שתף קטע נבחר

וואטסאפ לפייסבוק? כי היא יכולה וצריכה

למה הרשת החברתית הגדולה בעולם צריכה מסרים מידיים? לשאלת 16 מיליארד הזו יש כמה תשובות. מה שבטוח: היא לא מצפה לרווח מיידי, והיא לא תשנה את האפליקציה משמעותית בינתיים. אתם יכולים להרגיע את הקבוצה של המשפחה

פייסבוק הטילה פצצה ענקית בתחום הסלולר, האפליקציות והרכישות אמש (ד’) קצת אחרי חצות (שעון ישראל), כשהודיעה כי היא רוכשת את אפליקציית המסרים המיידיים הסלולרית, WhatsApp, תמורת 16 מיליארד דולר. נשאלת השאלה למה? שהרי לפייסבוק יש את כל הסיבות להמנע מרכישה כזו: הסכום משמעותי מאוד וייקח זמן להחזיר אותו, יש לה מאגר משתמשים גדול יותר, והיא יכולה לשפר את המסנג’ר שלה מספיק כדי שיוכל להתחרות בבועה הירוקה עם הטלפון. והכי חשוב: השקעות בתחום הזה כמו ICQ וסקייפ לא הראו הצלחה מזהירה לחברות AOL ו-eBay שאחר כך מכרו אותן הלאה.

 

עוד סיפורים חמים - בוואטסאפ  שלנו

 

הכי חשוב: העברת חתולים  (צילום: שני ששון) (צילום: שני ששון)
הכי חשוב: העברת חתולים (צילום: שני ששון)

 

רשת חברתית

אבל זה רק למראית עין. פייסבוק לא רוכשת פה תוכנת מסרים מידיים או תוכנת הודעות. פייסבוק רוכשת רשת חברתית אמיתית חוצה מגזרים ופלטפורמות.

לפני 5 שנים, הצליחה וואטסאפ להתחיל לחדור לנישה שחיכתה לבואה (לצד טנגו, וייבר ואפליקציות אחרות) - משהו שיחליף את הסמס - אפשרות שהייתה מדהימה בסוף שנות ה-90 - אבל הפכה לארכאית, מסורבלת ומיושנת בשנות ה-00' וגם יקרה. לא תמיד החבילות היו בלתי מוגבלות. זוכרים?

 

וואטסאפ הצליחה לתפוס את החלל הזה ולעזור לנו להתכתב עם אנשים שיש לנו את מספר הטלפון שלהם. אם זה בחינם, או תמורת דולר בשנה. עולם חדש ונפלא של הודעות נפתח בפנינו. שולחים מיד, מקבלים מיד, רואים אם ההודעה הגיעה, ורואים מתי הצד השני מתחיל להקליד. לא רק זה, אלא שוואטסאפ, עם הזמן, תמכה במגוון עצום של מכשירים. גם אם הייתם עם מכשיר טיפש, או מכשיר ביניים מוזר לפני חדירת הסמארטפונים בשנים האחרונות- וואטסאפ הייתה שם. היא חזתה בתחילת דרכה כי השנה (2014) נראה את הטלפונים האחרונים שאינם סמארטפונים.

 

אבל תפקידה של וואטסאפ כתחליף מוצלח לסמס הוא רק נקודת הפתיחה שלה. האפשרות לשדר לכולם, לשלוח תמונות, לנהל קבוצות, ו(אולי בעיקר האפשרות להשתיק את הקבוצות) הפכה אותה לרשת חברתית של ממש. רשת שיכולה להיות בכיס של כל אחד מאיתנו.

 

מה שאין לפייסבוק

בוואטסאפ אנחנו צורכים תוכן רק מחברים אמיתיים, יכולים לנהל את הקבוצה של המשפחה, העבודה, המילואים וההורים של הגן. הודעת “מחר חולצה לבנה” תגיע אלינו בשניה שהיא נשלחת, ולא תיקבר בין פרסומות לחתונה, ויזה לאמריקה בקליק ודעתם של עשרות אנשים על פרשיית אדם ורטה. אנחנו נכנסים לפייסבוק כדי להגיד כמה מדהים הייתה אקס פקטור, להתעצבן על שירות לקוי שקיבלנו, בלחטט באלבום תאילנד ולפרסם תמונה מהחתונה של הבן דוד עם הקטנוווות שלנו, אבל אם נרצה להיות פרקטים ולקבוע ארוחת ערב עם החברים האמיתיים שלנו, ולא לקט של 1,000 איש אקראיים, אנחנו נשגר הודעה קבוצתית בוואטסאפ. האמת, גם את הקטנווות שלנו אפשר גם לשלוח ישר לקבוצה של המשפחה.

 

זאת ועוד, אם נקבל סרטון חדש ומגניב, או תמונה שאסור היה לנו לראות, או משהו שחורג אפילו בטיפה מהכללים הנוקשים של פייסבוק, הנה הפתרון נמצא בכיס.ובניגוד לפייסבוק, הוא גם לא נתקע ולא צריך לחשוב על הגדרות פרטיות. קליק על החץ של של העבר ובוחרים באנשי הקשר והקבוצה. והופס - הפצנו ברשת החברתית הפרטית שלנו הכל, בלי צנזורה, בלי דיווחים בלי לחכות ללייקים ובלי לקוות שההודעה תופיע בפיד. יש אינטימיות, לכאורה בין החברים שלנו, אבל בסוף זה מתפשט כמו בפייסבוק, כן, גם לפייסבוק יש אפליקצית מסרים וקבוצות, אבל היא ממש לא מספקת אותה חוויה קלה ומהירה של שיתוף והטסה של הודעות.

 

 

על כל טלפון: וואטסאפ ()
על כל טלפון: וואטסאפ

 

מה היא תעשה איתה?

רכישות קודמות בהסטוריה של פייסבוק ובהסטוריה של הסטארטאפים בכלל, הראו לנו שפייסבוק לא תשחט את התרנגול שמטיל ביצי זהב. טוב, מטבעות זהב קטנים. בכל זאת קשה לכסות על השקעה של 16 מיליארד דולר והוצאות שוטפות שצריך להמשיך לשלם, כאשר ההכנסה הישירה היא דולר ממשתמש. ובכל זאת, שינויים גדולים מדי כמו לשים פרסומות, או לשנות את הפיצ’רים שכולם אוהבים יהרגו את וואטסאפ, ואת האינטימיות. היא כן תרצה בשלבים הראשונים לקדם את האפליקציות אחת באמצעות השנייה - לתת לנו את וואטסאפ בפיד, ולנסות, בעדינות, לאחד את החברים שלנו בשתי הרשתות לרשימה אחת.

 

לפייסבוק יהיה קשה להרוויח בחזרה את הכסף, אבל היא כן מחזקת את המעמד שלה בעולם הסלולר כשהאפקליציה שלה מתיישנת (ומנסה להתחדש באמצעות Home ו-Paper). פייסבוק תגרום כנראה גם לגוגל לרעוד קצת, כי אם גוגל פלוס לא מתרוממת, עכשיו גם האנגאאוטס - אפליקצית המסרים שלה, תצטרך להתרענן ולתת סיבה להישאר אצלה או לחזור אליה.

 

ובסופו של דבר ברכישה של וואטסאפ, פייסבוק עושה את מה שהכי חשוב לעשות בעסקאות ענק - היא מנטרלת תחרות מאוד מאוד קשה. לפי הפרשנויות בעולם, התחרות היא בעיקר על תשומת לבם של צעירים.  פייסבוק מחזירה אותם אליה ומנסה לתפוס שוב את כס המלכות של הכיסים שלנו. בהתאם לחוק שהתוותה מיקרוסופט: אם אתה לא יכול לנצח אותם - קנה אותם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שני ששון
עסקת השנה. בינתיים
צילום: שני ששון
מומלצים