שתף קטע נבחר

בלי לעמוד בתור: כרטיס מיוחד לבעלי מוגבלויות

אף אחד לא אוהב לעמוד בתור, בעיקר הורים לילדים שחוששים מהרגע שסבלנותם של הקטנים תפקע והם יתחילו לעשות בלגן. מה יגידו הוריהם של ילדים בעלי מוגבלויות שאינם יכולים לקחת אותם לפארקי שעשועים בשל חשש מהתורים הארוכים משמעותית? בקשה שהוגשה למשרד משפטים הובילה לתעודות נכה חדשות עליהן מצוין כי נושא התעודה פטור מעמידה בתורים

בימים הקרובים יחל הביטוח הלאומי בהנפקת תעודות נכה חדשות שעליהן מצויין כי נושא התעודה פטור מעמידה בתורים. באופן זה תשתפר משמעותית גם איכות חייהם של בעלי הלקויות "הבלתי נראות", כולל אוטיסטים, נכים נפשית ובעלי פיגור שכלי. התקנות החדשות נכנסות לתוקפן בימים אלה ממש.

 

בכך התקבלה עמדתם של עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, שפנו בעניין זה לשרת המשפטים כבר בחודש יולי 2013. עורכי הדין הסבירו בפנייתם לשרת המשפטים כי בחודש אוקטובר 2013 אמורות היו להיכנס לתוקפן תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013 (להלן: "התקנות"). התקנות קובעות, לעניין שירות ציבורי לפי תור, כי האחראי למתן השירות יספק את השירות בלא המתנה בתור לבקשת אדם עם מוגבלות הזכאי לכך. הכל בתנאים המפורטים בתקנות.

 

תקנות אלה חשובות ביותר, ואמורות ליתן מענה, הוגן וצודק, לאנשים עם מוגבלות הזקוקים לשירות ציבורי הניתן לפי תור. יחד עם זאת, אין סנקציות בצידן של תקנות חשובות אלה. כלומר, לא מפורט בדין עונשו של מי שלא יספק למוגבל את השירות בלא שזה יצטרך להמתין לתורו. למי, אם כן,  אמור לפנות מוגבל, שזכויותיו נפגעו ע"י נותן שירות ציבורי כלשהו, ולא איפשרו לאותו מוגבל לקבל את השירות הציבורי בלא להמתין בתור? באיזה אופן תפעל המדינה כלפי מי אשר פגע בזכויותיו של המוגבל ולא איפשר לו לקבל את השירות הציבורי מבלי להמתין בתור?

 

יתרה מזאת, משום חשיבותן הגדולה של תקנות אלה, ביקשו עורכי הדין בר-און וכהן להרחיבן, כך שתחולנה גם על תורים לקבלת שירות שאינו ציבורי. כך למשל, לענין ילדים אוטיסטים, נכים, או בעלי מוגבלויות אחרות, הנאלצים להמתין בתורים ממושכים ברשתות מזון, דוכני אוכל מהיר (כדוגמת פיצריות), בתי קולנוע, בריכות, משחקיות, פארקי שעשועים וכן הלאה.

 

ילדים בעלי מוגבלויות חווים קושי ממשי וניכר בהמתנה ממושכת, הרבה מעל ומעבר לילדים רגילים, אשר מעצם היותם ילדים מתקשים לשאת המתנה בתור.

 

עורכי הדין המשיכו והסבירו בפנייתם כי בארצות רבות בעולם, כדוגמת צרפת, מחולק "כרטיס קדימות" הנושא את שם הילד ותמונתו, והמחייב כל נותן שירות לקדם את נושא הכרטיס לתחילת התור. פתרון פשוט זה מעניק מרווח נשימה ניכר להורים של ילדים בעלי מוגבלויות,

שנאלצים, לא אחת, להימנע משלל פעילויות עם ילדיהם, בשל הרתיעה מהתנהגותם בזמני המתנה ממושכים, ומאפשר להם ליטול את ילדיהם לשלל מקומות, שקודם לכן הדירו מהם את רגליהם.

 

כאמור, מחוקק המשנה כבר נתן דעתו לסוגיית מתן שירות בלא המתנה לתור, ואולם הגביל תיקון חשוב זה לשירות ציבורי בלבד. הרחבת הדין והחלתו על כל שירות, ולאו דווקא שירות ציבורי, תתרום לא רק לפרט המוגבל ומשפחתו, כי אם לחברה כולה, יסודותיה וערכיה.

 

כפי שציינו עורכי הדין, הנפקת כרטיסי קדימות - עלותם זניחה ושולית, ואילו ברכה רבה גלומה בהם. בפנייתם ביקשו את התערבותה של שרת המשפטים, מתוך כבוד והתחשבות באוכלוסיה המוגבלת. בלשכתה של שרת המשפטים העבירו את פנייתם של עורכי הדין בר-און וכהן לגורמים המקצועיים במשרד המשפטים. ואכן, משרד המשפטים פנה לביטוח הלאומי, שכאמור בימים אלה ינפיק תעודות נכה חדשות, שכוללות בחובן פטור מעמידה בתורים לבעלי מוגבלויות.

 

  • היום 19.1 מצוין יום ההתרמה לאלו"ט - האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים