ניסאן ג'וק ניסמו במבחן דרכים - שריר נוקשה
חטיבת הספורט של ניסאן מושקת בישראל דווקא ברכב הפנאי הפופולרי, להיט מכירות שיצר נישה סופר-ריווחית. ואיך מסתדר עם זה הדגם השרירי?
- שנת השקה: 2013
- קטגוריה: רכבי פנאי קטנים ספורטיביים
- מתחרות (לא ישירות): סיאט איביזה קופרה, פיז'ו 208GTi, רנו קליאו ספורט
- מחיר התחלתי: 165 אלף שקל (ידני)
- מחיר לרכב המבחן: 185 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של ניסאן ג'וק
1. תא נוסעים ותפעול
מי שפגש כבר בניסאן ג'וק רגיל, לא יופתע מסביבת הנהג והנוסעים בגרסה הכוחנית. זה אומר גם שתמצאו פה את אותה איכות הרכבה בינונית ואיכות חומרים שמעידה על גילו של הרכב.
בין היתר (ובעיקר לאור תג המחיר העסיסי), הופתענו לגלות גלגל ההגה שאינו ניתן לכיוון לעומק ועשוי למנוע תנוחת נהיגה מיטבית - פתרון שנדיר למצוא כיום גם בכלי רכב זולים פי כמה. המרווח בתא הנוסעים, כמו בג'וק הרגיל, קטן אפילו בהשוואה לסופר-מיני מודרניות, ויספיק לארבעה נוסעים בלבד. הנדסת האנוש אינה מרשימה, ובולטת בהעדרה תאורה לחלק מהמתגים. תפעול מערכת המולטימדיה אינו נוח.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נוחות נסיעה אינה מרשימה בדרך כלל ברכבי פנאי, ובמקרה של הניסמו המצב בעייתי יותר. משום מה הוחלט בניסאן (וניסמו) כי יש לכייל מתלים באופן נוקשה במיוחד ולחלוטין לא סלחני. בתוך העיר מדובר כמובן בבעיה, אך גם בכביש המהיר המצב לא טוב - אולי אפילו גרוע יותר. שכן במהירות שיוט מפתח הניסמו נטייה לדילוגים על גלים ושיבושים, בחוסר עידון בולט.
נסיעות ארוכות בפירוש לא מומלצות לסובלים מרגישות לכאבי גב, למרות מושב נהג נוח ותומך. במקביל, בידוד הרעשים בתא הנוסעים לא הרשים - עם רעשי מנוע מיותרים, רוח וצמיגים-כביש.
3. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח של הג'וק ניסמו מבוססת על דגם הטורבו הרגיל, ומציעה נפח של 1.6 ליטר, הספק של 200 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ ב-2,400 סל"ד. היא משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה ולהנעה כפולה. על הנייר הנתונים מרשימים, אך משקל עצמי גבוה יחסית ותיבת הילוכים רציפה לא-ספורטיבית בעליל, מחלצים מהניסמו ביצועים פחות ספורטיביים מהצפוי. יש רק לקוות כי בחירה בגרסה ידנית תפתור חלק מהמגרעות, אך לנו לא הזדמן להתרשם ממנה.
תצרוכת הדלק במסלול מבחן ארוך ולא מאוד מאומץ, עמדה על 7.6 ק"מ לליטר. סביר בהתחשב בהספק המרבי ובאופן הנהיגה.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
כצפוי, היכולת הדינמית של הג'וק ניסמו טובה למדי, עם אחיזה טובה והנעה כפולה שמסייעת לצאת במהירות מפניות. בכבישים המתאימים מסוגל רכב הפנאי הקטן לצבור מהירות בקצב מרשים, עם היגוי מהיר בעל משקל טוב. אלא שהניסמו הקטן אינו מערב מספיק את הנהג, וסובל מתת-היגוי (החלקת החרטום החוצה מקו הפנייה) מוגזם בעת שדוחקים בו - רעה-חולה של מכוניות כפולות הנעה לא מכויילות היטב.
אלא שיש לזכור כי נוקשות המתלים אינה מאפשרת לעיתים לנצל את מלוא פוטנציאל האחיזה. הכיול הנוקשה מקפיץ את המרכב, ומונע מהצמיגים אפשרות להעביר כמה שיותר כוח לקרקע, ולהעניק את מירב האחיזה. המתלים הנוקשים אינם סופגים מהמורות כראוי, מטלטלים את המרכב ומערערים את הקשר לכביש.
הניסמו מוצע בישראל עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות. במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכה לציון חמישה כוכבים המרבי.
5. אבזור ומחיר
תמורת 185 אלף שקל, תקבלו לא מעט אבזור: מערכת מולטימדיה עם מצלמה לנסיעה לאחור, חיבורי USB ובלוטות', בקרת אקלים, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם, חימום למושבים הקדמיים, חישוקי "18, מושבים וגלגל הגה מצופים זמש ובקרת שיוט. רמת האבזור טובה, אך כדאי להזכיר כי חלק ניכר מהאבזור זמין גם ברמות גימור נמוכות וזולות יותר.
ציון כולל וסיכום
+ מראה, אבזור, יכולת דינמית
- נוחות, איכות, מנוע-גיר
ולבסוף: ניסאן בחרה - בצעד נועז - להשיק לראשונה את מותג ניסמו דווקא ברכב פנאי. היצרנית היפנית ידועה בצעדים הנועזים הללו - אחד מהם הביא לחיים את הג'וק בעל העיצוב המיוחד, ולעיתים זה בהחלט משתלם לה. זה לא המקרה בג'וק ניסמו, שמציע נוחות נסיעה לא טובה, גם ביחס למכונית ספורט טהורה ואיכות נמוכה בתא הנוסעים. היכולת הדינמית טובה, אך מכוניות סופר-מיני ספורטיביות (לעיתים גם זולות יותר) יעניקו יותר בתחום זה.
מבחינתנו לפחות, אם הג'וק הפופולרי עושה לכם את זה, טוב תעשו אם תבחרו באחת הגרסאות הזולות יותר, המציעות עיצוב ואבזור דומים, מבלי לוותר על נוחות נסיעה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,618 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 200 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-2,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 416.5 ס"מ |
רוחב | 177 ס"מ |
גובה | 156.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 253 ס"מ |
משקל | 1,430 ק"ג |
נפח תא מטען | 207 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.2 שניות |
מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.5 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 7.6 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 169 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | אין נתון |
מחיר לגרסה שנבחנה | 185,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילון) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |