הכי קרביים, הכי תורמים: למי מפריעים הסדרניקים?
בוגרי ישיבות ההסדר הם מעמד הביניים שנושא ברוב הנטל: עושה מילואים, משלם מיסים מעל לממוצע, וממלא את בתי העלמין הצבאיים. אין גבול לחוצפת המאשימים אותו בהשתמטות. מי שחושב שבקיצורו ירוויח יותר חודשי שירות קרבי, דומה לטיפש ששחט את התרנגולת שהטילה ביצי זהב
קיומו של עם ישראל תלוי בקשר שלו לתורה. כששמר את התורה, שגשג. כשזנח את התורה, נפל לפני אויביו וגלה מארצו. גם בגלות הארוכה, שרד בזכות לימוד התורה. ככל שהלימוד מחובר כראוי לחיים, כך הוא משפיע יותר לטובה. זאת מגמת הלימוד בישיבות ההסדר, ולכן הוא משפיע ברכה על כל תחומי החיים הלאומיים.
<< עוד חדשות ועדכונים - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אחוז החיילים הקרביים מקרב בני ישיבות ההסדר גבוה במיוחד, כ-85%. אין עוד קבוצה שאחוז הקרביים שבקרבה כה גבוה. נתון זה מדהים עוד יותר כאשר יודעים שמדובר בבחורים ממוצעים בנתוניהם הגופניים.
רבים מהבחורים הדתיים שמבחינה נפשית וגופנית מתאימים לשירות קרבי, הולכים לשירות של שלוש שנים ביחידות המובחרות. הלומדים בישיבות ההסדר הם בחורים רגילים עם נטייה ללימוד תורה. בחברות אחרות, רבים מהם נחשבים ל"חנונים", בעלי כושר גופני בינוני, מרכיבי משקפיים, שמעדיפים להשתמט משירות קרבי. אולם במסגרת ההסדר הם מתגייסים ליחידות הקרביות.
ההסדרניקים לא בורחים
למרות נתוני הפתיחה הפחות טובים, לכאורה, מחלקות ההסדר הן בדרך כלל המצטיינות בגדודים, וברוב התחרויות הן זוכות במקום הראשון, הן בכושר הגופני והן במקצוענות, והדבר בא לידי ביטוי בשדות הקרב. עשרה אחוזים מהם ממשיכים לפיקוד וקצונה.
השפעתו הברוכה של הלימוד נמשכת גם אחר כך. מקרב בוגרי ישיבות ההסדר צומחים רבנים, מחנכים, חוקרים, פעילים חברתיים, אנשי עמל ועסקים שמפתחים את הכלכלה הישראלית. רבים מהם משתכרים מעבר לממוצע, והם נשארים בארץ ומשלמים מיסים. רבים מהם זוכים להקים משפחות גדולות, וגם בזה תורמים את חלקם לבניין העם והארץ.
כשמדברים על בריחת מוחות של אקדמאים לחו"ל, ידוע שאין מדובר בבוגרי ישיבות ההסדר. הם נשארים, ורובם הגדול ממשיך לשרת עשרות שנים במילואים, ביחידות הקרביות. זאת כאשר מכלל האוכלוסייה רק עשרה אחוזים משרתים במילואים.
תחסלו את ה"הסדר"? תחסלו את הסיכוי לגייס חרדים
בעשרות השנים הראשונות למדינה, מעטים מבני הציבור הדתי-לאומי הלכו לישיבות, לכן השפעתם
הציבורית הייתה מעטה. הם לא בלטו בצבא, ורק בודדים הגיעו ליחידות המובחרות. הם גידלו נוער שהתבייש לחבוש כיפה, ושרבים מקרבו עזבו את הדת.
