיד ומסלול מורחב פלוס - שיכלול את השירותים הניתנים במסלול המורחב ובנוסף שירותים שונים שיציע הבנק.
בנק הפועלים יורה את יריית הפתיחה ומשיק מגוון שירותים חדשים בניהול העו"ש. בבנק אמנם מדגישים כי לשירותים החדשים אין קשר למסלולים וכי הם תוכננו כבר זמן רב כחלק מניתוח צרכי הלקוחות, אך לא ניתן להתעלם מהתזמון הנוכחי ומהעובדה שחלק מהשירותים יחלו רק באפריל.
הבנק הודיע כי החל ממחר יוכלו הלקוחות ליהנות משירות "UP אקטיבי" המאפשר הגדרת פעולות אוטומטיות בחשבון במספר תחומים, ללא צורך במעקב יום-יומי אחר מצב החשבון. מדובר בפעולות כגון הפנייה אוטומטית של היתרות בעו"ש לחיסכון, התראה להזמנת פנקסי צ'קים כאשר המערכת מזהה שללקוח נותרו 5 צ'קים בפנקס, ביצוע משיכה אוטומטית מפיקדון כאשר הלקוח נכנס למינוס וביצוע העברות כספים הנעשות דרך קבע לצד ג'.
עלות השירות תעמוד על 14 שקל בחודש לכל חבילת השירותים (ניתן לבחור בכל השירותים או בחלקם). כאשר עד כניסתו לתוקף של סל העמלות, באפריל, תינתן החבילה ללא תשלום. בבנק מציינים כי ייתכן וחבילה זו תוצע במסגרת החבילה המורחבת של תוכניות המסלולים.
ריכוז החיובים כמו בכרטיס אשראי
שירות חדש נוסף שייכנס לתוקפו ב-1 באפריל ויכלל במסגרת החבילה "המורחבת פלוס" הוא "UP חכם". השירות יאפשר ריכוז חיובי העו"ש הבסיסיים, כגון צ'קים, משיכות מזומן, העברות והוראות לחיוב בחשבון, לתאריך אחד מוגדר מראש בכל חודש (הלקוח יכול לבחור אחד מארבעה תאריכים מוצעים כמו בכרטיסי אשראי). למעשה, הבנק ישלם בשם הלקוח את החיוב לצד ג' ביום התשלום המקורי ומחייב את הלקוח רק בתאריך הדחוי הנבחר.
"עשינו בדיקה מקיפה וראינו שאנשים רוצים לעבור למשהו אקטיבי, מקבלת מידע פאסיבי", אומר ל-ynet אריק פינטו, הממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. "השירותים נבנו על בסיס מחקרי עומק שביצענו בשנתיים האחרונות, שמהם עלה בין השאר כי 96% מהלקוחות רואים חשיבות בתכנון התנהלותם הפיננסית, והצורך שלהם בליווי בתחום הפיננסי התחזק בתקופה האחרונה. אנו חיים בעולם שבו כל אחד רוצה לבחור באופן חופשי במוצר או שירות שמתאים לצרכיו – והכל תוך כללים ברורים של שקיפות והוגנות".
לדברי פינטו, מסלולי העמלות המורחבים שיציע הבנק טרם גובשו סופית והם צפויים להתפרסם לקראת סוף חודש פברואר.
ניתן להעריך כי בבנק מעוניינים "לקרב" את הלקוחות לשירותים החדשים, מה שיסייע בעתיד לשכנע אותם להצטרף למסלולי העמלות המורחבים והיקרים יותר שיכללו את השירותים הללו. בשבועות הקרובים צפויים גם הבנקים המתחרים להציג שירותים חדשים בחשבון העו"ש שיכללו במסלולי העמלות המורחבים.
כאמור, על פי הוראות בנק ישראל, המסלולים יתווספו לתעריפון הקיים בכל בנק ולא יחליפו את העמלות המצויות בו, כך שתמחור השירותים עבור לקוח שלא יהיה מעוניין להצטרף לאחד המסלולים, יישאר לפי השיטה הקיימת היום. בכל מקרה, כל לקוח יוכל לעבור משיטת חיוב אחת לאחרת - פעם בחודש.
בפיקוח על הבנקים הדגישו כי אין בכוונתם להתערב במחירי מסלולי העמלות וכי הם מצפים לתחרות במחירים בין הבנקים.