יותר יישובים יקבלו הטבת מס. ההנחה תקטן?
הקריטריונים החדשים להענקת הטבות מס בפריפריה, שיעלו להצבעה בממשלה, יוסיפו 230 יישובים חדשים לרשימה. מעט מאוד יישובים שנהנים היום מההטבות יאבדו אותן, אך ספק אם הממשלה תגדיל את תקציב ההטבות שעומד על 750 מיליון שקל. המחיר הצפוי: צמצום ההנחה לכל תושב
הממשלה תתבקש להכריע מחר בבוקר (א') בשאלה, אילו מאזרחי ישראל ישלמו מס הכנסה מלא, ואילו יזכו בהנחה משמעותית. הקריטריונים החדשים להענקת הטבות מס ליישובים בפריפריה, עולים להצבעה בישיבת הממשלה, ואם יאושרו, 230 יישובים חדשים בישראל יתווספו לרשימת היישובים שתושביהם נהנים מהנחות משמעותיות בתשלומי מס הכנסה.
בג"ץ: המדינה מפלה יישובים ערבים במס הכנסה
העיתוי אינו מקרי. אם לא תאושר ההחלטה עד ה-22 בפברואר, כמה עשרות יישובים שתושביהם נהנים היום מהנחה של 12% על מס הכנסה עד להכנסה שנתית של 157,680 שקל, יאבדו את ההטבה. מדובר ביישובים ערד, בית שאן, חצור הגלילית, ישובי המועצה האזורית ערבה תיכונה וישובי המועצה האזורית אילות – שפסיקת בג"ץ ביטלה את זכאותם להטבות במאי 2012 בנימוק שההטבות הוענקו להם משיקולים לא עניינים ולא שוויוניים.
לבקשת המדינה, דחה בג"ץ את ביצוע הפסיקה עד פברואר הקרוב. בינתיים, גובש בממשלה מתווה שיאפשר להשיב ליישובים אלה את ההטבה. ההחלטה שעליה יצביעו השרים תאפשר להחזיר לתושבי היישובים הללו את הזכאות להנחה במס הכנסה, על ידי קביעת קריטריונים שוויוניים וברורים, אשר היישובים הללו עומדים בהם.
התוצאה, ברם, היא שרשימת היישובים הזכאים להטבות תגדל משמעותית, ועד סוף השנה תיאלץ הממשלה לבחור: האם להגדיל את תקציב ההטבות, שעומד השנה על כ-750 מיליון שקל, או להקטין את היקף ההנחה שממנה נהנה כל תושב, כך שהתקציב הקיים יספיק לכולם.
שיקולים פוליטיים, ללא קריטריונים ברורים
ההחלטה קובעת קריטריונים אחידים וברורים לזכאות, בניגוד למצב כיום, שבו פקודת מס הכנסה כוללת רשימה של היישובים הזכאים להטבות, ללא נימוק או שיטה ברורה שמסבירים מדוע ישוב אחד זכאי ואחר לא. מצב זה התהווה לאחר שנים רבות שבהן חברי הכנסת העניקו ליישובים שונים בישראל, הנחות משמעותיות מנימוקים של עידוד ההתיישבות בקרבת גבולות המדינה. מכיוון שמדיניות זו לא עוגנה מעולם בקריטריונים ברורים, היא נוצלה לא פעם כדי להעניק הטבות משיקולים פוליטיים.בשנת 2005 הוגשה קבוצה של עתירות לבג"ץ כנגד מדיניות הטבות המס, בטענה שהיא מפלה לרעה את הערבים המוסלמים והדרוזים בצפון הארץ ואת הבדואים בדרום הארץ. מגישי העתירות טענו כי ישנם יישובים הזהים בכל מאפייניהם ליישובים הנהנים מהטבות המס, פרט למוצא הלאומי התושבים, אשר למרות זאת אינם נהנים מההטבות.
בפסיקתם, מתחו שופטי בג"ץ ביקורת נוקבת על האופן שבו גובשה רשימת היישובים שנהנים מהטבות המס. "כיצד בא המחוקק לכדי גיבוש רשימה זו?", שאלו בפסק הדין. "מדוע היישובים היהודיים כפר-ורדים ויחיעם הוכנסו לרשימה, ואילו הישוב הדרוזי בית-ג'אן הסמוך להם נפקד? מדוע הוכנסה המועצה האזורית הערבה התיכונה לתוספת הראשונה, ואילו המועצה האזורית תמר נותרה מחוצה לה? כיצד נקבעו שיעורי ההטבה השונים ועל בסיס איזה סולם? מענה לשאלות אלו, שלא לומר מענה סדור המבוסס על תבחינים אחידים, שוויוניים ואובייקטיביים, אין בכוחו של סעיף 11(ב) ליתן".
תשומת לב מיוחדת ניתנה בפסק הדין הזה להחלטה שקיבלה הממשלה ב-2005, על הענקת הטבות מס מיוחדות ליישובי עוטף עזה. הצעת החוק המקורית קבעה כי יישובים שממוקמים בטווח של 7 קילומטרים מגבול הרצועה ייהנו מהנחה במס הכנסה. ההצעה עברה בקריאה ראשונה במליאה, אולם לאחר מכן חזרה לועדת הכספים "צמחו" לה במפתיע תוספות. לרשימת היישובים שייהנו ממס הכנסה מופחת נוספו היישובים ערד, בית שאן, חצור הגלילית, ישובי המועצה האזורית ערבה תיכונה וישובי המועצה האזורית אילות.
שופטי בג"ץ קבעו, כאמור, כי לא הייתה כל הצדקה להענקת הטבות מס לאותם יישובים והורו לבטלה. כמו כן, הורו השופטים להעניק ליישובים מזרעה, כיסרא-סמיע ובית ג'אן את אותן הטבות שמהן נהנים יישובים בצפון. "הפלייה זו של תושבי מזרעה, כיסרא-סמיע ובית-ג'אן נמנית עם ההפליות המובהקות שישנן", קבעו השופטים. "בתוצאתה היא לוקה באחת מן ההבחנות החשודות ביותר – הבחנה על בסיס לאום. ככזו, היא גוררת עימה באופן מובנה פגיעה בכבודם של תושבי שלושת היישובים ומעמידה אותם בעמדה נחותה, לכאורה, ביחס לשכניהם היהודים".
שופטי בג"ץ הצהירו בפסיקתם כי התערבות כזאת במדיניות החקיקה לא הייתה הפתרון המועדף עליהם. השופטים קיימו לא פחות מ-5 ישיבות במטרה לשכנע את הכנסת להרים את הכפפה ולקבוע קריטריונים אחידים ושוויוניים שיבטלו את הטענות על הפליה. אולם כל הדיונים בכנסת במטרה לגבש פיתרון עלו על שרטון.
חברי הכנסת לא היו מוכנים להיענות לאתגר מחשש שייכנסו לפלונטר: הרחבה של מספר היישובים הזכאים, פירושה הקצאת תקציב נוסף, ובהיעדר תקציב כזה – צמצום של היקף ההטבה לכל אזרח. שמירה על מספר זהה של יישובים שנהנים מההטבה תוך קביעת קריטריונים שוויוניים, פירושה שיישובים יהודים שנהנים כעת מההטבה יוותרו עליה לטובת יישובים אחרים. בכנסת החליטו לשבת על הגדר ולחכות שבג"ץ יכריח אותם לקבל החלטה.
הקריטריונים: מעט יישובים יאבדו את ההטבות
כעת הגיע הרגע, ובממשלה בחרו באופציה של הרחבת מספר היישובים, גם במחיר של צמצום עתידי של ההטבה. הצעת המחליטים שתוגש לשרים קובעת כי תושביו של כל ישוב שממוקם צפונה מקו רוחב 750, דרומה מקו רוחב 610, מזרחה מקו אורך 250, וכן 9 קילומטרים מגבול לבנון או 7 קילומטרים מגבול אחר - ייהנו ממס הכנסה מופחת.