לימוד התורה בישיבות הציוניות הוא הסיבה העיקרית להעלאת רמת השירות הצבאי בקרב הציבור הדתי. עד אז היו רוב בחורי הישיבות - חרדים שלא העריכו את צה"ל, ולכן הדתיים ששירתו בצבא, הלכו בקומה שפופה. ככל שהישיבות הציוניות התעצמו, הלכה קומתם של המשרתים והזדקפה. הם ידעו שבישיבות הקדושות הציוניות מעריכים אותם מאוד, ומלווים את שירותם באהבה ובתפילה. ותרומתם של החיילים הדתיים הלכה וגברה, עד שנעשו מובילים בכל היחידות הקרביות.
כל מי שמתבונן בברכה העצומה שצמחה מישיבות ההסדר, מבין שככל שיתרבו תלמידיהן, כך ייטב למדינת ישראל ולצה"ל. ועדיין 'יש שמתעקשים לפגוע בישיבות ההסדר ולצמצמם את מספר תלמידיהן, בלי להבין שלימוד תורת ארץ ישראל בישיבות הציוניות הוא הסיבה היחידה לכל השגשוג הנפלא הזה. מי שחושב שבקיצור לימוד התורה ירוויח יותר חודשים של שירות קרבי, דומה לטיפש ששחט את התרנגולת שהטילה ביצי זהב.
ככל שיתרבו תלמידי ישיבות ההסדר, כך ישתפר מצבנו הלאומי-ביטחוני, מפני שלימוד התורה בישיבות הציוניות מעצב את כל מערכת הערכים, ועושה את החיילים לטובים יותר בכל הבחינות: אמינות, אחריות, מקצועיות, ומעל הכל מוטיבציה גבוהה. אם רוב החיילים היו באים לשירות הצבאי מתוך ישיבות ההסדר, היה ניתן לייעל אותו, לקצר את משכו - ולהשיג תוצאות טובות יותר. הדגם הזה הוא היחיד שיכול לגרום לגיוס אמיתי של בני הציבור החרדי.
אפליה? מי רוצה בכלל מסגרת של חמש שנים?
טוענים שמפלים לטובה את בחורי ישיבות ההסדר שמשרתים רק שישה-עשר חודשים - אולם אין כאן
שום אפליה. כל בחור ישראלי מוזמן ללמוד בישיבות באותם התנאים. עליו להקדיש לשם כך חמש שנים, מתוכם שנה וחצי בצבא, ושלוש וחצי בישיבה.
תשאלו חיילים מה הם מעדיפים: שירות של שלוש שנים, או חמש שנים שרובן בישיבה? ותבינו מיד שאין כאן שום קיפוח. הרי הרבנים בישיבות התיכוניות מנסים לשכנע את התלמידים ללכת לישיבות ההסדר, ורבים אינם משתכנעים, כי למרות הבנתם את ערך הלימוד, המשימה קשה עבורם.
תנועת "יש עתיד" קמה מתוך טענה מוצדקת, שלא ניתן לסחוט עוד את מעמד הביניים שנושא בעיקר עול קיום המדינה. הציבור הדתי-לאומי נושא בעול הזה יותר מכולם, וכל זה בזכות החינוך ולימוד התורה המשמעותי בישיבות ההסדר.
לכן ציבור זה מתגייס לצבא בהמוניו בסדיר ובמילואים, שומר על מורשת לימוד התורה וקיום המצוות, שותף מלא באקדמיה ובתעשייה, מקים משפחות גדולות, משלם מיסים מעל הממוצע, מרבה להתנדב, מעודד עלייה, מונע ירידה, מיישב את הארץ, ומוסר את נפשו על הגנת העם והארץ יותר מכל, ויעידו על כך הקדושים שגופם טמון בבתי הקברות. צריך להיות גבול לחוצפתם של המאשימים אותו בהשתמטות.
אמנם כן, רבים מבוגרי ישיבות ההסדר מיישבים את יהודה ושומרון, מגשימים את חזון הנביאים - ומנסים להציל את העם היושב בציון, עם שרידי חרב, מהסכנה האיומה שבנסיגה מחבלי מולדתנו הישנה-חדשה. ואולי זו הסיבה העיקרית להתקפות עליהם.
- הרב אליעזר מלמד הוא
ראש ישיבת ההסדר הר ברכה ורב היישוב