קיה סול חשמלי - בעתיד גם אצלנו?
קיה חשפה גרסה נקיה למיקרו-וואן סול. תגיע לאולמות התצוגה בארה"ב תוך מספר חודשים. אלינו? בטלקאר רוצים, אבל תלויים בתקינה
קיה סול יוצע בגרסה חשמלית. כך הודיעה יצרנית הרכב הקוריאנית בתערוכת שיקגו, וחשפה דגם סדרתי המסוגל לטענתה לנסוע עד 145 ק"מ בין טעינות - פחות או יותר הטווח הסטנדרטי של מכוניות חשמליות כבר מספר שנים (בסביבות ה-100-90 מייל).
הסול החשמלי מבוסס על המיקרו-וואן שמשווק גם בישראל, אך בדור השני שעדיין לא הגיע אלינו. מחברת טלקאר, יבואנית קיה, נמסר כי הדור החדש של הסול צפוי להגיע לישראל כפי הנראה בתחילת מאי. לגבי הגרסה החשמלית, ביבואנית מצהירים כי יבחנו זאת מתוך מטרה לשווק - אך קודם לכן הרכב נזקק לתקינה המתאימה, שעדיין לא ידוע מתי תתקבל.
יצויין כי על-פי גורמים בקיה, לפי שעה תקינת הרכב מוגדרת כ-"Limited Series Production" (ייצור סדרתי מוגבל), מה שיתיר שיווק בישראל של עד 10 יחידות בלבד לפי תקנות משרד התחבורה.
הסול EV (קיצור של Electric Vehicle, רכב חשמלי), מצויד במערך מצברי ליתיום-יון פולימר, עם מתח של 360 וולט וקיבולת של 27 קילו-וואט שעה. למצברים 96 תאים שמסודרים בשמונה מערכים. טעינת המצברים באמצעות שקע 120 וולט (12 אמפר) - שיהווה את האבזור התקני - תארוך 24 שעות. מי שיחפוץ בטעינה מהירה יותר, יידרש לרכוש בנפרד ערכת טעינה ל-240 וולט (30 אמפר), באמצעותה תארוך הטעינה בין ארבע לחמש שעות.
הסול החשמלי יוכל להאיץ מעמידה ל-97 קמ"ש (60 מייל לשעה) בתוך פחות מ-12 שניות, ולמהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של כ-145 קמ"ש. זאת, במטרה לשמור על טווח נסיעה מיטבי. עד למהירות של 20 קמ"ש, הרכב ישמיע צליל התראה כדי להזהיר הולכי רגל.
גרסת ה-EV של הסול מציעה מידות חיצוניות זהות לדור השני של המיקרו-וואן, עם אורך כולל של 414 ס"מ, רוחב של 180 ס"מ, גובה של 160 ס"מ ובסיס גלגלים שעומד על 257 ס"מ. על-פי קיה נפח תא המטען קטן בכ-20% בהשוואה לסול בנזין או דיזל, אך המרווח לנוסעים (עד חמישה) לא השתנה מהותית.
קיה סול EV ישווק באמריקה החל ברבעון השלישי של השנה. נכון לעתה עדיין לא ידוע מה יהיה מחירו בהשוואה לסול הרגיל, שעולה בארה"ב החל מ-14,900 דולר (כ-52 אלף שקל).