מכלל זה יוחרגו יישובים שבהם חיים למעלה מ-75 אלף תושבים ויישובים השייכים לאשכול חברתי-כלכלי 9 ו-10 ואינם סמוכים לגבול. הקריטריונים נתפרו כך שמעט מאוד יישובים שנהנים היום מההטבות יאבדו אותן. לעומת זאת, כ-230 יישובים שתושביהם אינם נהנים היום מהטבות המס יהיו זכאים להן בהתאם לקריטריונים החדשים.
כלומר, עוגת ההטבות הקיימת תחולק למספר גדול בהרבה של פרוסות. וכל פרוסה תקטן משמעותית. בהצעה שעליה יצביעו השרים נקבע כי היקף ההטבות ידון במסגרת הדיונים על תקציב 2015. תקציב זה, יש להזכיר, צריך לעבור קיצוץ של 10 מיליארד שקל כדי להתאימו למסגרת החדשה שאישרה הממשלה לפני כחודש. הסיכויים שבתקציב קיצוצים שכזה, תבחר הממשלה להכפיל את הסכום שהיא מקצה להטבות מס בפריפריה קטן, והדיון צפוי להתרכז בהקטנת שיעורי ההנחה שמהם נהנים התושבים.
בקריית שמונה כבר מנסים למנוע את השינוי בהטבות המס לתושבי העיר. ראש העיר, ניסים מלכה, נפגש לאחרונה עם השרים סילבן שלום וישראל כץ וביקש שיתנגדו לשינוי המתוכנן. בנוסף, שיגר מלכה מכתב לראש הממשלה בו קרא לו לא לפגוע בהטבות המס לתושבי העיר: "הטבה זו הושגה בדמים לאחר שתושבי קריית שמונה משמשים במשך 50 שנה חומת מגן אנושית בגבולה הצפוני של מדינת ישראל", כתב מלכה. "ממשלות ישראל לדורותיהם השכילו להבין כי רק על ידי הטבת המס אשר תגדיל את הנטו בשכרם של תושבי העיר (בעיקר ממעמד הביניים) ניתן יהיה למנוע את הפיכתה של קריית שמונה לעיר רווחה שקולטת משפחות נתמכות ולהפוך את קריית שמונה לעיר אטרקטיבית שמושכת אליה אוכלוסיות חזקות מבחוץ".
לא רק בצפון דורשים לשקול מחדש את השינויים בקריטריונים לקבלת ההטבה. ראש עיריית ערד, טלי פלוסקוב, אמרה ל-ynet כי "הטבות המס ליישובי הפריפריה חשובות לפיתוחם וחיזוקם בהתאם לחזון ההתיישבות הציונית בקצוות הארץ. הישרדותם של יישובים אלה תלויה במשיכת אוכלוסיות חזקות אליהם והשארת הכוחות החזקים בעיר. ללא הטבות המס ימשיכו יישובי הפריפריה לסבול מבריחת אוכלוסיות חזקות, מירידה בחוסן הכלכלי, מאבדן כוח עבודה איכותי, ומחוסר יכולת למשוך אליהן יזמים ומעסיקים. הטבות המס אם כן הינן מחויבות המציאות.
"אך השיקול העיקרי במתן הטבות המס חייב להיות על בסיס קריטריונים שוויוניים ואובייקטיביים. תושבי הנגב השותפים לחזון ההתיישבות חייבים לקבל הטבות מס על פי חלוקה צודקת בהתאם לחוזקו של היישוב, ריחוקו מהמרכז ומצבו הסוציו-אקונומי. מתן הטבות באופן שוויוני יתקבל בברכה על ידי תושבי הנגב ביישובים השונים והפערים ביניהם לא יהיו גדולים. במצב כזה לא 'ינדדו' תושבים מעיר אחת אל שכנתה בגלל אחוזים בודדים בגובה הטבת המס. על הממשלה להבין את חשיבות ההטבות לערי הפריפריה ואת חשיבות השוויוניות שבחלוקתן. רק בדרך זו יחוש הציבור כי יש מי ששותף לעתידו ושהדיבורים על חזון, ציונות והתיישבות אינם דיבורים בעלמא".
בהכנת הידיעה השתתפו מאור בוכניק ומתי סיבר