שתף קטע נבחר

 

מה סדר האזכרה במלאת 11 חודשי פטירה?

שאלה:

 

מלאו לפטירת אבי ז"ל 11 חודשים. האם ביום האזכרה עולים לבית העלמין בבוקר - ובערב עורכים אזכרה בבית הכנסת? או שעורכים אזכרה ולמחרת עולים לבית העלמין? (מירי, חיפה).

 

  • יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

     

    תשובה:

     

    ראשית, תנוחמי מן השמיים (ניחומים על הורים תקפים במשך כל שנת האבל). האזכרה בחודש ה-11 תלויה

    במנהגי העדות; אצל האשכנזים לא נוהגים לציין זאת. תאריך זה מציין רק את גמר אמירת הקדיש. וכך כותב הרמ"א (רבי משה איסרליש, שפסקיו מחייבים את האשכנזים): "נהגו שאין אומרים קדיש ותפילה רק י"א חודשים, כדי שלא יעשו אביהם ואמם רשעים, כי משפט רשע י"ב חודש" (שולחן ערוך, "יורה דעה" סימן שעו, ד').

     

    האחרונים מעירים על סתירה בדברי הרמ"א; מצד אחד הוא כותב שיש להגיד קדיש שנה שלימה, ומצד שני - י"א חודשים בלבד, ונאמרו מספר תירוצים ליישבה: יש מסבירים כי הרמ"א משמיע בתחילת דבריו את עיקר הדין, שצריך לומר י"ב חודש קדיש, ורק בגלל החשש להחשיב את ההורים כרשעים, מקצרים את הזמן ("מנחת יצחק" חלק ט', סימן מב), ויש לדבר זה השלכה. במקרה וידוע שההורים היו רשעים, אזי מצווה לומר כל השנה קדיש. וכן נזכר בשם המקובלים, לומר קדיש י"ב חודש פחות שבוע.

     

    יש מהמקובלים המזכירים בדבר משמעות מיוחדת, וכך כותב אחד מהם בתשובה: "המנהג פה בעירנו להפסיק שלא לומר קדיש רק בשבוע ראשון של י"ב חודש, וסוף י"א חודש קורין אותו שנת החסירה, ומחלקים בו מאכל ומעות למנוחת הנפטר כאילו היום נגמר תיקונו ומשפטו, ואינו לרשעים שנידונין י"ב חודש שלמים" (שו"ת רב פעלים ג־יו"ד סימן לב, וכ"כ בבן איש חי ויחי י"ד). כלומר, שמצרפים לזה משמעות, שאין עליו דין של גיהנום, ומציינים זאת בסעודה.

     

    כדעה זו נוהגים הספרדים, העושים אזכרה וסעודה בסיום 11 חודשי אבלות. לפי שיטה זו, אזכרת 11 חודש היא אזכרה חשובה ועיקרית, מפני שבה אנו מצהירים שהנפטר הוא מהמזומנים לחיי עולם הבא, ומקדימים לציין את האזכרה עוד בטרם מלאת השנה במלואה, כדי להדגיש עניין זה שהנפטר כבר הגיע למקומו הראוי לו בגן העדן.

     

    מכאן, לשאלתך

    הדבר החשוב בעניין הוא לקיים את האזכרה בתאריך המדויק. ולכן, אפשר לקיים את

    האזכרה בלילה, ולעלות לבית העלמין ביום שאחר כך. אפשר גם לעלות לבית העלמין ביום, ולקיים את האזכרה מיד אחר כך, באופן שתתחיל לפני השקיעה. שתי האפשרויות טובות הן.

     

    מן הסתם, בחורף, בשל השקיעה המוקדמת, קשה יותר לעשות הכל ביום אחד. ולכן כאמור, יש אפשרות לעשות את האזכרה גם בלילה שלפני האזכרה. ושוב, מן השמיים תנוחמו (משיב: הרב אייל ורד).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים