GM מפרסמת ריקול חמור: 13 בני אדם נהרגו
ענקית הרכב האמריקאית פרסמה לאחרונה קריאה לתיקון, וכעת מכפילה את מספר המכוניות המוזמנות למוסך - כולל דגמים שהגיעו ארצה. בדרך: חקירת טיוח אפשרי. ג'נרל מוטורס: מתנצלים מאוד
האם GM תמצא עצמה מואשמת בטיוח ליקוי בטיחותי במכוניותיה? פחות משבועיים לאחר שנחשף כי שישה בני אדם נהרגו בגלל תקלה במתג ההצתה במכוניות ג'נרל מוטורס, מודה ענקית הרכב האמריקאית כי המספר כבר גבוה יותר - 13 הרוגים. מספר המכוניות המוזמנות למוסך לצורך תיקון בטיחותי דחוף - הוכפל. כל זאת במה שנראה כקריאה לתיקון החמורה ביותר מאז פרשיית ההאצה הספונטנית בדגמי טויוטה.
במסגרת הרחבת הקריאה לתיקון, כלולות בו לראשונה גם מכוניות ששווקו בישראל - והגיעו ארצה בייבוא אישי. מדובר בדגם הסולסטיס של פונטיאק, מכונית ספורט דו-מושבית שעשרות יחידות ממנה נמכרו כאן בייבוא אישי. לפי שעה לא ידוע כמה מהמכוניות הללו יידרשו להגיע לתיקון, מי יידע את בעלי הרכב והיכן יבוצע התיקון - אך יש לשער כי האחראית לכך תהיה נציגת GM בישראל, חברת UMI.
בציבור האמריקאי מושמעת כבר ביקורת על התגובה האיטית של היצרנית לגילוי הכשל, והרשויות המתאימות צפויות לפתוח בחקירה ולבדוק מתי נודע לאנשי GM על הבעיה, והאם פעלו מהר מספיק כדי להביא אותה לידיעת הציבור ולטפל בה - כנדרש בחוק.
בינתיים פרסמה GM הודעת התנצלות יוצאת דופן ונדירה, בתקווה למתן את הביקורת הצפויה. "הבטחת בטיחות לקוחותינו היא המשימה הראשונה בסדר היום שלנו", כך צוטט נשיא GM צפון-אמריקה, אלן בייטי. "אנחנו מצטערים מאוד ומשתדלים לטפל בבעיה מהר ככל האפשר".
בסך הכל ובינתיים - 1.6 מיליון
בהודעה שפרסמה היצרנית, היא מדווחת כי 1.6 מיליון מכוניות יידרשו להגיע למוסכים המורשים בכל העולם. כל זאת עקב כשל אפשרי במתג ההתנעה, שעשוי לגרום למנוע להפסיק לפעול, ולגרום להפסקת פעולת מרבית עזרי החשמל. בהם תגבור ההיגוי והבלימה, וגם תפקוד כריות האוויר.
בג'נרל מוטורס מציינים כי התקלה הובילה לעשרות תאונות, בהן נהרגו 13 נהגים ונוסעים - כולם יושבי מושבים קדמיים. המקרים אירעו לאחר שנהגים איבדו שליטה על מכוניתם, התנגשו ונהרגו, או שהנוסע לצדם נהרג. זאת שכן התקלה מונעת את פתיחת כריות האוויר, וגורמת למפגש קטלני בין ראש הנהג והנוסע לעצמים קשיחים ברכב.
המכוניות שנכללות כעת בקריאה לתיקון הן שברולט קובלט ופונטיאק G5 משנים 2007-2005, פונטיאק סולסטיס וסאטורן סקאיי מהשנים 2006 ו-2007, וסאטורן איון מהשנים 2007-2003.
האם GM הסתירה את התקלה?
בתקשורת האמריקאית יש כבר מי שטוען כי ג'נרל מוטורס הסתירה את התקלה, ולא יידעה את הרשויות כנדרש. על-פי מסמכים פנימיים, GM ידעה על התקלה עוד בשנת 2004, עם תחילת שיווק הקובלט.
מהנדסים של היצרנית הצליחו לשחזר את התקלה בתנאי מעבדה, אך בתום הליך בחינה הוחלט כי עלות גבוהה ויעילות נמוכה של התיקון, הופכים הזמנה המונית של המכוניות למוסך, ללא כדאית. בדצמבר 2005 היצרנית החליטה לפרסם קריאת שירות (תיקון יזום בלי הזמנת בעלי הרכב), במסגרתו התבקשו סוכני היצרנית להזהיר לקוחות מפני שימוש במחזיקי מפתחות כבדים - הגורמים כפי הנראה להופעת הכשל.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי כעת שוקלים ב-NHTSA, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, לפתוח בחקירה לבחינת הנושא. לפי התקינה האמריקאית, יצרנית רכב חייבת לדווח בתוך חמישה ימי עסקים על כשל בטיחותי, והקנס על אי-מילוי הדרישה הזו עומד על 35 מיליון דולר (123 מיליון שקלים).
- חדשות, גלריות ותכנים בלעדיים - ערוץ הרכב בפייסבוק